E-ellujäämine

Pixabay

JUHTKIRI Iga asja lõpp on millegi uue algus. Need, kes käed rüpes istuma jäävad, on määratud kindlale hukule. Kui veel kuu aega tagasi oli e-pood miski, mis andis küll kauplejale lisaväärtuse, kuid ei olnud kohustuslik, siis nüüdseks on vaid mõned nädalad viinud meid aega, kus e-pood on saanud endale esikoha kaubanduses, jättes tavapoed seljataha.

Mitmegi ennustuse ja analüüsi kohaselt on just e-kaubandus see, mis suudab veel viimsedki majanduse riismed päästa. Selles osas ollakse ka muidugi natukene eelarvamuslikud, kuid kuna muid ja paremaid variante silmapiiril ei terenda, siis on see ainus, millest kinni haakida.

Üleüldises mõttes on siiski märtsikuus ka e-kaubanduse mahud kuue protsendi võrra kahanenud, kuid vaid nendes valdkondades, kus see sellisel kriisiajal on möödapääsmatu. Kahanesid reisimise, majutuse ja turismiteenustega seotud e-maksed. Ilmaasjata ei pea majutusasutuste omanikud eelmist kriisi õnneajaks, mil majutusasutuste täituvus langes 30 protsendini võrreldes praeguse järsult nulli põrutamisega.

Ükski tõus ja ka ükski langus ei saa kesta igavesti. Nii on praeguseks näiteks tõusuteel söögikohtade, väärtpaberite ja kodusisustusega seotud teenuste e-maksed. Enne õhtut siiski hõisata ei maksaks, sest kuigi algus on olnud järsk, on see ju alles algus.

E-kaubandusele ei ole tõuget andnud mitte ainult kriis. Kasvutrend oli e-ostlemisel juba ennegi selgelt märgatav, mil võrreldes 2017. aastaga oli 2019. aastal e-maksete kasvuks lausa üle 50 protsendi. Tundub, et sellest oli vähe, sest kriisitõuge paneb sundolukorda ka need ettevõtted, kes siiani on e-poe rajamist iga päev edasi lükanud, tuues vabanduseks küll piisavate vahendite puudumise või lihtsalt ajanappuse asjaga sügavamalt tegelemiseks. E-ellujääjaid soosivad ka allahindlused, sest pärast paari kolistatud ämbrit, mis kaasnesid kaupluste lakke tõmmatud soodustusprotsentidega, võetakse edaspidi sooja sõnaga vastu ainult e-kaupluste allahindlused. Peale selle tundub üleüldse tabu hoida lahti tavakauplust, mis parasjagu ei paku klientidele midagi eluks hädavajalikku.