Menu

.      

Lugejapoolne vastukaja Gert Goršanovi artiklile

Foto: Võrumaa TeatajaLugejapoolne vastukiri Võrumaa Teatajas 22. mail ilmunud rammumehe, ärimehe (ja keskerakondlase) Gert Goršanovi avaldatud artiklile

Chicago baari pidav ärimees ei aja ausat asja

Nüüdseks üle aasta tegutsenud Chicago baar on oma tegevusega näidanud, et kohalike elanike vastumeelsus ja pahameel juba enne baari avamist on olnud õigustatud. Juba see, kuidas baar avati ja milliseid võtteid kasutab ärimees nüüd, et oma äri pinnal hoida, on äärmiselt üllatav. Kui alustada baari avamise algusest ja sellest, kuidas ebaseaduslik äritegevus kasutusloata ruumides tagantjärele seadustati, siis tekib küsimus, millises õigusriigis me elame.
Mõned faktid:

•2. aprillil 2013 lisatakse postitus Chicago baari Facebooki leheküljel ja 6. aprillil 2013 ilmub ajalehes artikkel, et Võrus avatakse 12. aprillil 2013 Chicago baar aadressil Tartu tn 37.

•Selle uudise peale reageerisid kohalikud elanikud ja asusid allkirju koguma, et seda baari antud asukohas ei avataks, sest kortermajade keskele sellise baari avamine mõjutab tugevasti elukeskkonda ja toob kaasa kinnisvara väärtuse langemise. Sellekohased pöördumised koos allkirjadega edastati Võru linnavalitsusele 12. aprillil 2013.

•Baar avas uksed ja avamispidu toimus 12. aprillil 2013.

•Päev hiljem ilmus ajalehes artikkel, et Võru inimesed koguvad allkirju muusikabaari vastu. Artiklis tunnistas ärimees, et baari avamisel ei olnud kõik päris korras ja puudus varuväljapääsul tulekindel uks.

•Kuni selle ajani ei olnud linnavalitsus baari tegevust piiranud, kuigi linn oleks pidanud koheselt asja menetlema hakkama ja vastavaid dokumente kontrollima, sest baari avamiseks vajalike dokumentide kontrollimisel selgus, et hoonel puudub baari pidamiseks vastav kasutamisotstarve ning puudus ka hoone ümberehitusprojekt ja vajalikud kooskõlastused tervisekaitse, päästeameti, minsuskaitseameti ja Võru linnavalituse poolt. Juhin tähelepanu, et hoone siseruumid olid juba enne baari avamist (12. aprill 2013) ümber ehitatud ilma vastava projekti, kooskõlastuste ja lubadeta ning sellest tulenevalt võib väita, et äri alustati ebaseaduslikult.

•16. aprillil 2013 esitas kohalik elanik Võru linnavalitsusele põhjaliku kaebuse 13. aprilli 2013 öösel toimunud öörahu rikkumise osas ja esitas palve linnavalitsusele tõsiselt kaaluda antud asukohas baarile kasutusloa andmist.

•22. aprillil 2013 esitasid kohalikud elanikud ühiselt Võru linnavalitsusele uue pöördumise, kus toodi välja, et riiklikus ehitisregistris on Tartu tn 37 hoone kasutamise otstarve kaubandushoone, mis ei anna seaduslikku alust selles hoones baari pidada. Lisaks sellele esitati taotlus kaaluda põhjalikult hoonele kasutusloa väljastamist ja võimalusel jätta see väljastamata. Pöördumises toodi välja, et kasutusloa väljastamine on kaalutlusõiguslik otsus, mille langetamisel ei või linnavalitsus piirduda ainult ehitise projektikohase ehitamise kontrollimisega. Et antud juhul on tegemist erahuvi ja avaliku huvi põrkumisega, võib nende vahel õiglase tasakaalu saavutamiseks tekkida vajadus arvestada iga üksikjuhtumi eripära ning teha sellest tulenevalt erinevaid otsuseid.

•22. aprillil 2013 on Võru linnavalitsus teinud kirja hoone omanikule ja teavitanud teda omavolilise baari seadustamise kohustusest. Teavitab ka sellest, et linnavalitsusse on laekunud kaebused naabermajade elanikelt, kes paluvad linnavalitsusel kaaluda ebaseadusliku baari likvideerimist. Lisaks kohustab Võru linnavalitsus hoone omanikku esitama hiljemalt 20. mail 2013 baari kasutuses olevate ruumide mõõdistusprojekti.

