Menu

.      

Maavanem esitab vastuväite Ärilehes ilmunud süüdistusele Võrumaa bussiveohanke osas

Võru maavanem Andres Kõiv  FOTO: Andrei Javnašan Võrumaa Teataja

VASTUVÄIDE • Eile ilmusid Ärilehes süüdistused Võru maavanem Andres Kõivule seoses Võrumaa bussiveohanke korraldamisega. Ajaleht süüdistas Kõivu kokkumängus ja üle poole miljoni euro riigi raha raiskamises. Andres Kõiv esitab tänases ajalehes sellele vastuväited.

Ärilehes ilmunud Kadri Paasi artikkel Võru bussihanke teemal on Kõivu sõnul teadlikult kallutatud, sisaldab väärhinnanguid ning on koostatud lähtuvalt ASi Sebe (hankel osalenud konkurent – toim) ärihuvist ja eesmärgist mõjutada 1. detsembriks Tartu ringkonnakohtus valmivat kohtuotsust.

Tankla rajamise kohustus

Artiklist on Kõivu sõnul teadlikult välja jäetud kogu andmestik, mis puudutab riigi tegevust Võrru gaasitankla rajamise ettevalmistamisel, ning on üritatud jätta vale muljet, justkui oleks pakkujad pidanud arvestama peale bussiveo korraldamise ka Võrru tankla rajamise kohustusega.

Nimelt oli Kõivu sõnul Võru maavalitsus 2014. aasta novembriks ette valmistanud bussihanke diiselbusside osas, kui majandus- ja kommunikatsiooniministeerium palus selle väljakuulutamise peatada, et hankes diiselbussid gaasibussidega asendada.

„MKMi initsiatiivil ning tulenevalt Eesti riigi võetud kohustustest rohelisema energia kasutuselevõtul alustas riik siis ka lahenduse otsimist Võrru gaasitankla rajamiseks,” lausus Kõiv. „Hanke toimumise ajaks oli vedajatele teada info majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi eestvedamisel koostatud ühiste kavatsuste protokollist, milles riik kinnitas oma initsiatiivi Võrru tankla rajamisel.”

Samuti jättis  ajakirjanik Kõivu sõnul artiklis mainimata olulise fakti, et hanketingimuste kohaselt tuli igal pakkujal detailideni lahti kirjutada pakutud hinna kujunemine ning mitte ükski pakkuja polnud hinna kujunemisel arvestanud gaasitankla rajamisega.

AS Sebe käib kohut

„Seda, et tankla rajamise kohustuse eeldamine bussivedajalt on äärmiselt tavapäratu ning sellisest eeldusest ka ei lähtutud, on kinnitanud peale võitnud pakkuja ka teised hankes osalenud ettevõtted,” lausus Kõiv.

ASi Sebe hilisemad kohtumenetluses esitatud protestid sellel teemal on tema sõnul kantud ettevõtte ärihuvist neile tulus leping vahendeid valimata tagasi võita. „Kas AS Sebe või mõni teine bussifi rma on kunagi ise gaasitanklat ehitanud?” küsis Kõiv.

Toetused tankla rajamiseks

„Mingil põhjusel on ajakirjanik otsustanud ignoreerida Võru maavalitsuse edastatud infot, et veel vahetult enne võitnud pakkujaga esmase hankelepingu allakirjutamist palusin ma MKMis kokku kutsuda koosoleku, et veenduda tankla õigeaegses valmimises,” rääkis Kõiv.

Sel koosolekul lepiti tema sõnul kokku ka lisategevuskava. „Tankla õigeaegne valmimine eeldas operatiivset tegutsemist MKMi ja KIKi poolt, et avada meede tankla rajamise toetamiseks. See, et meetme avanemine oluliselt venima jäi, tuli hiljem halva üllatusena, mille eest tuleb riigil ka vastutada,” lisas ta.

Leppetrahvid

„Ärilehe artiklis esitatud ASi Sebe juhatuse liikme Üllar Kaljuste esitatud versioon, et Hansaliinid oleks pidanud ikkagi vedu alustama ning maksma ka leppetrahvi, pole loogiline,” lausus Kõiv. „Samuti pole asjakohane viide GoBusile, kes maksis leppetrahvi seetõttu, et pidi alustama vedu valede bussidega, sest tehas ei jõudnud tellitud busse õigeks ajaks valmis.”

Riigil pole tema sõnul võimalik nõuda leppetrahvi teiselt lepingupoolelt seetõttu, et teine lepingupool ei saa riigi enese tegematajätmise tõttu lepingus kokku lepitud tingimustel teenust osutada.

Jutt käib poolest miljonist

Kõivu sõnul on farslik ASi Sebe juhatuse liikme tsitaat: „Maavalitsus ei käitunud õiguspäraselt ega nõudnud juba sõlmitud lepingu täitmist ja sõlmis otselepingu väga kalli hinnaga, mis on riigile toonud üle 540 000 euro kahju.”

„AS Sebe ise vedas Võrus käesoleva aasta alguses oluliselt kallima hinnaga (1,876 eurot/km),” lisas maavanem. „Ehkki Sebe oma vaidlustustega soovis saavutada selle lühiajalise ja ülikalli lepingu pikendamist, leidis Võru maavalitsus majanduslikult soodsama lahenduse kuni uue gaasitankla valmimiseni.”

LOE VEEL

LOE VEEL

20 PÄEVA ENIMLOETUD