Uurimistööde vallas oli edukas aasta

Gerda Sinisalu.	 Foto: ERAKOGUKODU-UURIMINE • Taas on möödas üks kooliaasta, mis oli eriline selle poolest, et uus õppekava rakendus esimeses, neljandas, seitsmendas ja kümnendas klassis. Uue õppekava nõuete kohaselt peab koolides tegelema ka uurimusliku õppega loovtöö või uurimistöö näol.
Kodu-uurimine ja õpilasuurimused on meie koolis au sees. Hea on teada, et oma kodukoha mineviku talletamine sai Eestis alguse üle 370 aasta tagasi. Juba 1637. aastal on Rootsist pärit Tartu ülikooli üliõpilane Johann Rising ühes kõnekunsti harjutustöös öelnud: „Mitte tunda oma kodukohta on näotu ja häbiväärne, seda aga põhjalikult tundma õppida ja uurida on nii kiiduväärne kui ka austav.” Hea on tõdeda, et uue õppekava rakendumisega tõsteti Eestis uurimistööd au sisse. Õppeprotsessis täidab õpilaste uurimistööde koostamine mitut olulist eesmärki:


• annab õpilasele eelteadmisi ja praktilisi kogemusi teadusliku uurimistöö koostamiseks, • arendab õpilaste väljendus- ja esitlusoskusi, • toetab kooli keskmise ja vanema kooliastme riiklikku õppekava, • teadvustab pärimuse jäädvustamise vajalikkust noorte hulgas.

Meie kooli õpilasuurimuste koostamine ja kodu-uurimiskonverentside ajalugu on 23aastane. Selle algatajaks oli tollane ajaloo- ja ühiskonnaõpetuse õpetaja Tiiu Ojala.


Ta juhendas õpilaste uurimistöid ja tema eestvedamisel toimus 13 järjestikust kodu-uurimiskonverentsi.


Kümme järgnevat aastat on õpilased koostanud uurimusi erinevatest valdkondadest erinevate aineõpetajate juhendamisel. Sel õppeaastal toimus Vastseliina gümnaasiumis juba kümnes õpilaskonverents. Uurimistöid koostavad ka esimese kuni viienda klassi õpilased. Sellel õppeaastal toimus juba viies minikonverents, teemaks oli „Mäng läbi aegade”.


Õpilaste uurimistööde temaatika on lai ja ajas muutuv. Lisaks traditsioonilistele kodu- ja perelugudele on uurimistöödes kajastamist leidnud ka aktuaalsed ühiskondlikud protsessid, senisest enam töid põhinevad statistilisel andmetöötlusel. Kümnendale õpilaskonverentsile esitasid 11. klassi õpilased 20 uurimistööd 21-lt autorilt. Pooled neist olid seotud kodukoha ajaloo uurimisega, kolm tööd olid isikulood, viie kooliga seotud lugu ja kaks tööd käsitlesid  õpilaste hobisid. Õpilaste uurimistööd on erineva kaalu ja sisukusega, kuid protsess ise – pärimuse jäädvustamine – on märkimisväärne.


Õpilaste uurimistööd on leidnud tunnustust erinevatel konkurssidel ja võistlustel. Käesoleval aastal pälvis Rauno Jallai uurimistöö „Vastseliina Külade Ühendus” Ajaloo- ja Ühiskonnaõpetajate Seltsi poolt Eesti Vabariigi presidendi auhindadele korraldatud uurimistööde võistlusel „Minu kodukoht ja rahvas” teise koha ning poiss sai rahalise preemia. Samal võistlusel pälvis Laura Kivilo töö „Minu kodu – Vastseliina” eripreemia. Raamatupreemiad said Andra Sarapuu (töö „Hillar Kalda – meditsiinile pühendatud elu”), Kevin Gross (töö „Noored ja taskuraha”) ja Hanna Tohv (töö „Ühe maja lugu”). Nimetatud võistlusele oli esitatud 13 õpilase tööd. Rauno Jallail ja Laura Kivilol on võimalus osaleda Saksamaal noortelaagris.


Auhindu on nopitud ka teistelt konkurssidelt. Andra Sarapuu sai vabariiklikul Eesti Tervishoiu Muuseumi korraldatud meditsiiniajaloo konkursil esimese koha ja rahalise preemia. Lisaks veel 20. augusti klubi eripreemia. Kevin Gross sai vabariiklikul võistlusel „Noored ja raha” teise-kolmanda koha ja rahalise preemia. Laura Kivilo on oma töö eest pälvinud Vastseliina valla õppestipendiumi. Vabariiklikul kodu-uurimise konverentsil sai Merlin Adasoni töö „Elu täis tööd – minu vanavanaema Pärja Kaselaane 86 eluaastat” kolmanda koha ja Katre Ojaranna töö „Uue meedia keelekasutusest Vastseliina gümnaasiumi näitel” eripreemia. Maakondlikule kodu-uurimise konverentsile olid välja valitud kümne meie kooli õpilase tööd, neist kaheksa tööd jäävad Võrumaa muuseumi kogudesse. 12. klassi õpilase Gerda Sinisalu (fotol) eelmise aasta töö pärjati Forseliuse Seltsi Suure Kuldtukatiga ja Hanna Tohv pälvis Forseliuse Seltsi tänukirja.


Tänaste õpilaste uurimistööd võivad olla aastakümnete pärast tulevastele uurijatele väga oluliseks teabeallikaks. Oma uurimistöid koostades on õpilased andnud suure panuse meie kooli ja valla ajalukku. Kooli juhtkonna tänu kuulub uurimistööde juhendajatele, kes õpilasi tööde valmimisel kannatlikult suunasid. Aitäh teile!


Kokkuvõtteks võib öelda, et uurimistööde vallas oli edukas õppeaasta!


 


 

LOE VEEL


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD