JUHTKIRI Iga päev on …?

Foto: Pixabay

Teravam silm on märganud, et jõulukaunistused ei kao enam kolmekuningapäeva saabumisega linnapildist ja et vastlakukleid saab soetada olenemata liikuva püha õigest kuupäevast juba vähemalt jaanuari keskpaigast. Ka on põhjendus „varajane jõulukink” mõneks suuremaks ostuks või enesepoputuseks aasta läbi õigustatud ja hommikuni pidutsemiseks ei pea teps mitte olema uusaastaöö.

Piirangute ajal on aina rohkem koomale tõmbunud ring selle ümber, mida teha tohib ja kus käia saab. Seetõttu on inimkond aina rohkem hakanud otsustama nende asjade üle, mida keegi keelata ei saa. Kuigi eile algas tiigriaasta, siis võib võtta igat aasta päeva justkui esimest, sest uusaastalubaduste andmiseks ning ammugi täitmiseks ei ole ju kunagi hilja. Ka peetakse jõule sagedamini kui ainult kord aastas, sest midagi tähistada ning kinke saada ja teha võib alati.

Toidukauplusse sattudes oli ammuseid aegu, mil seal pakutava järgi võis kohe selgeks teha, mis aastaajaga parasjagu tegemist on. Nüüd, mil iga päev on see päev, mis ise soovid, ei reeda aasta ringi müüdavad mandariinid enam kaugeltki mitte jõuluootuse päralejõudmist. Ka maasikamarjad, mida varem sai poelettidelt heal juhul alates kevadest, ilmuvad saadavale juba jaanuarikuu esimeses pooles või varemgi ning saavutavad sõbrapäevaks vaat et suurima müügiedu.

Tähtpäevade ninnist-nännist ei maksa rääkidagi. Sõbrapäevatemaatika pressis end tugevalt juba jõulusä- rale peale ning vastlapäevgi on oma positisiooni juba lettidel ammu kinnitanud. On tervitatav, et igaüks saab teha elus valikuid, kuid sageli ei laiene need lihtsad valikud olulisematele asjadele. Poelettidel võib ju ligi kolmeeurone vastlakukkel ostma kutsuda, kuid isegi kui tänasest saab teha tiigriaasta alguse asemel jõulud või vastlapäeva, ei saa iga päev olla palgapäev. Ometi peab mõistma ka neid, kes hea meelega juba jõuluprae kõrvale kreemikuklit pakuks. Kaupmehe või toitlustajana praegu ellu jääda ja oma töötajatele võimalikult tihti palgapäeva tuua on omaette väljakutse. Kui enamik tooteid ei ole enam hooajalised ning neid saab pakkuda igal ajal, siis pikeneb müügiperiood ja loodetavasti ka saadud tulu. Kui ainult ei hääbuks tähtpäevade võlu, mis selliste kaupadega käsikäes kipub käima.