EESTI ELU

Politseinikud Läti piiril: paanikaks ei ole põhjust

Politseinikud Läti piiril: paanikaks ei ole põhjust FOTO: Aigar Nagel

Läti piiril patrulliva politseiniku sõnul pole Eestis esialgu Leedu migrandikriisi valguses paanikaks põhjust, kirjutab Postimees. 

Valga patrulligrupi välijuht Rene Lipping kinnitas, et Eesti poolel on praegu rahulik. "Meil ei ole paanikaks põhjust. Tegelikult viimased päevad näitavad, et Leetu on ka pealetung vähemaks jäänud,» rahustas välijuht.

Siiski tugevdas politsei- ja piirivalveamet hiljuti kontrolli Eesti-Läti piirialadel ja sadamates, et ennetada ebaseaduslikke piiriületusi, juhuks kui Eesti suunal peaks tekkima migratsioonisurve. Mure lähtus algselt asjaolust, et Leedusse on saabunud lühikese ajaga üle Valgevene piiri suur arv peamiselt Iraagi päritolu migrante. Eelmise nädala lõpus peeti juba ka Valgevene-Läti piiril ühe ööpäeva jooksul ebaseaduslikul piiriületusel kinni 28 inimest. Leedu süüdistab Valgevene Aljaksandr Lukašenka režiimi migrantide kasutamises kättemaksuna Euroopa Liidu sanktsioonide eest ning Balti riikide ministrid on nimetanud olukorda hübriidrünnakuks.

Eeskätt kontrollivad politseinikud piiril välismaa sõidukeid. Nendest omakorda on suurima tähelepanu all väljastpoolt Euroopa Liitu pärit suuremad masinad.

Lippingu sõnul on politseinikud suurendatud jõududega väljas esialgu siiski ennetusmeetmena. Esmaspäeva lõuna ajal on olukord piiril tavapärane ning ühtegi teadaolevalt Valgevene orkestreeritud rändajat pole Eestisse seni saabunud. Valgamaal saatis politsei senistele lisaks teedele ja piiripunktidesse veel kaks patrulli. Ka tarasid või muid takistusi pole piirile seni püstitatud. Lisaks Valgale seiravad politseinikud olukorda piirilinnast Võru ja Tõrva suunal nii liikudes kui ka kindlates punktides oodates. «Tegelikult ei ole meie jaoks midagi uut, teeme seda tööd iga päev: kontrollime võõramaa riigi kodanikke, kas neil on seaduslik alus Eestis viibimiseks ja nii edasi. Muutunud on see, et on tugevdatud patrullide koosseisu. Et olla valmis ja tähelepanelikud. Kontroll on tihedam, oleme rohkem nähtavad,» kirjeldab Lipping.

Eeskätt kontrollivad politseinikud piiril välismaa sõidukeid. Nendest omakorda on suurima tähelepanu all väljastpoolt Euroopa Liitu pärit ja suuremad masinad. «Suuremad bussid, kaubikud, mahtuniversaalid, kus on võimalik transportida rohkem inimesi. Et ära hoida seda, et kejagi teenust pakub ja neid Eestist läbi veab,» selgitab välijuht.

Lipping tunnistab, et sellest, mismoodi see migrantide siiasaatmine õigupoolest Valgevenes käib või kuidas see võimalik on, ei ole ka politseil esialgu teavet. Edasised käitumisjuhised tulevad tema sõnul siis, kui migrandid lõpuks meile saabuma hakkavad. Mida loodetavasti ei juhtu.

Õigupoolest on välijuhi sõnul üldse keeruline kindlaks teha, kas kedagi on Eesti piirile saadetud või mis põhjusel inimene riiki jõuab. «Meie teeme oma tööd, nagu ikka. Kui hakkame siit tabama isikuid, kel siin seaduslikku alust viibimiseks ei ole, mõtleme edasi. Vaatame isikupõhiselt, mis alustel inimene siin viibib. Pigem see kõik tuleb välja küsitlemise käigus. Ilmselgelt on nende kõigiga keeruline tegeleda, see võtab aega.»

Lätigi kolleegidelt pole Lippingu kinnitusel tulnud oluliselt erinevat infot sellest, mis pärineb viimastest välisuudistest. Kui keegi siia jõudma peaks, siis kohe neid siiski tagasi ei saadeta, vaid võetakse esmalt vastu. «Kindlasti on meil kohad olemas, kuhu nad paigutada, kui peaks olema suurem saabumine,» lisab Lipping, kes ise edasi patrullima suundub.

AS Võru Vesi ja Võru linnavalitsus sõlmisid viimase osa veemajanduse suurprojekti töövõtulepinguid

AS Võru Vesi ja Võru linnavalitsus viisid projekti „Võru reoveekogumisala veemajandusprojekt” raames läbi riigihanked, mille tulemusena sõlmiti lepingud vee‐ ja kanalisatsioonirajatiste ning tänavate rekonstrueerimiseks järgmiste ehitusettevõtetega: OÜ Konsortsium Taristu Grupp, OÜ Powtec, OÜ Asfaldigrupp – Liiva, Petseri, Roosi, Kalevipoja ja Koidula tn piirkond; AS Terrat – Vee tn piirkond (kanalisatsioonitorustike rekonstrueerimine kinnisel meetodil erinevatel tänavalõikudel).

Ehitustööde käigus on plaanis rajada või rekonstrueerida 1380 m veetorustikku, 2770 m kanalisatsioonitorustikku ja 2090 m sademeveetorustikku. Torustike rajamise järgselt taastatakse teed-tänavad üldjuhul täies mahus.

Torustike ehitustöid teostatakse Võru linna reoveekogumisala veemajandusprojekti raames ja töid toetab Euroopa Liidu Ühtekuuluvusfond.

Vee ja kanalisatsioonirajatiste ehitustööde maksumus on umbes 1,4 miljonit eurot ja teedeehitustööde maksusus umbes 514 000 eurot. Tööd planeeritakse lõpetada järgmise aasta 31. oktoobriks.

Ehitustööde omanikujärelevalvet teostab AS Infragate Eesti.

ID-kaardi kui koroonapassi peale ei ole tõsisemalt mõeldud

FOTO: Aigar Nagel

Kuigi ID-kaarti võiks kasutada koroonapassina, ei ole selle peale tõsiselt mõeldud, peamiselt seepärast, et Covid-19 digitõendit peaks saama kasutada ka väljaspool Eestit, kirjutab Postimees. 

Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium (MKM) on asja põgusalt arutanud, kuid praegu ei ole see töös peamiselt kahel põhjusel. Kõigepealt on tegemist Eesti-ülese Covid-19 digitõendiga, mis tähendab, et seda peab saama kasutada kogu Euroopa Liidus.

«Reisimisel on vaja QR-koodi põhist lahendust nii piiriületusel kui ka sihtriigis kohapeal, sealsed seadmed ei loe Eesti ID-kaarte,» selgitas MKM-i meedianõunik Laura Laaster. ID-kaardi põhine lähenemine sobiks vaid Eestisse. See aga tähendaks, et inimestel tekiks kaks kohustuslikku digitõendi formaati.

Teise põhjusena tuuakse välja ettevõtete erinev võimekus. «Ettevõtjate võimekus ID-kaardilt tõendit lugeda on väga erinev,» märkis Laaster. ID-kaardi lugemiseks on vaja eraldi seadet ning osa kassasüsteemide puhul ka väikest arendust. Seda viimast on vaja neil, kellel ID-kaardi põhist kliendikaarti ei ole.

Eesti ettevõtja, endise väliskaubandus- ja infotehnoloogiaministri Kaimar Karu sõnul võib laias laastus iga Covid-19 digilahenduse kohta öelda, et selle peale oleks pidanud varem mõtlema. Samas on lahendust aga kiiresti vaja. «Kui me oleksime kohe mõelnud pikema plaani peale, siis oleks ID-kaart olnud mõistlik, sest ID-kaart on kõigil olemas,» lausus Karu.

Lühiajalises plaanis on praegune lahendus Karu hinnangul toimiv ja hea.

Nagu ikka, on mündil ka teine pool. Endise väliskaubandus- ja infotehnoloogiaministri sõnul tuleb ID-kaardi põhise lahendusega mängu inimlik mõõde.

Näiteks see, kas inimene ise on nõus jagama oma QR-koodi ja ID-kaarti. Mingeid asju saab teha ju ainult siis, kui vastad kindlatele kriteeriumitele. Karu tõi näiteks, et inimesed näitavad kontserdipaika sisenedes piletikontrollile nii piletit kui ID-kaarti, tõendamaks niimoodi oma vanust. «ID-kaardi ettenäitamine võib olla keerulisem teema kui vaid QR-koodi või paberist digitõendi esitamine,» sõnas Karu. ID-kaart on lihtsalt isiklikum.

Samas, tema hinnangul on ID-kaardi põhine lähenemine hästi paika pandud. ID-kaardiga ei piirata nimelt elutähtsaid tegevusi. «Kui nüüd järsku hakatakse igal pool nõudma ID-kaarti, siis siit võib tulla küsimus, kas me oleme taas teel politseiriiki?» rääkis ta.

Andmekaitse inspektsioon meenutab, et Covid-19 digitõendite puhul ei ole ettevõtjatel luba koroonapasside andmeid säilitada, vaid neil on õigus neid kontrollida. Kui QR-koode kontrollitakse alternatiivse rakenduse kaudu, siis peab ettevõtja kohe kindlasti selgeks tegema, kas ja mida kasutatav rakendus andmetega edasi teeb.

See tähendab, et ei tohi tekkida olukorda, kus ettevõtja ise andmeid ei säilita, küll aga teeb seda rakendus. Nii võib juhtuda, et andmed edastatakse mõnda kolmandasse riiki. Kui nii peaks minema, siis selle eest vastutab ettevõtja.


 


 

LOE VEEL


 


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD