Informatiivne ja lustlik arvutiöö Sännas

Sänna kultuurimõisas toimunud arvutiööl lustisid nii lapsed kui ka täiskasvanud. Fotod: ERAKOGUARVUTIÖÖ • 20. märtsi öösel täitis Sänna kultuurimõisa suure saali 50 arvutihuvilist üle Eesti. Tuldi nii Tallinnast, Ruhnust kui ka Sillamäelt. Kõigi nad soovisid saada osa koostöös Targa Töö Ühinguga üleeuroopalise arvutinädala „Get Online Week” raames toimuva arvutiöö sündmustest. Ühingu eestvedaja Kadri Seeder on veendunud erinevate arvutitemaatikaga seonduvate ürituste korraldamise vajalikkuses: „Minu arvates on e-oskused elus läbilöömiseks hädavajalikud, eriti maapiirkondades. Tänapäevase kiire internetiühenduse juures pole enam oluline, kus inimene füüsiliselt asub, vaid pigem see, mida ja kui efektiivselt ta teeb.”


Kaasaegne arvutimäng on füüsilist pingutust nõudev


Maratonürituse soojenduseks seati üles X-box Kinectid ja tants läks lahti. Tänapäevased mängukonsoolid ei lase mängijal diivanil lösutades kilosid koguda: ekraanil seikleva mängukangelase paneb tegutsema mängija enda liikumine. Kuna vastasega võitlemisel tuleb kasutada ka jõudu ja näidata vastupidavust, nõretasid mängijad peagi higist. Õhus oli tunda digitaalsportlikku õhinat ja kerkivat adrenaliinitaset.


Lihtsama arvutimängu loomisega saab igaüks hakkama


Õhtu rahulikuma poole täitsid ettekannetega Veljo Haamer (wifi.ee) ja Toomas Laasik. Haamer tutvustas huvitavaid rakendusi, mis on välja mõeldud nutitelefonidele ja tahvelarvutitele. Uuendused selles valdkonnas on nii kiired, et kui tahad ajaga sammu käia, pead kogu aeg kätt muutuste pulsil hoidma. „Maailm on kiires muutuses ja suhtluskiirus on võrreldav juba telepaatiaga,” lausus Haamer. Kõik osalejad said võimaluse omal käel proovida „nutikaid plaate” ja tarku telefone.


Eestis seni veel kitsas, kuid arenevas tööstusharus arvutimängude loojana töötav Toomas Laasik rääkis erinevatest programmidest, mille abil mängude tegelased liikuma pannakse, ja väitis, et mängude loomine pole raketiteadus ning selles pole midagi keerulist. „Peaaegu igaüks võib lihtsama mängu tegemisega hakkama saada ja suurema huvi puhul sellega tulevikus leiba teenida,” kinnitas Laasik.


Kohaletulnutel õnnestus näha pilte Fanchinima stuudiost, kus Laasik hetkel töötab ning kus salvestatakse näitlejate abiga mängude jaoks vajalikke liikumisi ja näoilmeid.
„Teemasid ja viise, kuidas tänapäeval arvutimänge tehakse, on palju. Ka konkurents on väga tihe. Viimase aja trend on mängud nendele, kes tavaliselt arvutimänge ei mängi (casual gamers). Uueks platvormiks on ka nutiseadmed. Meeldiv on tõdeda, et üha kiiremat võidukäiku teevad harivad mängud.


„Selgelt on hakatud aru saama, et läbi mänguliste tegevuste omandatakse teatud sorti teadmiseid kõige paremini,” rääkis Laasik.


Selleks, et arvutimäng aitaks arendada mõtlemist, keeleoskust, planeerimist jms oskusi, ei pea see kattuma otseselt õppeprogrammiga, vaid pigem aine vastu huvi äratama ja innustama uurima. Mõnedeks näideteks on Enercities, mis õpetab säästlikult elama, ja Europa Universalis, mille keskmes on ajaloosündmused.


Ettekannete lõppedes seati Sänna noorte eestvedamisel üles kohtvõrk ja öö täis arvutimänge võis alata.


Arvutilembus on paratamatu


Üritusel osalejate vahel loositi välja Microsofti välja pandud hinnalised auhinnad – HD veebikaamera ja klaviatuurid. Loosiõnn naeratas Triinu Ojarile, kes igapäevaselt töötab projektijuhina võru keele ja kultuuri valdkonnas. Üritusel oli ta lapsevanemana koos 14aastase pojaga. Triinu sõnul on noorte arvutilembus midagi paratamatut, millega peab leppima, samas on lapsevanema rolliks seada piire, et arvuti taga veedetud tunnid muid tegemisi segama ei hakkaks.
Arvutiöö oli Triinu arvates suurepärane ettevõtmine, kus noored suhtlesid ja sõbrunesid omavahel ning moodustasid üheks ööks teatava kommuuni.


 


 

LOE VEEL


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD