VANATEHNIKA • Enam kui 70 aastat tagasi Venemaal Uljanovskis tööd alustanud autotehases UAZ valmistatud maastikuautod olid ka meil kaua aega käibel ja me kutsusime neid USA maasturite Willys eeskujul villisteks.
UAZ võlgneb tänu oma sünni eest Teisele maailmasõjale ja Moskvas tegutsenud Stalini-nimelisele autotehasele, kellele 1942. aastal tekkis Uljanovskisse täiesti iseseisev autotehas UAZ. Algul toodeti küll lennukipomme, autodeni jõuti 1950. aastate paiku ja just UAZideni.
Praegu sõidavad UAZid võrdselt vanade autodega ühtses rivis vaid vastavatel üritustel. Paremad neist, mis restaureerimisel saanud kõik omad jupid jne, omavad musta värvi numbrimärki. Nad on oma õige roheka värvuse juures kenad ja neid kutsutakse hellalt villisteks. Ühte sellist nägime vanatehnikaklubi Vänt esimehe Raivo Ojaveeri kodus. Möödunud aastal reisiti villisega rohkesti ringi, nii et seda mustal põhjal numbriga autot nägid paljud võrulased ja inimesed mujaltki.
1972. aasta villisega, mis neelab 100 kilomeetri peale 20 liitrit bensiini, käis Raivo mullu ka ümber Peipsi sõidul. Bensiini võeti Venemaalt nii minnes kui tulles, sest nii on tunduvalt odavam. Nagu mullu, on ka tänavu rohkesti üritusi, millest just villisega osa võetakse.
Praegu aitab Raivo Ojaveer oma kodus Toomas Repil autot teha. Tegu on GAZ 53ga. 18. veebruaril on Matsil Eesti MV esimene etapp ja Toomas Repp ise sõidab oma autoga. Toomas on varemgi oma elus võistelnud ja häid kohti saanud, nii et asi see nüüd rajale minna.
25. veebruaril on tõenäoliselt vastlapäev Sänna Mäeveski talus ja kui mitte arvestada veebruaris toimuvat Eesti MV etappi enne seda, ongi tegu esimese üritusega tänavu.
Muidugi peab mullustest üritustest ära mainima „Rõuge Priitahtlike Pritsimeeste Kärajat”, mis muu hulgas seletas ka, miks nii palju rahvast tollele üritusele tuli: president Ilves istus Raivo Ojaveeri vanas autos ja sõitis uhkelt Rõuge pargist Ööbikuorgu. Nii on siis vanaautoga isegi presidenti veetud.
Ees on ootamas mitmeid üritusi
Et mitte üles lugeda kõiki üritusi, mida vanatehnikaklubi Vänt korraldab, piirdugem tähtsamatega tänavuse aastanumbri sees. 28. mail on suur avamispidu maanteemuuseumis ja 16. juunil vanakraamiturg ehk täika ikka oma endises kohas Proskini elamise juures. Enne Vastseliina laadale sõitmist või sealt tulles tasub täikalt läbi käia.
20. augustil on suur pidu Võru linna auks, kus vanatehnikaklubi on alati üks külalistest olnud.
Omaette rääkimist väärib aga 25. juunil startiv suur automatk Jaltasse, mis tähistab ühtlasi ka suve ja matkade algust. Eks matku ole ju tore vanade autodega teha. Seekord on tingimuseks seatud, et igal sõitjal oleks istumise all vana Žiguli või Moskvitš – ikka sellepärast, et need masinad peavad paremini vastu kui uunikumid.
„Sõidame ainult Venemaad pidi, siis on ka viisaga kergem. Kokku tuleb läbida umbes 5000 kilomeetrit, mis vanadele autodele on paras katsumus. See on meil puhkusereis. Mõtlesime, et kui viis peret vanade masinatega saame, on hästi, aga nüüd on juba kümme kirjas. See teeb rõõmu,” seletas Raivo Ojaveer.
6. juulil peavad vaprad autod meeste-naiste ja lastega tagasi olema, sest 7. juulil on juba Hinsa kross, millest osavõtjad juba ootamas.
Niisuguseks lühikeseks ülevaateks vanatehnikaklubi Vänt sellesuvistest tegemistest me Raivo Ojaveerega Võru päästeameti majas maha istusimegi. Järgmine päev saime pilti teha, aga juttu polnud enam suurt võimalik ajada, sest 18. veebruarini, mil toimub Matsil sõit, on vaid paar nädalat ja meest ootas GAZ 53.