4. mail 2013 on esitatud kirjalik kaebus Võru linnavalitsusse öörahu rikkumise kohta Chicago baari juures.

•6. mail 2013 esitati kaebekiri politsei- ja piirivalveametile seoses sellega, et Võru linnas Tartu tn 37 asuv Chicago baar tegutseb ilma vastava kasutusloata ning baari ümbruses toimub pidevalt öörahu ja teisi Võru linna avaliku korra eeskirja rikkumisi.

•13. mail 2013 saabus esimene linnavalituse vastuskiri 12. aprillil 2013, 22. aprillil 2013 ja 4. mail 2013 saadetud kirjadele, milles tänatakse tähelepanu juhtimise eest ning teavitatakse, et ollakse probleemist teadlikud ja tegeldakse kirjades tõstatatud teemadega.

•28. mail 2013 saabub linnavalitsuse vastuskiri 22. aprillil 2013 saadetud kirjale, kus tänatakse veelkord Chicago baari puudustest informeerimise eest. Tuuakse välja, et tõepoolest eelnimetatud baar asub kaubandushoones, mis ei võimalda olemasoleva kasutusloa alusel baari pidada. Lisatakse veel, et hoone omanik on käesolevaks hetkeks esitanud Võru linnavalitsusele päästeameti ja muinsuskaitseameti poolt kinnitatud mõõdistusprojekti ning kasutusloa taotluse hoone kasutamise otstarbe muutmisel. Riiklikus ehitisregistris on aga kasutusloa taotlus registreeritud 17. juunil 2013. Tuletan meelde, et baar avas oma uksed antud hoones juba 12. aprillil 2013.

•6. juunil 2013 saabub vastuskiri politsei- ja piirivalveametilt, kus teavitatakse, et nad on teinud järelepärimise Chicago baari kasutusloa olemasolu kohta, kuid kirjalikku vastust pole käesolevaks hetkeks veel saanud. Lisaks sellele antakse teada, et 2013. aasta aprillis ja mais on mitmel korral teavitatud Chicago baari juures öörahu rikkumistest.

•17. juunil 2013 väljastatakse Tartu tn 37 kasutusluba kasutamise otstarbe muutmisel, kusjuures kohalikke elanikke kasutusloa väljastamisest eraldi ei teavitata. Ent antud juhul oleks täiendav teavitamine olnud täiesti õigustatud linnavalitsusele esitatud pöördumiste tõttu. Võru linnavalitsuse poolt välja antud kasutusloa korraldus on motiveerimata ja sellest tulenevalt jääb elanike jaoks arusaamatuks, millistel kaalutlustel on Võru linnavalitsus otsustanud kasutusloa väljastada.

•15. septembril 2013 saadab kohalik elanik kirja linnavalitsusele, et teada saada, kas baaridel on lubatud hoida aknaid lahti öisel ajal, kui baaris mängib väga vali muusika. Ja kuidas on sellisel juhul tagatud öörahu ümbritsevate majade elanikele. Kiri on saadetud Chicago baari korduvalt avatud akende suhtes.

•19. septembril 2013 saadab kohalik elanik järelepärimise Võru linnavalitsusele, et miks on Chicago baar juba avatud keset töönädalat (kolmapäeval) ja kas antud baari lahtiolekuaegasid on tegevusloal pikendatud ning kas linnavalitsuse jaoks ei ole inimeste öörahu prioriteediks. Jätkuvalt on probleemiks ka baari avatud aknad.

•15. oktoobril 2013 saabub Võru linnavalitsuse vastuskiri 19. septembril 2013 saadetud kirjale, milles juhitakse tähelepanu, et avaliku korra eeskiri on täitmiseks kohustuslik kõigile Võru linna haldusterritooriumil viibivatele ning tegutsevatele isikutele ja ettevõtjatele. Pöördumises viidatud probleemi (avatud aknad) lahendusena näeb linnavalitsus eelkõige Chicago baari omanike poolseid meetmeid ja pingutusi, mis tagaksid olukorra normaliseerumise.

•18. oktoobril 2013 saabub Võru linnavalitsuse vastuskiri 19. septembril 2013 saadetud kirjale, milles teavitatakse, et registreeringust lähtuvalt ei ole Chicago baaril piiranguid lahtiolekuaegade osas ja seega võib baar olla lahti ka nädala keskel. Avatud akende kohta on vastuseks, et avaliku korra eeskirja §3 lg 2 p 4 kohaselt on keelatud tekitada õigusaktidega kehtestatud normidest valjemat müra, sh muusikalist müra, seda hoolimata asjaolust, kas aknad on suletud või mitte. Häirivalt valju muusika korral akende avamine ei ole lubatud, mida ka omanikud tunnistavad.

•22. jaanuaril 2014 esitatakse kohalike elanike poolt Võru linnavolikogu korrakaitsekomisjonile avaldus. Avalduse esitamise ajendiks on Chicago baari tegevusest tulenevad järjepidevad avaliku korra rikkumised. Avalduses on välja toodud erinevate rikkumiste sisu ja iseloom ning esitatud taotlus baari lahtioleku kellaaegade lühendamiseks.

24. jaanuaril 2014 toimub Võru linnavolikogu korrakaitsekomisjoni koosolek, kus arutatakse 22. jaanuaril 2014 laekunud avaldust. Koosolekule on asja arutama kutsutud politseijaoskonna juht, baaripidaja ja kohalike elanike esindajad. Baaripidaja väidab koosolekul, et baaris sees probleeme ei ole ja et väljas ei ole neil õigusi kedagi korrale kutsuda, ta väidab, et tehakse palju valeväljakutseid. Antud väide ei vasta tõele, kuna politsei kohalejõudmiseks kuluva aja jooksul on jõudnud enamasti lärmajad kas baari tagasi minna või hoopis mujale suunduda. Samuti oli koosolekul aruteluks parkimise küsimus, sest suur osa öörahu rikkumistest toimub parkivatest autodest tuleva valju muusika ja inimeste karjumise tõttu. Koosoleku protokolliga saab lähemalt tutvuda Võru linna veebilehel.

•15. aprillil 2014 algatatakse kohalike elanike poolt allkirjade kogumiseks petitsioon Chicago baari sulgemiseks Võrus. Petitsioonis tuuakse välja, et kliendid saabuvad sinna tavaliselt varajastel hommikutundidel. Asutus on tegutsenud juba aasta, vaatamata iganädalastele arvukatele politseiväljakutsetele, ümberkaudsete elanike pahameelele ja öörahu puudumisele. Probleemist on teavitatud linnavalitsust korduvalt, kuid seni pole midagi muutunud. Võru politsei andmeil on ajavahemikul 1.–14.04.2014 tehtud neile 41 teadet või väljakutset Chicago baari ümbruses. See on üsna suur väljakutsete arv nii lühikese ajavahemiku jooksul. Samal päeval algatatakse baari pooldajate poolt vastupetitsioon baari toetamiseks, andes sellega konkreetse signaali, et neile ei lähe korda kohalike elanike mure öörahu rikkumiste osas.

•16. aprillil 2014 esitab kohalik elanik Võru linnavalitsusele arupärimise seoses Chicago baari kõrvalruumidesse rajatud majutusasutuse kohta, et kas antud ruumid vastavad kõikidele ettekirjutustele. Vastavasisuline reklaamtahvel „Chicago Guest Apartments Reception” tubade broneerimiseks vajalike telefoninumbritega oli majaseinale kinnitatud ja kõrvalmaja akendest oli ka näha, et ruume juba kasutatakse.

•22. aprillil 2014 esitab kohalik elanik Võru politseijaoskonnale avalduse öörahu rikkumise kohta Chicago baari juures 18. aprillil kell 5 ning esitab kaebuse patrullpolitseinike osavõtmatuse ja üleoleva käitumise kohta. Avalduses tuuakse välja veel, et üks meeskodanik palus politseipatrullil end koju viia, kes ka patrullpolitseinike poolt kaasa võeti.

•28. aprillil 2014 esitab kohalik elanik justiitsministeeriumile, terviseameti Lõuna talitusele ja riigikantseleile kaebekirjad öörahu jätkuva rikkumise, avalikus kohas urineerimise ja isikliku vara kahjustada saamise kohta. Kirjas tuuakse välja, et baari ühistualetis on vaid kaks tualetipotti, mis ilmselgelt on rahvarohke asutuse jaoks vähe ja seetõttu käivad baari külastajad urineerimas väljaspool baari. Kirjas soovitakse saada vastus, mida teha ja kes majaelanikke aitama peab.

