EESTI UUDISED BNS

Tarbijakaitseamet: helkur peab vastama nõuetele

Võrumaa Teataja

Seoses pimeda aja ja helkuri kandmise kohustusega juhib tarbijakaitseamet tähelepanu, et helkur peab olema kvaliteetne ja nõuetele vastav.

Iga helkivast materjalist toode ei pruugi täida helkuri ülesannet ega teha selle kandjat nõutaval viisil nähtavaks, isegi kui see on valmistatud sertifitseeritud helkurkangast, rõhutas amet.

Üha populaarsemaks on muutunud ise helkurite või helkuri sarnaste toodete valmistamine. Paraku sellised tooted ei pruugi tagada kaitset pimedas, kuna selliste toodete nõuetele vastavust ei ole hinnatud. Isegi kui toode on valmistatud sertifitseeritud helkurkangast, siis sellest valmistatud lõpptoote kuju, suurus, lisatud detailid, trükised võivad toote tagasipeegeldumise omadusi oluliselt mõjutada.

"Seega, kui meisterdad ise, sulle kingitakse või soetad käsitööna valmistatud helkiva toote nagu pross, ripats, kaunistus või muu selline, tasub järele mõelda, kas see tegelikult teeb sind nähtavaks piisavalt varakult, et sõidukijuhile jääks ka aega reageerida," märkis amet.

Helkuri pindala peab olema vähemalt 15 ruutsentimeetrit ühe külje kohta. Erinevad kaunistusdetailid ja kirjed helkuril muudavad helkivat pinda väiksemaks. Kui helkuri valmistamisel on kasutatud ühepoolset helkurkangast, siis tuleb välistada helkuri pöördumine selliselt, et nähtavale jääb kanga teine mittehelkiv pool.

Samuti tuleb teada, et pehmed loomakujulised helkurid vihma käes märgudes ei pruugi valgust tagasi peegeldada.

Helkuri kinnitamisel tuleb arvestada,  et see oleks nähtav autojuhile. Näiteks kui kinnitad prossi mütsi külge ja kapuuts on peas, kas seda on ikka märgata või kas koti küljes olev ripats on vastutulevale sõidukijuhile näha või jääb see hoopis koti taha. Kõige paremini on märgata umbes põlve kõrgusel rippuvat helkurit, kuna sõidukite valgusviht on suunatud just sellele kõrgusele.

"Kindlustamaks, et sõidukijuhil oleks võimalik sind jalakäijana õigeaegselt märgata, kanna helkivale ripatsile, prossile vms käsitööna valmistatud tootele lisaks ka sertifitseeritud helkurit," soovitavad tarbijakaitsjad.

Pakendil on vastavusmärgis (CE), millega kinnitab tootja, et toode vastab kõigile kehtestatud nõuetele. Pakendil on viide standardile EN 13356:2001. Pakendile on märgitud tootja nimi ja kontaktandmed. Tootega on kaasas eestikeelne kasutusjuhend. "Jälgi ka, et helkur  ei oleks määrdunud, kulunud või kahjustunud, näiteks kui pehme helkuri pind on hakanud lainetama, siis sellisel juhul valguse tagasipeegeldumine ei pruugi olla piisav," lisas amet.

Piirialal reidi teinud ametnikud tuvastasid kolm rikkumist

FOTO: ANDREI JAVNAŠAN Võrumaa Teataja

Lõuna prefektuuri piiri- ja migratsioonijärelevalve talituse töötajad koostöös tolliametnikega korraldasid neljapäeva õhtul Põlva ja Võru maakonnas piirialal reidi, tuvastades kolm rikkumist.

Kontrollreidi eesmärk oli avastada ning tõkestada ajutise kontrolljoone ebaseadusliku ületuse teel salasigarettide ja alkoholi toimetamist riiki. Samuti teostati reidi ajal kontrolli dokumendi kaasas kandmise kohustuse täitmise, võltsitud dokumentide ja teisele isikule kuuluvate dokumentide kasutamise üle ning teostati liiklusjärelvalvet, et tuvastada alkoholijoobes juhte, tagada liiklusohutust ja avalikku korda.

Kokku kontrolliti 177 sõidukit ja 210 isikut ning avastati kolm rikkumist. Juhtimiselt kõrvaldati üks juhtimisõiguseta roolikeeraja ning tolliametnikud alustasid kaks menetlust erimärgistatud diiselkütuse väära kasutamise osas.

