Munade müük kasvab lihavõttepühadel kolm kuni kuus korda

Foto: Aigar NagelEesti jaekaubandusettevõtete sõnul ei ole tänavu lihavõtete ajal mulluse sarnast munade defitsiiti oodata ning munade müük kauplustes kasvab pühade nädalal prognooside kohaselt kolm kuni kuus korda.

"Kui mulluse munakriisi ajal kasvas lihavõtete munamüük vaid poolteist korda, siis tänavu ootame viie- kuni kuuekordset kasvu," ütles BNS-ile Selveri avalike suhete juht Annika Vilu. "Oleme lihavõtete eel tellinud oma kauplustesse üheksa rekkatäit ehk ligikaudu kaks miljonit muna. Loomulikult on lihavõtted kaupleja jaoks väga hea aeg, sest munade müük kasvab kordades ning ostetakse ka palju teisi lihavõtetega seotud kaupu."

 

Erinevalt eelmisest aastast peaks tema sõnul tänavu kõigile sobivaid mune jätkuma, sest valikus on erinevas suuruses nii valgeid kui pruune mune. "Müüme peamiselt Talleggi mune, aga kuna nende kogused on kevadiselt väikesed, sest kanad ei mune veel piisavalt, siis oleme lisa tellinud ka Lätist ning loomulikult on lettidel ka erinevate Eesti väiketootjate kanamunad," ütles Vilu.

Lisaks munadele ostetakse Vilu sõnul lihavõtete eel palju kohupiima, et ise kodus pashat valmistada, osa inimesi ostavad ka valmiskujul pashat. "Samuti lähevad hästi kaubaks munavärvid, sibulad, mida valitakse just koore järgi ning temaatilised maiustused," lisas ta.

Maxima Eesti avalike suhete juht Erkki Erilaid ütles BNS-ile, et kui veebruaris müüsid Maxima kauplused ligikaudu 100 000 kümnest karpi muna nädalas, siis märtsis hakkab iga nädalaga munade müük järsult kasvama ja lihavõttapühade nädalal müüb Maxima prognooside kohaselt ligi 350 000 karpi.

"Mullu müüsime enne lihavõtteid mune üle 200 000 karbi nädalas. Toona oli pühadeks munade tarnimisel tootmise vähenemise tõttu suuri raskusi. Lisaks tähistati mullu luteri ja õigeusu pühasid vaid nädalase vahega, mis kasvatas veelgi defitsiiti," sõnas Erilaid. Tänavu on Erilaiu sõnul mune piisavalt ning munadefitsiiti ei tohiks tekkida ka seetõttu, et õigeusu püha jääb alles maikuusse.

Veel lähevad tema sõnul lihavõtete ajal hästi müügiks jahu ja majonees ning pühadeteemalised kaunistused, tibud ja munavärvid.

Prisma Peremarketi turundus- ja kommunikatsioonidirektor Kadri Lainas ütles BNS-ile, et loomulikult mõjutavad saabuvad lihavõtted munade müüki ka Prisma kauplustes. "Tänaste prognooside kohaselt müüme eeloleval nädalavahetusel mune kolm kord rohkem kui tavapäraselt," sõnas ta. Lisaks munadele kasvavad Lainasi sõnul lihavõtete ajal ka kohupiimade, munavärvide ning lihavõtte kaunistuste läbimüügid.

"Eelnevate aastate näitel võime öelda, et Rimi ja Säästumarketi kauplustes tõuseb pühade eel munade müük 50 protsenti," ütles BNS-ile Rimi Eesti Food AS-i kommunikatsioonispetsialist Katrin Bats. "Ka sel aastal loodame sarnast müügikasvu. Mõistagi oleme pühade perioodiks ettevalmistunud ning tellinud ette suurema koguse valgeid mune."

Lisaks munadele lähevad tema sõnul lihavõttepühade ajal hästi kaubaks ka pühadekaunistustega ja erimaitselised šokolaadist munad, šokolaadid ja muud maiustused. "Nende toodete müük on juba praegu, vahetult enne lihavõttepühi, väga edukas. Seega võib öelda, et kogu maiustuste kategooria müügid liiguvad tõusujoones," lisas ta.

ETK turundusjuht Andres Lember ütles BNS-ile, et pühade ajal munamüük küll suureneb, kuid vastupidiselt tavatrendile, kus tarbija eelistab pruune mune, tõuseb antud perioodil valgete munade müük. Seetõttu ei lisandu kogu valgete munade müük täiendavalt, vaid osaliselt kandub pruunidelt munadelt üle valgetele munadele.

"Tavapärase müügiga võrreleldes on tehtud tellimused valgetele munadele eesmärgiga tagada, et kõik soovijad saaksid taskukohase hinnaga munaostu pühadeks ära teha. Käesoleval aastal ei tohiks tarnijatelt saadud lubaduste põhjal ka korduda mullune munakriis, kui neil polnud võimalik tagada piisavat kogust," sõnas Lember.

Lihavõtete ajal suureneb tema sõnul ka kohupiima ja sellest valmistatud toodete müük- näiteks on kohupiima, kohukeste ja kohupiimakreemide tükimüük võrreldes veebruari sama perioodiga pea kahekordistunud.

AS-i Tallegg turundusjuhi Triin Kõrgmaa sõnul muutuvad munapühade ajal eriti populaarseks just valged kanamunad. "Valge kanamuna eelistamine kerkib teravalt esile ainult lihavõttepühade paiku, ülejäänud osa aastast tarbijate käitumises üldiselt värvieelistust ei ilmne," lausus Kõrgmaa.

Kuna kanad munevad ikka endises tempos, siis saavutatakse lisamüük Eestis ekspordi vähendamise ja laovarude kogumisega pühade ajaks. Kõrgmaa sõnul on ka Euroopas munatoodang normaliseerunud ja kasvamas ning seetõttu pole käesoleval aastal karta ka mingit munapaanikat ega -puudust.


 


 

LOE VEEL


 


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD