Esiplaanil Abipolitseinik Brigita Eerik, waldorflasteaia Terve Pere Aed lapsed ning õpetaja Ane Purgas. Tagaplaanil Okasroosikese lasteaia pere koos abipolitseinik Eve Breidaksiga. FOTOD: Aigar Nagel
Neljapäeva ennelõunal sai avalöögi Võrumaa lasteaedade koolieelikutele suunatud ohutusprojekti “Tunnen, tean, oskan” 11. hooaeg. Juba traditsiooniliselt tähistati seda ühise ohutuskõnniga Võrumaa tänavatel. Ühtekokku osales kell 11 alanud ohutuskõnnil samaaegselt 21 lasteaia pere koos 25 politseiametniku ja abipolitseinikuga. Koolieelikuid oli ligi 400.
Piirkonna eripärast lähtuvalt
Ohutuskõnnil lähevad koolieelikud koos lasteaia töötajate ning politseinikega tänavatele, et õppida ohutut liiklemist. Praktiline ülesanne hõlmab kõike. Tehakse nii selgitustööd helkuri vajalikkusest ja tähelepanelikkusest kui ka õpitakse erinevaid liiklussituatsioone ohutult lahendama. Lasteaialapsed liikusid oma piirkonnas ning seetõttu oli keskkond, kus õpet läbi viidi erinev. “Kindlasti oli õpitu ja tehtud selgitustöö erinevates paikades natuke erinev. Oleneb, milliseid võimalusi kuskil on. Haanjas näiteks ei olegi ülekäigurada, kuid linnas on neid erinavaid. Selgitustööd tehti kõikjal piirkonna eripärast lähtuvalt,” rääkis projekti eestvedaja piirkonnapolitseinik Elar Sarik. Ta lisas, et ohutuskõnni eesmärgiks ei ole mitte ainult õpetada peagi kooliteed alustavatele lastele ohutut liiklemist, vaid äratada tähelepanu ka teistes liiklejates. “Sügis on aeg, mil pärast suvist perioodi on liiklus taas tihedam. Minnakse kooli ja lasteaeda. Suvepuhkused on lõppenud ja tänavatele satub liiklema rohkem ka pisemaid, kellega autojuhtidel tuleb arvestada. Kui kõikide lasteaedade koolieelikud kollaste helkurvestidega samal ajal erinevates Võrumaa paikades ringi liiguvad, siis loodetavasti äratab see kõigis tähelepanu ja tuletab meelde, et liikluses tuleb arvestada kõigiga, eriti kõige pisematega,” juhib Sarik tähelepanu. Võru valla lasteaia Lõunapärlid Parksepa maja lapsed õppisid liikluses käitumist koos abipolitseiniku Egon Taaliga, kes tutvustas nii Parksepas olevaid reguleerimata ülekäiguradasid, kui ka rääkis reguleeritud, fooriga ristmikest, mida kohtab linnas. Õpiti nii rohelise kui ka punase tule olemasolu ning tunti huvi sellegi vastu, miks autojuhtidele särab vahel vastu hoopis kollane foorituli. Avastajate rühma lapsed ning õpetaja Iiri Hollo kiidavad “Tunnen, tean, oskan” ohutusprojekti, sest sellesse on kaasatud erinevad valdkonnad. Ka oldi vihmasest ilmast hoolimata rõõmsad, et sai tulla tänavale liiklemist õppima.
Abipolitseinik Eve Breidaks, Okasroosikese lasteaia lapsed, õpetaja Merle Kendra ning (paremal) juhiabi Anne-Ly Kinsigo Kreutzwaldi kooli juurest Spordikeskuse juurde suundumas. FOTOD: Aigar Nagel
Kooliteeks valmis
Ohutusprojekt “Tunnen, tean, oskan” koosneb õppeaasta jooksul erinevatest koolieelikutele esitletud teemadest. Sealjuures tutvustavad igat teemat võimalikult praktilisel moel valdkonna spetsialistid ise. Oktoobrikuu teisest poolest alustavad lasteaedade külastamisega Politsei- ja Piirivalveameti, Päästeameti, Eesti Punase Risti, Kaitseliidu, Naiskodukaitse ja Lastekaitse liidu spetsialistid. Külastused kestavad kuni aprillikuu lõpuni. Projekti eesmärgiks on igal võimalikul moel valmistada lapsi ette eesseisvaks uueks eluetapiks. “Kooliteed alustades algab nii laste kui ka vanemate jaoks uus eluetapp. Tihti peab laps hakkama rohkem iseseisvuma ning saama hakkama kasvõi koolist koju minekuga või kodus lihtsamate toimetuste tegemisega. Projekti eesmärgiks on teha ennetustööd ja õpetada lapsi ohuolukordi vältima või kui midagi ka peaks juhtuma, siis nendes olukordades õigesti käituma,” toob Sarik välja. Okasroosikese lasteaia Klaabu, Krõlli, Sipsiku ja Muumi rühma lastele õpetas ohutut liiklemist abipolitseinik Eve Breidaks, kelle sõnul mängiti umbes tunniajalise jalutuskäigu vältel läbi erinevad situatsioonid, mis jäävad laste tulevasele kooliteele. “Oma ringi tehes me paneme rõhku sellele, et need lapsed enamasti alustavad kooliteed Kreutzwaldi või Kesklinna koolis. Käimegi läbi niiöelda koolitee ja vaatame üle sealsed ohud ning olukorrad,” tutvustas Breidaks. Ühtlasi nentis abipolitseinik, et lastel kipub liikluses tähelepanu hajuma ning ollakse ka ebakindlad. “Panen ka lapsevanematele südamele, et nad õpetaks lapsi liikluses käituma. Laske neil juhtida. Paljud lapsed on harjunud minema niiöelda vooluga kaasa, aga tehke vahel hoopis nii, et laps juhib, kuhu ja kuidas minna ning teie järgnete ja suunate. Nii õpib koolieelik liikluses ise otsuseid vastu võtma ja mõtleb kaasa. Kui võimalus, siis ärge liigelge autoga uksest ukseni või siis harjutage õhtuse jalutuskäigu ajal,” soovitab Breidaks, kelle sõnul tekitab liikluses segadust ka teinekord see kui ülekäigurajale küll lähenetakse, kuid ollakse ülemineku soovi väljendamises ebakindlad. “Nii ei saa ka autojuht aru, mis plaan on jalakäijal ja see võib tekitada ohuolukorra,” toob Breidaks näiteks. Ühise jalutuskäigu ajal said Okasroosikese lasteaia lapsed vaheldumisi rivi ees kõndida ning niiöelda teed juhtida. Selliselt saadi hea kogemus, kuidas liikluses õigeid otsuseid vastu võtta.
Lõunapärli lasteaia Parksepa maja koolieelikud koos (vasakul) õpetaja Iiri Hollo, abipolitseinik Egon Taali ja õpetaja abi Merike Eelmetsaga. FOTO: Aigar Nagel