Ligi kolmveerand Eesti elanikest peab arstiabi kvaliteeti heaks, kõige rohkem ollakse rahul hambaarsti, pereõe ja perearsti teenusega, selgub uuringust.
Eesti elanikest peab 73 protsenti arstiabi kvaliteeti heaks ning 42 protsenti on rahul arstiabi kättesaadavusega, kõige rohkem ollakse rahul hambaarsti, pereõe ja perearsti teenusega, selgub uuringust „Eesti elanike hinnangud tervisele ja arstiabile 2015“, teatas BNS-iel sotsisaalministeerium.
Keskmisest enam annavad arstiabi kvaliteedile positiivse hinnangu 15–19- ja 60–74-aastased ning peamiselt Lõuna- ja Lääne-Eesti inimesed.
Uuringust selgub, et 77 protsenti Eesti elanikest on viimase aasta jooksul pöördunud oma terviseprobleemiga mõne arsti poole. Kõige enam ehk 62 protsenti inimestest külastas perearsti. Eriarsti juures käisid viimase aasta jooksul 42 protsenti vastanutest ning hambaarsti külastab soovitusliku sagedusega ehk vähemalt kord aastas või sagedamini 40 protsenti elanikest.
Möödunud aastal oli arstiabi kvaliteediga rahul 73 protsenti vastanutest ning 2014. aastal 70 protsenti. Tervise- ja tööminister Jevgeni Ossinovski ütles, et suurem osa Eesti elanikest hindab meie arstiabi kvaliteeti heaks ja see näitaja on püsinud viimase kuue aasta jooksul ühtlaselt kõrge. "Arstiabi on Eestis tõepoolest maailmatasemel ning väga suur roll on selles perearstidel. Ka patsientide usk perearsti asjatundlikusse on varasemaga võrreldes märgatavalt tõusnud,“ lisas minister.
Uuringu kohaselt teeb inimestele muret eeskätt eriarstiabi kättesaadavus. Sellega seoses on probleeme olnud 18 protsendil inimestest, kes on viimase aasta jooksul eriarsti külastanud. 2014. aastal oli rahulolu eriarsti kättesaadavusega 43 ja mullu 42 protsenti. Varem on rahulolu eriarstiabi kättesaadavusega jäänud vahemikku 43–55 protsenti. Probleeme on kogenud eelkõige Põhja-Eesti (sh Tallinna) elanikud.
Ossinovski sõnul mõjutavad suhtumist eriarstiabi kättesaadavusse põhjendamatult pikad järjekorrad. "Inimene, kes tõesti vajab kiiresti eriarstiabi, ei tohi oodata nädalaid järjekorras. Meil on jätkuvalt probleeme ülepaisutatud järjekordadega, kuna puudub ühtne registreerimissüsteem, patsiendid teevad topelt-broneeringuid ning eriarstide vastuvõtul käivad need, kelle tervisemure saaksid kiiresti lahendada ka perearstid," nentis ta.
Ministri sõnul aitab arstiabi kättesaadavust parandada perearstide vastuvõtuaegade pikendamine hilisele pärastlõunale ja õhtupoolikule, ning leevendust toob kavandatav täiskasvanute hammaste parandamise programm koos täiendava hambaravi hüvitisega. Olulised lahendused arstiabi kättesaadavuse parandamisel on seotud ka e-tervise teenustega: tööle tuleb panna digiregistratuur, digisaatekiri ja e-konsultatsiooni teenused.
Sotsiaalministeeriumi ja haigekassa tellitud uuringu viis läbi TNS Emor. Iga-aastase uuringu eesmärk on saada ülevaade, milline on elanike rahulolu tervishoiukorralduse, -teenuste kättesaadavuse ja kvaliteediga, kuidas hinnatakse oma tervist ja eluviise, kui suur osa elanikkonnast on kuulnud digitaalsest terviseloost ning kui teadlikud on elanikud oma õigustest patsiendina.