Raskeveokite kontrollreidil avastati puudusi igal kolmandal juhul

Võrumaa Teataja

Kolm ametkonda kontrollisid i Lõuna-Eestis ühisreidil raskeveokeid, rikkumisi või puudusi avastati igal kolmandal juhil või veoautol.

Politsei, maksu- ja tolliamet ning maanteeamet kontrollisid eelmisel nädalal toimunud ühisreidil Lõuna-Eesti eri paikades, kas veoautod vastavad tehnonõuetele ning nende juhid on puhanud, edastas politsei- ja piirivalveameti pressiesindaja.

Põhja prefektuuri liiklusjärelvalvekeskuse liiklusgrupi juht Hanno Viibus ütles, et enamus kontrollitud veoautodest olid korras. "Rikkumisi või puudusi avastasime jämedalt igal kolmandal juhil või veoautol. Kõige rohkem eksiti töö- ja puhkeaja nõuete vastu. Juhid, kes on suuremõõduliste ja –massiliste veoautode roolis, peavad olema värsked, et mistahes ootamatusele reageerida. Kõik väsinud roolikeerajad on ohtlikud, ainus erinevus on potentsiaalne kahju, mida ta võib oma sõidukiga põhjustada," ütles Viibus.

Viibus lisas, et kümmekond sõidukit ületasid lubatud massi ning viiel polnud veos turvaliselt kinnitatud.

Kokku kontrolliti enam kui 200 sõidukit, neist 174 olid raskeveokid, 65 sõiduautod ja kaheksa traktorid. Piiripunktides tuvastati neli sõidumeerikuga manipuleerimist ja üks vale kaardi kasutamine. Erakorralistele tehnoülevaatusele suunati 16 veoautot ja kolm sõiduautot. Näiteks suunati ülevaatusele veoautod, millel lekkisid vedelikud ning mille raamipoldid olid lahti või puudu.

Maksu- ja tolliameti tolliosakonna juhataja asetäitja Tiit Kõluvere sõnul vajab eriotstarbelise diislikütuse kasutamistingimused jätkuvalt meelde tuletamist. Ta märkis, et kuigi alates 2015. aastast võib niinimetatud sinist kütust tarbida ainult põllumajanduses kasutatavates traktorites ja kombainides või kalalaevades, leiti reidil kümnel juhul sõidukitest sinise kütuse kasutamise jälgi.

"Rikkumised ja puudused veoautode juures on kõrgendatud oht liikluses. Viimastel aastatel on olukord paranenud, kuid arenguruumi veel on. Transpordiettevõtete juhid peavad hakkama rohkem tähelepanu pöörama enda sõidukite heakorrale, sest liiklusohutusse panustamine ei ole kulu, vaid investeering," ütles maanteeameti peadirektori asetäitja liiklusohutuse ja ühistranspordi alal Meelis Telliskivi.

Maanteeamet hoiatab õhtul ja öösel libeduseohu eest

Võrumaa Teataja

Riigi ilmateenistuse prognooside kohaselt võib lähiöödel tulla öökülma, mistõttu tuleb valmis olla, et teed võivad öösiti ja varahommikuti libedad olla.

„Maanteeamet teehoolde tellijana kinnitab, et kõik riigiteede hooldust tegevad ettevõtjad on talihooldeks valmis, kuid sellele vaatamata võivad teed järsku libedaks muutuda,“ kinnitas hooldeosakonna juhataja Rainer Kuldmaa ameti teatel. „Seetõttu on sõidukiiruse valimine eriti oluline – lubatud suurim sõidukiirus ei ole liiklejatele kohustuslik.“

Sõidukijuht peab alati arvestama, et talvised sõiduolud erinevad kardinaalselt suvistest ning ootamatut libedat teed tuleb võtta praegusel aastaajal normaalse nähtusena. Lisaks sellele tuletab maanteeamet autojuhtidele meelde, et auto vajab kindlasti enne talve ülevaatamist. Ühelt poolt on olulised talverehvid, kuid samuti tuleb kontrollida sõiduki tehnilist olukorda ja varustust.

Talverehvide kohustuslik kasutusaeg on alles ees, kuid naastrehvide kasutamine on lubatud alates 15. oktoobrist. Maanteeameti liiklusohutuse eksperdi Villu Vane sõnul eraldi korraldust rehvide vahetuseks keegi ei anna – rehvide vahetamise otsuse teeb iga juht ise ilmastikuolude ja oma igapäevase teekonna põhjal. „Rehvivahetuse täpne aeg sõltub eelkõige teeoludest ning sellest, kui palju ja millistel teedel sõidetakse. Maanteeamet täpset kuupäeva ette ei kirjuta,“ selgitas Vane, kelle sõnul peavad 1. detsembriks kõigil autodel all olema talverehvid.

„On elementaarne, et auto peab läbima tehnoülevaatuse ausalt. Sügise hakul peaks iga autojuht ise üle vaatama tulede, autoakende ning kojameeste seisukorra,“ lisas Vane.

Hea nähtavuse tagamiseks tuleb regulaarselt puhastada klaasipühkijaid. Vajalik on puhastada tuuleklaasi ka seestpoolt, et see ei hakkaks madalalt paistva päikese käes sillerdama. Samuti peavad olema õigesti reguleeritud auto tuled. Kõige lihtsam viis tulede kontrollimiseks on suunata valgusvihk siledale pinnale, nagu hoone sein või garaažiuks ning kui laternate valgusvihu kõrgus on ühesugune, siis on tuled korras. Juhul, kui need näitavad erinevalt, tuleb lasta tuled korda teha.

„Autos peab käeulatuses olema ohutusvest, et juht saaks seda halva nähtavuse korral ning pimedal ajal hädapeatudes autost välja astudes kanda. Mõistlik on autos hoida mõnda helkurit, et hädapeatuse korral oleksid ka kaassõitjad autost väljudes märgatavad,“ tõi Vane välja.

Pimedal ja märjal ajal liigeldes tuleb hoida ohutut pikivahet ning vältida ohtlikke manöövreid. Olenemata hooldenõuetest ja tehtud hooldetöödest võivad teed muutlikes ilmaoludes ikkagi ootamatult libedaks muutuda.

Üheksa kuuga on hambaarsti külastanud vaid pooled lastest ja noortest

Selle aasta üheksa kuu andmed näitavad, et hambaarsti juurde on jõudnud vaid 53,4 protsenti kolme- kuni 19-aastastest lastest ja noortest.

Hambaarstikülastuste arvu tõstmiseks alustab haigekassa laste hammaste tervise teavituskampaaniat, mille eesmärgiks on tõsta laste ja noorte teadlikkust suu tervisest ning meenutada vajadust käia vähemalt kord aastas hambaarsti juures kontrollis.

Kuna kõige vähem jõuavad hambaarsti juurde noored vanuses 15-19 eluaastat (44-50%) siis on ka käesolev kampaania suunatud esmalt sellele vanusegrupile, et aidata neil astuda täiskasvanuellu tervete hammastega. Eestis on alla 19-aastaste laste hambaravi haigekassa lepingupartnerite juures tasuta.

Samuti on oluline teavitada noori, kuidas ka ise hammaste eest õigesti hoolitseda. Selleks tuleb hambaid pesta kaks korda päevas kaks kuni kolm minutit, hoida toidukordade vahel pausi, kasutada pehmet (soft-märgistusega) hambaharja ja fluoriidiga hambapastat ning janu korral juua vett.

Kampaania kestab ühe kuu vältel, oktoobri keskpaigast novembrini. Lisaks teleklipile, raadio-ja sotsiaalmeediareklaamidele on valminud ka ühe minuti loengud, seda nii eesti kui ka vene keeles.

Uus lastekaitseseadus lubaks vägivaldseid videomänge mängida ka alaealistel

Võrumaa Teataja

Ligi pool aastat on tarbijakaitseamet ja sotsiaalministeerium arutlenud videomängude vanusepiirangute kohta ja nüüd on jõutud ettepanekuni, et Eestis võetakse kasutusele PEGI (üleeuroopalise mänguteabe süsteem) soovituslikud vanusepiirangud, kuid on jäetud sisse ka võimalus, et 18-aastastele mõeldud mänge saavad mängida ka nooremad.

16- ja 17-aastaste laste puhul laieneks vanusepiirangust möödavaatamine ka ürituste korraldajatele, kellele antakse õigus eeldada vastava loa olemasolu seda ise kontrollimata. Säärane muudatus tooks leevendust mänguürituste korraldajatele, kes on hetkel äraootaval seisukohal.  Allikas: Geenius.ee


 


 

LOE VEEL


 


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD