EELARVE • Kolmapäeval, 11. jaanuaril kell 13 tuli Võru linnavolikogus esimesele lugemisele Võru 2012. aasta eelarve. Eelnõu peamine eesmärk on aasta keskpaigaks viia linna netovõlakoormus kooskõlla uue kohalike omavalitsuste finantsjuhtimise seadusega, mille järgi ei tohi linnaasutuste võlg ületada 60 protsenti tuludest.
Praegu on linna võlakoormus lubatust seitse protsenti suurem, mis takistab linnal taotleda toetusi Euroopa Liidu sihtotstarbeliste investeeringute fondidest. Linnavalitsus soovib suveks võla seaduse piiresse viia, et sügisel oleks võimalik alustada kauaoodatud Võru Kreutzwaldi gümnaasiumi remonti.
Volikogu esimees Erki Saarman rõhutas, et seadusest suurem võlg on tingitud seadusemuudatusest, mille järgi arvestatakse nüüd võlgade suuruse arvutamisel kõikide linnaasutuste võetud kohustusi.
„Furoor selle teema ümber on farss. Mingisugust probleemi eelarve kohustuste ja laenudega ei ole,” ütles Saarman.
Eelarve eelnõu maht on 8,9 miljoni eurot. Võrreldes eelmise aastaga suuri muudatusi plaanis ei ole ning seletuskirjas iseloomustatakse eelarvet kui „kokkuhoidlikku”.
Investeeringutegevuste lahtikirjutamisega oodatakse eelarve teise lugemiseni, mil 2011. aasta eelarve jäägid täpselt teada on. Selle aasta suurimateks investeeringuprojektideks on lisaks Kreutzwaldi gümnaasiumi renoveerimisele Katariina allee rekonstrueerimine ja Kreutzwaldi tänava sademeveetrasside ehitus.
Asutuste rahastamine kasvab keskeltläbi kaks protsenti, kuid seda eelkõige küttekulude prognoositud kasvu tõttu.
Aasta viimasesse kvartalisse on plaanitud ka viieprotsendiline linnatöötajate palgatõus. Linnapea Jüri Kaver pidas eriti oluliseks lasteaedade ja huvikoolide õpetajate palga suurenemist.
Põhitegevuse tuludes moodustas suurima eelarveallika jätkuvalt üksikisiku tulumaks, mille laekumist prognoositakse 2012. aastal eelmise aastaga võrreldes suurenevat 3,8 protsenti tänu töötute arvu vähenemisele.
Volikogu istungil oli kohal 16 liiget. Volikogu otsusega on valitsuse ja volikogu liikmetel muudatusettepanekuteks aega kaks nädalat, millele järgneb eelarve teine lugemine.