EESTI ELU

Eestis on väikelaen pea kolm korda kallim kui mujal Euroopas

Pilt on illustratiivne FOTO: Pixabay

Euroopa Keskpanga 2018. aasta esimese kvartali statistika kohaselt oli keskmine tarbimislaenu intress Eestis 13,19 protsenti, mis on 2,8 korda kulukam kui euroalas keskmiselt.

Ettevõtluskõrgkooli Mainor ettevõtlusõppejõu Elari Tamme sõnul on Eestis ja Lätis euroala ühed kõrgeimad väikelaenu intressid. “Kõik, kes on viimaste aastate jooksul kasvõi korra tarbimislaenu võtnud, maksavad pea kolm korda rohkem intressi, kui euroalal keskmiselt ja seitse korda enam kui näiteks Luksemburgis,” ütles Tamm. Analüüsides Euroopa Keskpanga ja eurot kasutavate riikide keskpankade kogutud andmeid viimase nelja aasta kohta, toob õppejõud välja, et keskmiselt on euroalal tarbimislaenude intressid olnud 4,66 ja 5,17 protsendi vahel.

"Kui Euroopas langes intress viimase kolme aastaga kümme protsenti, siis Eestis on see samal ajal isegi veidi tõusnud. Vahepeal oli Eesti keskmine intress ka alla kümne protsendi, nagu olekski normaalne, aga nüüd on taas tõusnud seletamatult kõrgeks," selgitas Tamm.

"Need on tegelikult jahmatavad andmed, et meil on ühisel Euroopa turul selline diskrimineerimine. Meenutab mõne aja tagust juhtumit, kus selgus, et Ida-Euroopas müüdav toidukraam on Lääne-Euroopa omast oluliselt kehvem. Siin on lugu veelgi jaburam - isegi Balti riikide vahel on erinevused meeletud," ütles Tamm ja lisas, et näiteks Leedus on intressid enam kui kaks korda Eestist soodsamad.

Õppejõu sõnul ei paista tegu olevat paratamatu olukorraga, vaid turutõrkega. "Tundub, et meil väikelaenude turg hästi ei toimi. Pakkujaid on vähe, suurpangad kontrollivad turgu ja konkurents leebe. Tarbimislaenu intresse mõjutavad mitmed tegurid – maailmamajanduse olukord, Euroopa Keskpanga otsused, rahatrükk jne. Kõige vahetumalt mõjutab seda aga pakkumise ja nõudluse turg riigis,” rääkis Tamm.

“Nii kannatabki Eesti laenuvõtja. Samal ajal on tegu selge ärivõimalusega – võimalik on pakkuda laenu konkurentidest märksa madalama, samas Euroopa keskmisest tasemest siiski kõrgema intressiga. On ka kuulda olnud, et turg tühja kohta ei salli ja uued pakkujad ongi varsti turule tulemas," ütles ekspert.

Mai lõpus teatas Briti finantsteenusettevõte Revolut Ltd, et taotleb Leedus pangalitsentsi, mille saamisel saab alustada tarbijakrediidi väljastamist kogu Euroopa Majandusalal, sealhulgas Eestis. Tollal teatas Revoluti äriarendusjuht Andrius Biceika, et eesmärk on pakkuda turul seni tegutsevatest pankadest ligi poole võrra madalamat intressimäära.

Brexit aitab kindlasti kaasa, et Briti ettevõtted otsivad omale mandril nišši. Kui näljased britid hakkavad mugavaks muutuvatelt rootslastelt ning ka kohalikelt kiirlaenukontoritelt Eestis turgu ära võtma, siis lõpuks võidab sellest Eesti tarbija," ütles Ettevõtluskõrgkooli Mainor õppejõud.

Kus taskuvargad massiüritustel kõige rohkem ründavad?

