Maanteeameti arvates võiks enne autojuhile tervisetõendi andmist kontrollida ka, ega tal ole probleeme liigunisusega või ei kimbuta teda äkki uneapnoe, kirjutab Postimees.
«Praegu töötatakse välja lihtsat küsimustikku, et perearst või liikluskomisjoni arst saaks autojuhti küsitleda ja teada saada, kas juhil on kalduvus roolis magama jääda või mitte,» selgitas maanteeameti liikluskasvatuse talituse peaspetsialist Vitali Nester ajalehele.
Abi küsimustiku koostamiseks palus maanteeamet Eesti Unemeditsiini Seltsilt ning teadustööga tegelevalt osaühingult Res-Medica. Doktor Erve Sõõru Res-Medicast koostas teadustöö «Obstruktiivse uneapnoe riskitegurite hindamine, diagnoosimudeli loomine ja haiguse mõju hindamine sotsiaalsele tegevusele».
Tööst selgub, et ligi 35 protsenti liiklusõnnetustest on tingitud juhi väsimusest, sellega seonduvast reaktsioonikiiruse aeglustumisest, roolis tukastamisest või magama jäämisest, kirjutab Postimees.
Nester kinnitas, et autojuhid sageli ei tunnista roolis tukastamist. Esmalt mõeldakse välja muud vabandused: metsloom hüppas ette või keegi keeras ette. Kui sõiduk on normaalsetes ilma- ja teeoludes kraavi läinud, siis võib Nesteri kinnitusel ikkagi arvata, et inimene oli unine.
Res-Medica teadustöös öeldakse, et juhid põhjendavad väsimust sageli pika tööajaga. Tegelikult võib päevane unisus olla hoopis krooniline probleem. Unehäiret ei oska aga väsimusega harjunud autojuhid endal kahtlustada.
Ravimata uneapnoega juhil on kuni seitse korda suurem risk liiklusõnnetusse sattuda, selgub teadustööst.
Praegu arstid tervisetõendi väljastamisel unisuse või uneapnoe kohta uuringuid ei tee ning selleteemalisi küsimusi ei esita. Seetõttu soovitab Erve Sõõru autojuhi tervisetõendi väljastamise korda muuta.
Kuidas täpsemalt, see alles selgub. Sõõru teemat Postimehele pikemalt kommenteerida ei soovinud, kuna projekt on alles algusjärgus. Nester nentis, et teema võetakse peatselt arutusele majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi liikluskomisjonis. Maanteeameti teada töötab sama teema kallal ka Euroopa Komisjon.