EESTI ELU

Päästeamet: Päästevesti kandmine veesõidukis päästab elusid

Võrumaa Teataja

Selle aasta Päästeameti veeohutuskampaania jätkab inimeste teadlikkuse tõstmist päästevesti kandmise vajalikkusest veesõidukites. Kampaania, mis kannab sõnumit „Vest päästab veest“, kutsub inimesi üles uhkusega päästevesti kandma. Kui turvavöö kinnitamine auto tagaistmel on muutunud täna juba normiks, siis päästevesti kasutavad küsitluste kohaselt pisut enam kui pooled paadiga sõitjad. Esmakordne päästevestikampaania toimus möödunud suvel. Peamiseks eesmärgiks oli vestikandjate arvu suurendamine veesõidukis.

2016 aastal uppus Eestis 47 inimest. Päästevest oli seljas vaid ühel hukkunul. Iga kolmas inimene uppus järves, seega on oluline meeles pidada, et päästevest pole mõeldud vaid avamerel seilamiseks, vaid kasutamiseks nii meredel, jõgedel, järvedel aga ka väiksematel veekogudel. Mullu uppus Eestis keskmiselt 3,5 inimest 100 000 elaniku kohta. Põhjamaadega võrreldes on see number oluliselt suurem.

Päästeameti ennetusosakonna juhi Indrek Intsi sõnul on veeohutuskampaaniad seni keskendunud kahele teemale: joobes ujumise ohtudele ja päästevesti kandmisele. „Ohutuskampaaniate valikut on mõjutanud nii statistika kui elanikkonna teadlikkus ja käitumisharjumused. Käesoleval aastal keskendub Päästeamet taas päästevestidele,“ sõnas Ints.

Veeohutuskampaania raames korraldab Päästeamet üle Eesti nii info- kui ohutuspäevi, kokku 82 erinevat üritust, millele lisandub 60, mida korraldavad vabatahtlikud. Ohutuspäevadel kasutatakse uutmoodi teavitusvahendeid, näiteks greenscreen pildistamist ja virtuaalreaalsuse harjutusi, aga ka kõige käegakatsutavamat – päästevesti selga proovimist. Lisaks toimuvad suvistes laste- ja noortelaagrites veeohutuskoolitused.

Sel aastal oleme laiendanud oma kampaaniat partnerite kaasamisega. Esimest korda teeb Päästeamet veeohutuskampaania raames koostööd ka KUKU raadio projektiga „Selge Grupijuht“. Samuti alustas Päästeamet koostööd kodanikualgatusega Teomeeter, mille veebilehel saab alates 12.juunist anda veeohutusega seotud lubadusi.

Uuring: iga teine Eesti inimene ei suuda üle nädala telerita elada

Iga teine Eesti inimene ei suudaks rohkem kui nädalaks telerist loobuda, selgus Baltimaades läbi viidud telerivaatamise uuringust.16% küsitletutest ei oleks nõus telerit loovutama hetkekski.
 

Endiselt kasutatakse telereid majapidamistes kõige rohkem traditsioonilise televisiooni vaatamiseks, mida teeb 94% teleriomanikest. Nii internetisisu kui ka allalaaditud sisu vaatab teleri abil iga viies inimene.
 
“Võrreldes lätlaste ja leedukatega on eestlane tõeline telerirahvas, kes ei raatsi oma seadmetest naljalt loobuda – 48% ei suuda üle nädala telerita elada, 16% küsitletutest peavad teadma, et neil on kogu aeg telerile ligipääs,” kommenteeris Samsung Eesti juht Toomas Tiits. “Võrreldes Läti ja Leeduga on eestlased oluliselt telerilembesem rahvas, kes oskab heast multimeediast lugu pidada.”
 
Uuringu kohaselt peab koduste telerite puhul 89% vastanuid kõige tähtsamaks pildikvaliteeti, 81% inimeste jaoks on oluline teleri suurus. Ligi kolmveerand ehk 72% eestlastest peab oluliseks teguriks ka telerite hinda. Leedukate jaoks on samuti olulisim pildikvaliteet (72% vastanutest), lätlaste jaoks on aga kõige olulisem teleri hind (71% vastanutest). 
 
Kõige rohkem soovivad Eesti inimesed vaadata suurtelt ekraanidelt kõrgresolutsioonis pildikvaliteediga filme, mida märkis ära koguni 87% vastanutest. 43% peab oluliseks, et ka spordiülekannete pilt oleks kvaliteetne. 
 
“Tänapäeva tehnoloogiad on suutelised pakkuma erakordselt ilusaid värve ning taasesitama kogu värviruumi, et vaatamiskogemus oleks võimalikult ligilähedane reaalsusele,” ütles Tiits. “Ka 4K resolutsioonis sisu toodetakse aina rohkem ning see seletab, miks suured ja võimalikult hea pildikvaliteediga telerid on tänased müügihitid nii Eestis kui ka mujal Baltikumis.”
 
Kaks kolmandikku telerivaatajatest peab aga kõige ärritavamaks juhtmepuntraid, mis tekivad erinevate seadmete, nagu digiboksi, ruuteri, kõlarite ja kodukinosüsteemide ühendamisel teleriga. 35% vastajatest aga leidis, et neid koormab mitme juhtimispuldi kasutamine.
 
“Õnneks mõtlevad tootjad aina rohkem kasutajate mugavusele ning töötavad välja vastavaid lahendusi – näiteks Samsungi uute QLED telerite puhul saab kõik lisaseadmed ühendada vaid ühe praktiliselt nähtamatu optilise kaabli abil ning seadmete juhtimiseks kasutada vaid üht spetsiaalpulti,” selgitas Tiits.
 
Samsungi tellitud teleriuuringu viis Eesti elanike seas läbi OMD Snapshots, maikuus toimunud uuringus osales 500 inimest. Eestis, Lätis ja Leedus samaaegselt läbi viidud küsitluse eesmärk oli välja selgitada, milliseid omadusi inimesed moodsate telerite juures kõige rohkem hindavad ning milleks nutitelerite erinevaid tehnoloogilisi võimalusi kasutavad. 

Mida teha liiklusõnnetuse korral välismaal?

FOTO: ANDREI JAVNAŠAN Võrumaa Teataja

Suveperioodil sageneb autoga välismaale reisimine ning sellega seoses ka liiklusõnnetuste arv välisriigis. If Kindlustuse kliendid põhjustasid eelmisel aastal välismaal 991 liiklusõnnetust, tänavu viie kuuga on teatatud 451 õnnetusest. Enim liiklusõnnetusi välisriikides on Ifis sellel aastal registreeritud Soomes (89), Saksamaal (83), Rootsis (64), Venemaal (33) ja Poolas (24).

If Kindlustuse kahjukäsitluse osakonna juhi Taavi Kiibuse sõnul on välismaal liiklusõnnetusse sattudes esmatähtis jäädvustada sündmuskoht ja õnnetus. „Lisaks liiklusõnnetusest teatamise blanketi täitmisele, oleks mõistlik jäädvustada ka autode asukohad ning vigastused näiteks mobiiltelefoni kaameraga. Samuti võiks pilte teha ka teise osapoole juhiloast ja kindlustuspoliisist,“ ütles Kiibus.

Samuti soovitab Taavi Kiibus kaasa võtta liiklusõnnetusest teatamise eestikeelse vormi, kuna võõras keeles blankett võib jääda arusaamatuks. Kõikides riikides on blankett ühesugune. Lisaks tasub kaasas kanda ka rohelist kaarti sõltumata sellest, kas see on antud riiki reisides kohustuslik või mitte. Rohelise kaardi väljastamine on Ifis tasuta ning selle olemasolu teeb asjaajamise õnnetuse korral lihtsamaks.

Tähele tuleb panna, et sõltuvalt sellest, kas liiklusõnnetus toimus Euroopa Majanduspiirkonnas või Venemaal, on ka õnnetusejärgsed protseduurid erinevad. Järgnevalt anname ülevaate, kuidas toimida nendel puhkudel.

Kuidas toimida liikluskahju korral Euroopas?

  • Täida sündmuskohal vorm "Teade liiklusõnnetusest" või jäädvusta õnnetuspaik koos ütlustega nutitelefoniga või kirjuta paberile andmed liiklusõnnetuse ja osapoolte kohta.
  • Kui oled avarii põhjustamises süüdi, palu kannatanul pöörduda oma kindlustusseltsi esindaja poole tema koduriigis või oma kindlustusandja poole.
  • Kui oled kannatanu, ÄRA allkirjasta ühtegi paberit enne, kui Sa ei ole kindel, millele täpselt alla kirjutad. Täida nii teise osapoole võõrkeelne kui ka eestikeelne verisoon "Teade liiklusõnnetusest". Küsi näha põhjustaja liikluskindlustuse poliisi, märgi üles kindlustusseltsi nimi, asukohariik ja võimalusel tee poliisist pilt.
  • Kui tekib vaidlus vastutuse üle, kutsu politsei ja küsi tõend liiklusõnnetuse kohta.
  • Tee pilte nii oma sõidukist kui ka teise osapoole sõiduki vigastustest ja asukohast.
  • Teata esimesel võimalusel kahjujuhtumist oma kindlustusseltsile.

Kuidas toimida liikluskahju korral Venemaal?

  • Helista alati politseisse ning tegutse vastavalt politsei juhistele.
  • Ära liiguta oma sõidukit enne, kui politsei saabub. Võta politseilt tõend, seda võib vaja minna piiri ületades.
  • Tee pilte nii oma kui ka teise osapoole sõiduki vigastustest ning asukohast. Täida koos teise osapoolega blankett „Teade liiklusõnnetusest".
  • Kui oled liiklusõnnetuses kannatanu, pöördu koheselt põhjustaja kindlustusseltsi poole ning tegutse vastavalt nende juhistele. NB! Kannatanu ei saa hüvitist taotleda Eestis.
  • Kui tekib küsimusi või teisel osapoolel puudub kindlustus, siis teavita Venemaa Rohelise Kaardi bürood liikluskahjust telefonil +7 (495 ) 641 27 87.
  • Kui oled õnnetuse põhjustaja, anna kannatanule koopia oma rohelisest kaardist.

 


 

LOE VEEL


 


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD