Politsei tahab noortele pikemat juhiloaõpet

Politsei- ja piirivalveamet (PPA) tegi siseministeeriumile ettepaneku muuta liiklusseadust nii, et 16-25-aastaseid autojuhi kandidaate käsitletaks erisubjektina, kelle ettevalmistusel autokoolis on rangemad nõuded, kirjutab Postimees.

Politsei arvates peaks noorte autojuhtide koolituse mahtu suurendama nii sõiduõppe kui teooria osas, et väheneks noorte hukkumine liikluses.

Selle ettepaneku aluseks on statistika, mis näitab, et kõigist joobes juhtide põhjustatud liiklusõnnetustest oli üle poole (54 protsenti) noorte juhtide põhjustatud, samuti on nende arvel suur osa politsei fikseeritud piirkiiruse ületamistest ning turvavarustuse mittekasutamistest. Samas moodustavad noored (16-30-aastased) vaid 22 protsenti kõigist autojuhtidest.

«Autokoolide õppekvaliteedil, koolituskavadel ja juhtimisõiguse eksami rangusel on oluline roll õpilase ettevalmistamisele, loomaks eeldused vastutustundliku juhi liikluskäitumise kujunemiseks,» kirjutas PPA siseministrile.

Ameti peadirektori asetäitja korrakaitsepolitsei alal Tarmo Miilits selgitas ajalehele, et politsei hinnangul tuleks alla 25-aastatele õpetada näiteks alkoholi ja teiste mõnuainete mõju sõidukijuhi riskikäitumisele, samuti seda, millist mõju riskikäitumisele avaldavad kaasreisijad. «On selge, et inimesed tunnetavad ohtu erinevalt. Kui näiteks vanemad inimesed tunnetavad kiirust ohutegurina, siis paljude noorte jaoks on see kahjuks justkui elamuseks,» sõnas Miilits.

Tema sõnul saab praegu politsei tegeleda ainult tagajärgedega - liiklusseadust rikkunud juhilt saab juhiloa ära võtta ja selle taastamiseks kohustada teda õpet uuesti läbima.

«Õppeprotsessi pikkusel on otsene seos noorte juhtide liiklusõnnetuste riskiga. Teadusuuringutest on selgunud, et kui autokoolides lühendati teooria- ja praktilise õppe pikkust, suurenes nende juhtide põhjustatud liiklusõnnetuste arv,» kirjutas politseikolonel Raigo Haabu siseministrile saadetud kirjas. «Tõstes juhtimisõiguse eksami eelset praktikat 120 sõidukorrani, vähenes kahe järgneva aasta jooksul noorte juhtide põhjustatud liiklusõnnetuste arv 40 protsenti,» tõi ta näite.

Siseminister Ken-Marti Vaher toetas algatust, nõustudes, et just noored juhid on altimad liiklusreegleid eirama ning enda ja teiste eludega riskima.

Statistika näitab, et aastatel 2007-2011 põhjustasid 16-30-aastased 38 protsenti kõikidest politsei tuvastatud kiiruseületamistest, 41 protsenti purjuspäi autojuhtimisest ja 31 protsenti turvavarustuse eiramistest. Kõikidest juhtide põhjustatud inimkahjuga liiklusõnnetustest on 49 protsenti noorte juhtide põhjustatud ja nendes said nad ka ise kõige sagedamini viga või surma. Kõikidest joobeseisundis juhtide põhjustatud liiklusõnnetustest oli 54 protsenti noorte juhtide põhjustatud.

bns


 


 

LOE VEEL


 


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD