Parts: ühe alternatiivina võib riik luua täiesti uue lennuettevõtte

Majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Parts ütles, et kuigi valitsuse esimene eelistus on praegu Estonian Airi rekapitaliseerimine, siis laual on ka teisi variante, nagu näiteks täiesti uue lennuettevõtte loomine.

"Riigil on käed vabad täiesti uue ettevõtte moodustamisel," rääkis Parts neljapäeval valitsuse pressikonverentsil, lisades, et Euroopa reeglite kohaselt on riigi käed seotud tegutsevasse ettevõtesse kapitali paigutamisel, kuid uue ettevõtte moodustamisel on käed vabad.

Parts märkis, et uue ettevõtte moodustamisel on erinevad variandid, alati on võimalik rääkida mingite parteritega ja nii edasi. "Neid variante ikkagi on," ütles ta.

Minister lisas, et sellisel puhul on väga kaalukas rahaline panus, ja valitsus "loeb siin tõsiselt raha".

Kuna riigi huvi on lennuühenduste tagamine, siis üks variant on ministri sõnul selleks avalike konkursside korraldamine. "Ma julgen öelda, et see on üsna keeruline ja kas ta tegelikult annab meile tulemuse, mis meid rahuldab pikas perspektiivis, selles osas on rohkem kahtlusi kui kindlust," lausus ta.

"Esimene ja põhiline on ikkagi täna olemasoleva ettevõtte rekapitaliseerimise variant," märkis minister.

Parts selgitas, et valitsuse neljapäevane otsus Estonian Airile raha laenata on tingitud Euroopa Liidu riigiabi reeglitest. "Meil on võimalik anda laenu ettevõttele, kes vajab struktureerimist enne, kui restruktureerimiseks on saadud kooskõlastus Euroopa Komisjoni konkurentsi direktoriaadist," rääkis ta.

Kuigi laenusumma maksimum on 8,3 miljonit eurot, ei saa ettevõte seda raha korraga, vaid osamaksetena. Esimese osamakse 793 000 eurot saab lennufirma kätte pärast laenulepingu vormistamist, rääkis minister.

Jaanuarikuu, veebruarikuuja sealt edasi võimalikud laenumaksed vaatab valitsus iga kord eraldi üle ja annab makse tegemiseks nõusoleku.

"See ei tähenda, et me seda tervikuna peaks maksma. See on arvestusega, et ettevõtte finantsnäitajad vastavad kreeditoride poolt seatud tingimustele ja ettevõttel ei teki mitte mingil juhul mitte mingisugust likviidsusprobleemi," selgitas Parts.

Laenu tagasimaksetähtaeg on kuus kuud ja intress 15 protsenti. Tagasimakseperiood tuleb Partsi sõnul Euroopa riigiabi reeglitest ja näitab maksimumperioodi, mil vastus ettevõtte restruktureerimise võimalikkusele on olemas.

Parts märkis, et Eesti on ka alustanud konsultatsioone Euroopa Komisjoni konkurentsi direktoriaadiga. "See protsess iseenesest on üsna kompleksne, ta on mõneti ka ajamahukas, aga loomulikult keskendume me sellele, et see luba saada," rääkis minister. Ta lisas, et alati on ka variant, et seda luba ei tule.

Minister ütles, et selle üle, kui suures ulatuses Eesti Euroopa Komisjonilt riigiabi andmist taotleb, on veel vara spekuleerida.

"Me peame olema avatud just selles mõttes, et nende lahenduste otsimisel me peame tabama seda konteksti, mis toimub lennundusturul meie piirkonnas, Euroopas laiemalt ja globaalselt," lausus Parts.

Kuna lennundusettevõtte elujõulisus sõltub kriitilisest massist, ei välistanud minister tulevikus koostööd Läti ja Leeduga. "Aga ma juhin tähelepanu, et praegu on ka Airbalticu suhtes algatud riigiabi seaduslikkuse menetlus. Selles osas peab olema plats puhas, selliseid riske üleval ei saa olla," ütles ta.

Valitsus otsustas neljapäevasel istungil eraldada omandireformi reservfondi vahenditest riigile kuuluvale lennufirmale Estonian Air laenuna 8,3 miljonit eurot, et tagada lennuühendused Eestile olulistesse sõlmpunktidesse.

Ühtlasi otsustas valitsus, et hiljemalt 1. jaanuariks 2013 tuleb majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumil esitada Euroopa Komisjonile riigiabi loa taotlus abi andmiseks Estonian Airile.

Tuleva aasta 28. veebruariks tuleb ministeeriumil esitada valitsusele tegevus- ja ajakava Estonian Airi restruktureerimiseks.

Estonian Airi tänavu üheksa kuu kahjum kasvas mullusega võrreldes 80 protsenti 20,2 miljoni euroni ja käive võrreldes mulluse 58,7 miljoni euroga 70,4 miljoni euroni.

Oktoobris teatas Estonian Air, et kuna lennufirma uus strateegia ei ole osutunud edukaks, vahetab lennufirma välja senise juhi Tero Taskila rootslase Jan Palméri vastu ning sulgeb kahjumlikud liinid ja koondab osa töötajaid. Novembri lõpus teatas ettevõtte, et koondab liinivõrgu vähendamisega ligi pooled ehk 146 töötajat ning et ettevõtte liinivõrk kahaneb 10 sihtkohani.


 


 

LOE VEEL


 


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD