Eelmise aasta 13. detsembril peeti Luhamaa tollipunktis kinni Venemaalt tulnud veoauto, millest avastati Vene päritolu helikopterite propellerilabad ehk vedamiseks eriluba nõudvad esemed, kirjutab Eesti Päevaleht.
Veetavaks kaubaks olnud Vene helikopterite Mi-8 ja Mi-17 propellerilabad kuuluvad Eestis strateegilise kauba nimekirja kategooriasse ML-10. See puudutab õhusõidukeid ja nende osi, mis on spetsiaalselt loodud või kohandatud sõjaliseks kasutuseks. Kuna kauba vedajal luba ei olnud, konfiskeeriti propellerilabad piiripunktis.
Maksu- ja tolliamet alustas asjas kriminaaluurimist ja kuulas tunnistajana üle autojuhi, kes koorma Moskva oblastist Himkist peale laadis ja Eestisse vedas. Autojuhi sõnade kohaselt vormistas ta Venemaa tollis kõik vajalikud dokumendid. Ta ei olnud teadlik strateegilise kauba transiidi litsentsi vajadusest, kuna Venemaa Föderatsioonis selle kauba vedamiseks litsentsi ei nõuta, kirjutab Eesti Päevaleht.
Propellerilabasid vedanud firma tehnilise direktori selgitusel pidi neile teadaolevalt kauba kohaleveoks tellitud transport liikuma Venemaalt Valgevene kaudu Poolasse. Sarnaselt Venemaaga ei nõuta ka kahes viimati mainitud riigis helikopteri tiivikute ja varuosade vedamiseks erilitsentsi. Kuna autojuht ei kooskõlastanud muudetud marsruuti tellijaga ning sõitis omavoliliselt läbi Eesti ja ei olnud teadlik siin nõutavast eriloast, konfiskeeriti laadungiks olnud kopteriosad.
Saatja firma, mis tegeleb lennumasinate varuosade vahendamisega, on nende tagasi saamiseks esitanud välisministeeriumi strateegilise kauba komisjonile vajaliku taotluse ja on propellerilabad kätte saanud.
Maksusaladuse kaitsmise seadusele viidates ütles MTA pressiesindaja Uku Tampere, et asjaga seotud firmade ja isikutenimesid ning menetlust amet kommenteerida ei saa. Autojuhi marsruudi muutuse tagamaad ei ole teada.