Joobes juhilt sõiduki konfiskeerimine ei takista teda uuesti purjuspäi rooli istumast ning seega pole selline karistus väga efektiivne, selgub justiitsministeeriumi tellitud uuringust.
"Joobes juhi sõiduki konfiskeerimine ei oma olulist mõju rikkumiste toimepanemisele tulevikus," seisab uuringu kokkuvõttes.
Samas selgitatakse, et juhtide puhul, kelle sõiduk konfiskeeritakse, on süütegude korduvus jäänud keskmisest kõrgemaks arvatavalt seetõttu, et risk pole mitte sõiduki olemasolu, vaid inimese käitumist mõjutavad tegurid nagu alkoholisõltuvus, juhi teadmised, hoiakud ja kogemused. Neid tegureid sõiduki konfiskeerimine ei mõjuta, märgitakse uuringus.
Statistika kohaselt on alates 2011. aastast, kui konfiskeerimist lubav seadusesäte jõustus, kuni 2014. aasta lõpuni roolijoodikutelt konfiskeeritud 323 sõidukit. Konfiskeerimiste arv on aasta-aastalt kasvanud, nii konfiskeeriti 2014. aastal 153 sõidukit.
Samas näitavad andmed, et sõiduki konfiskeerimine ei takistanud roolijoodikutel uuesti purjuspäi autot juhtimast.
"Konfiskeerimise osas ilmneb, et need süüdimõistetud, kellel on sõiduk konfiskeeritud, on uusi joobes juhtimise kuritegusid toime pannud rutem või rohkem kui need süüdimõistetud, kellelt sõidukit pole konfiskeeritud," märgitakse uuringu kokkuvõttes ning lisatakse samas, et järelikult pole konfiskeerimisel olnud oodatud mõju uute süütegude ärahoidmisel.
Uuringus järeldatakse, et sõiduki konfiskeerimine mõjub toimepanijale eelkõige karistust suurendava või selle ulatust laiendava tegurina. "Kuna inimene - eriti maapiirkonnas - sageli siiski vajab liikumiseks autot, siis hangitakse konfiskeeritud sõiduki asemele lihtsalt uus," öeldakse uuringu kokkuvõttes.
Kuna konfiskeerimine ei mõjuta inimese joobes juhtimist tingivaid tegureid nagu teadmised, hoiakud või sõltuvus, siis vajab see sihtgrupp riskikäitumise vähendamisele suunatud meetmeid, mitte ei tuleks piirduda ainult karistamisega, leitakse raportis.
See tähendab, et karistamise kõrval või asemel tasuks kasutada ka muid seaduses ette nähtud meetmeid nagu näiteks sõltuvusravi või õppeprogrammid. Tuleks tagada selleks sobivate ravivõimaluste ja programmide olemasolu ning võimalused erinevatesse programmidesse suunamiseks, öeldakse uuringu põhjal tehtud soovitustes.
Ühe meetmena roolijoodikute takistamiseks soovitatakse kasutada alkolukke ning luua selleks õiguslikud alused. "Alkoluku kasutamisel saaks kõne alla tulla juhtimisõiguse tingimuslik säilitamine, mis näiteks töökoha säilimisel võiks kaasa aidata vastutustundlikuma liikluskäitumise kujunemisele," öeldakse soovitustes. Samas tunnistatakse, et kuna alkoluku paigaldamine on kulukas ja see kulu jääks sõidukiomanike kanda, ei saa selle meetme kasutamine olla laiaulatuslik ega keskne lahendus joobes sõidukijuhtimise vähendamisel. Pigem võiks see olla võimalus näiteks kutselisel juhil oma töö ning juhtimisõigus säilitamiseks.{fcomment}