•28. aprillil 2014 esitab kohalik elanik õiguskantslerile kaebekirja, kuna leiab, et kohalik omavalitsus on oma kasutusloa väljastamise otsuses jätnud elanike arvamuse arvestamata. Allkirjade kogumine ja avaliku huvi väljendamine on olnud tulutu ning suur enamus allkirju andnud kodanikest pole saanud nädalavahetustel välja puhata.

•12. mail 2014 saabub riigikantseleile saadetud kirja vastus politsei- ja piirivalveametilt. Kirjas teatatakse, et Võru politseijaoskond on probleemist teadlik ja politsei on kontrollinud kõiki teateid, mis on laekunud seoses Chicago baari juures lärmamisega, ning tugevdanud patrullimist Chicago baari lähistel. Veel teavitatakse, et Võru politseijaoskond on pöördunud 5. mail 2014 märgukirjaga Võru linnavalitsuse poole, tehes ettepanekuid baariga seotud lärmiprobleemi lahendamiseks.

12. mail 2014 saabub politsei- ja piirivalveametilt vastuskiri 22. aprillil 2014 esitatud avaldusele. Vastuskirjas selgitatakse, et 18. aprillil 2014 tehtud väljakutse tehti seoses kaklusega ja kui patrullpolitseinikud sündmuskohta kohale jõudsid, siis enam kaklust ei toimunud ja patrullpolitseinikud otsustasid sündmuskohalt lahkuda, võttes kaasa meesisiku, kes avalikus kohas alkoholi tarvitas ja end koju palus viia. Isik toimetati politseijaoskonda menetluse läbiviimiseks. Vabandatakse selle eest, kui antud patrulltoimkonna käitumine jättis avalduse esitajale üleoleva mulje.

14.05.2014 saabub vastus terviseameti lõuna talituselt, milles teavitatakse, et Võru linnavalitsus on pidevalt otsinud lahendust tekkinud olukorrale ning hetkel on kaalumisel kaubandustegevuse seaduses sätestatud meetmete kohaldamise sobivuse hindamine ja lubatavus kaubandusseaduse kontekstis. Veel teavitatakse, et avalduses viidatud asjaoludele tuginedes on tegemist avaliku korra rikkumisega, kuid terviseametil puudub pädevus avaliku korra kaitse tõrjumiseks. Need ülesanded on pandud seadustega kohalikule omavalitsusele ning politsei- ja piirivalveametile.

19. mail 2014 esitab õiguskantsler teabenõude Võru linnavalitsusele seoses avaliku korra ja öörahu tagamisega Võru linnas Tartu tänaval.

20. mail 2014 vastab Võru linnavalitus 16. aprillil 2014 esitatud arupärimisele ja teavitab, et tegemist oli eksitava reklaamtahvliga, mille Võru linnavalitsuse soovil Tartu tn 37 rentnikud hoone seinalt eemaldasid. Samuti teavitatakse, et hoone ruumid ei vasta majutusruumide nõuetele ning puuduvad ka kooskõlastused päästeameti, tervisekaitseameti ja Võru linnavalitsuse poolt majutusruumide avamiseks.

25. mail 2014 ilmub ajalehes Võrumaa Teataja artikkel sellest, et õiguskantsler on esitanud teabenõude Chicago baari kohta.

•26. mail 2014 on uudistesaates „Seitsmesed uudised” juttu õiguskantsleri teabenõudest Võru linnavalitsusele seoses avaliku korra ja öörahu tagamisega Võru linnas Tartu tänaval.

2. juunil 2014 saabub vastus siseministeeriumist, milles tänatakse pöördumise eest seoses müraga öörahu ajal Võru linnas. Kirjas teavitatakse, et nad on pöördumise edastanud politsei- ja piirivalveametile ning Võru maavalitsusele teadmiseks, et probleemile edasisi lahendusi otsida. Neile teadaolevalt on politsei- ja piirivalveamet

5. mail 2014 ning Võru maavalitsus 28. mail 2014 pöördunud märgukirjadega Võru linnavalitsuse poole, et leida lahendus müraprobleemi lahendamiseks.
      
KÜ Tartu 33, KÜ Tartu 40 ja KÜ Kreutzwaldi 17 esindaja Aivar Käämer

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD