Tarbijakaitseamet paneb inimestele südamele, et jõuluajal ei tasu teha otsuseid liiga kergekäeliselt ja eelkõige puudutab see kingituste ostmise või muul eesmärgil laenu, sealhulgas järelmaksu võtmist.
Enne laenu võtmist tuleb hoolikalt läbi mõelda, kas laenu on tõesti vaja võtta ja kas inimene on võimeline hiljem oma maksekohustust täitma, teatas tarbijakaitseamet BNS-ile.
Enne laenu, liisingu, järelmaksu või muu sellise võtmist tuleks tarbijal võrrelda erinevaid laenupakkumisi, sealjuures intressi, krediidi kulukuse määra ja lepingu sõlmimise tasu Euroopa tarbijakrediidi standardinfo teabelehe alusel. Lepingutingimustega tutvumiseks tuleks aega võtta ning uurida, kui kulukaks laen lõppkokkuvõttes läheb, võttes arvesse nii intresse ehk krediidi kasutamise eest makstavat tasu kui ka muid laenuga seonduvaid kulusid.
Laenuandja peab tarbijale andma lepingudokumendi või selle koopia püsival andmekandjal. Tarbijal on õigus sõlmitud lepingust taganeda 14 päeva jooksul pärast selle sõlmimist. Sellisel juhul ei pea tarbija taganemist laenuandjale põhjendama, kuid peab tasuma intresse perioodi eest, mil laenuraha oli tema käsutuses.
Tarbijal on õigus laen tagastada ennetähtaegselt kas osaliselt või täielikult. Sellisel juhul ei pea krediidi kasutamata jätmise aja eest tasuma intressi ega muid kulusid. Laenuandjal on õigus küsida hüvitist, milleks on 0,5 protsenti ennetähtaegselt tagasimakstud krediidi summast, kui see periood on lühem kui üks aasta. Kui tegemist on pikema perioodiga, siis on hüvitiseks üks protsent tagastatavalt laenusummalt.
Hea oleks ka täpsustada, millistel tingimustel saab tarbija paluda maksepuhkust ja mis saab siis, kui tal tekivad makseraskused.
Makseraskustesse sattudes tuleb teavitada enda olukorrast laenuandjat ja üritada leida koos mõistlik lahendus. Tasub teada, et kui tarbija on teinud tagasimakse, aga sellest ei piisa kõigi sissenõutavaks muutunud kohustuste täitmiseks, siis peab laenuandja arvestama esimeses järjekorras tasutuks võla sissenõudekulud, teises järjekorras laenu põhisumma, kolmandas järjekorras intressi ja neljandas järjekorras muud kohustused, milleks võib olla viivis.
Tarbijakaitseamet on selle aasta jooksul kontrollinud kokku 19 kiirlaenuandja kodulehte, lepingutingimusi ja vastutustundliku laenamise põhimõtete järgimist maksevõime hindamise aspektist.
Peamiste rikkumistena on amet tuvastanud, et ettevõte ei edasta tarbijatele teabelehte ega püsival andmekandjal lepingudokumente, tingimustest ei ole võimalik aru saada, kas intressi arvestatakse laenujäägilt või kogu laenusummalt, lepingust 14 päeva jooksul taganemine ja laenulepingu ennetähtaegne lõpetamine ei olnud kooskõlas õigusliku regulatsiooniga kohustuste täitmise järjekord ei vastanud võlaõigusseaduses esitatud nõuetele, meeldetuletuskirjade ja muude võlgnevuse menetlemistega seotud tasud olid kõrged ja õiguslikult põhjendamata ning hinnakirjas on kehtestatud tasusid teenuste eest, mis on seaduse või lepingu järgi laenuandja kohustused või tegevused.
Kuigi enamik ettevõtteid, kellel esinesid puudused, on rikkumised kõrvaldanud, soovitab tarbijakaitseamet inimestel siiski enne finantskohustuse võtmist olla tähelepanelik, et teha enda poolt kõik selleks, et hiljem probleeme ei tekiks.