Paljud Eesti inimesed leiavad, et nii uued kui ka vanad autod on praegu liiga kallid, sääste vajatakse millegi muu jaoks ja häirivad pikad järjekorrad, ühtlasi tunnevad mõned inimesed, et nad ei vajagi enam autot, nii selgus If Kindlustuse poolt läbi viidud uuringust.
Ligi pooled küsitletud leiavad, et neil tasub auto ost edasi lükata. Ostu edasilükkamise peamine põhjus on auto liiga kallis hind. Nii vastas 32 protsenti neist, kes soovivad uut autot, ja 30 protsenti neist, kes eelistavad kasutatud autot.
Paarkümmend protsenti inimestest vajab sääste millegi muu jaoks, 15 protsenti inimesi tunneb, et uutele autodele on liiga pikad järjekorrad, ja sama palju inimesi loobub auto ostust, kuna nad tunnevad, et ei vaja enam autot endisel määral, sest kasutavad ühistransporti ja teevad rohkem kaugtööd.
If Kindlustuse sõidukikahjude grupijuht Taavi Kruus ütles, et neid, kes ei vaja enam autot senisel määral, on kõige rohkem pealinnas. Kuid laiemalt jätavad inimesed auto ostmata kalli hinna tõttu.
„Lähima aasta jooksul plaanib auto osta 13 protsenti vastanutest, kahe kuni kolme aasta jooksul 25 protsenti vastanutest, nelja kuni viie ja rohkem kui viie aasta pärast 12 protsenti vastajatest. Koguni 38 protsenti vastanutest ei oska sellele küsimusele vastata. See pole üllatav, sest täna on üsna palju ebaselgust, nii uute autode tarneprobleemide tõttu kui ka varuosade ja keredetailide vaates,“ selgitas Kruus.
Noored vanuses 18–24 aastat peavad autot ostes kõige tähtsamaks hinda. Pooled neist, kes auto ostu edasi lükkavad, teevad seda just seetõttu, et kasutatud autod on nende hinnangul liiga kallid.
Kruusi sõnul on lisaks sobiva sõiduki leidmisele oluline ka selle ülalpidamine. „Täna on varuosade ja keredetailide puhul kogu turul tarneprobleemid. Õnneks tehakse meil väga heal tasemel remonti ja näiteks klaasitäkked, kriimud, väiksemad augud või mõrad kaitseraual saab kiirelt ja kvaliteetselt remontida. Muidugi kui mõni detail on tugevalt kannatada saanud, ei ole muud teha kui see ära vahetada. Siis sõltumegi detailide tarnest,“ lisas Kruus.
Sõidukikahjude grupijuht selgitas, et autot ostes on mõistlik mõelda mitte ainult kohustusliku liikluskindlustuse, vaid ka kaskokindlustuse peale, sest täna algavad väiksemategi keretööde hinnad pigem poole tuhande euro juurest. Kahjuks ei ole võimalik teatud õnnetusi ära hoida, näiteks avastab nii mõnigi juht oma auto parklast kriimustatuna ning ka parima tahtmise puhul ei saa alati vältida otsasõitu pimedas teele hüppavale metsloomale.
Teistes Balti riikides mõtlevad võimalikud autoostjad üsna samamoodi. Kui Eestis lükkab auto ostu edasi 46 protsenti vastanutest, siis Lätis teeb seda 47 protsenti ja Leedus 51 protsenti inimestest. Eestlasi häirib lõunanaabritest rohkem, et uute autode hind on kõrge ja valik väike ning et uut autot peab liiga kaua ootama. Läti ja Leedu inimesed vajavad mõnevõrra enam oma sääste millegi muu kui auto ostu jaoks.
Eestis, Lätis ja Leedus läbi viidud uuringus osales pisut rohkem kui 1000 inimest igast riigist.