Võrumaa Teataja

Juulikuus toimub Eestis väga palju massiüritusi. Paljude suursündmuste turvalisuse eest vastutava G4S Staff juht Martin Tomberg tuletab meelde, et rahvarohketes kohtades tuleb oma isiklikel asjadel silm peal hoida, et mitte sattuda taskuvaraste ohvriks.

„Massiüritusele minnes on mõistlik kaasa võtta nii vähe asju kui võimalik ja panna need kohta, kust ei saa neid ära kaotada ning kuhu vargad neile liiga lihtsalt ligi ei pääse,“ ütles Tomberg. „Levinumad kohad, kust asjad rahvahulgas kaduma lähevad, on seljakotid, tagataskud või toitlustusalal asuvad lauad. Sealt varastatakse sageli nutitelefone, mille inimesed on lauale asetanud.“ Võetakse kõike, mis on vähegi väärtuslik.

Taskuvarga ohvriks võib sattuda igal pool, kus inimesi liigub. Valvsust ei tohi kaotada kunagi. Siiski joonistuvad rahvarohketel suveüritustel välja kohad, kus on tõenäolisem taskuvarastele oma vara kaotada.

Massiürituse pääslad

Pääslate juures on palju inimesi ja vargal pole seal olemiseks tarvis piletit lunastada. Sissepääsukohad suurüritusele on taskuvarastele soodne tegevuspaik, kuna seal on palju inimesi suures trobikonnas koos. Läbipääsu kontrolliks valmistudes pillatakse märkamatult oma asju maha, unustatakse lahti kotilukk või jäetakse tagataskusse nutitelefon, mida taskuvargad üritavad kätte saada.

Söögi- ja joogijärjekorrad

Toidusabas haaravad inimesed sularaha järele, paljastades sedasi varastele, millises taskus või kotisahtlis raha ja vähegi väärtuslikku vara hoitakse. Söögi- ja joogisabas on inimesed tihedalt koos ja seal võivad vargad jällegi inimeste tähelepanematust kuritarvitada.

Suurte lavade juures. Kontsertide ajal täituvad lavaesised suure rahvahulgaga. Valju muusika ja suure melu keskel on inimeste tähelepanu hajutatud. Riiete või koti välistaskutesse jäetud nutitelefonid, sularaha ja muu väärtuslik on siis taskuvarastele lihtne saak.

Mida teha, kui satud varguse ohvriks või näed vargust pealt?

Tomberg rõhutab, et üritusel varguse ohvriks sattudes tuleb sellest kindlasti teavitada turvameeskonda ja politseid. „Kui näed ise vargust pealt, siis sekku ja kutsu appi turvatöötajad. Oluline on anda võimalikult detailne varga kirjeldus, et turvatöötajad saaksid kurjategija kiirelt kinni pidada,“ lisas ta. 

Andmekaitsespetsialist on esimese poolaasta nõuandetelefoni enimkäsitletud teema

Andmekaitse Inspektsiooni nõuandetelefoni kõnede arv on käesoleva aasta esimesel poolaastal kahekordistunud võrreldes eelmise aastal sama perioodiga, peamised küsimused olid seotud isikuandmete kaitse ja üldmääruse jõustumisega.

„Tervelt 84% kõigist 1566 infoliinile poolaasta jooksul laekunud kõnedest olid seotud küsimustega isikuandmete kaitse ja üldmääruse kohta. Otseselt üldmääruse kohta küsiti 580 kõnes,“ märkis Andmekaitse Inspektsiooni koostöödirektor Maarja Kirss.

Seoses üldmääruse kehtima hakkamisega on asutuste ja ettevõtete esindajad pöördunud inspektsiooni poole kõige rohkem seoses andmekaitsespetsialisti määramisega. Küsimiste arv sagenes alates aprillikuust ja kõige rohkem vesteldi andmekaitsespetsialisti määramise teemal maikuu teisel poolel.

Asutustest tulnud kõned puudutasid veel avaliku teabe seadusega seonduvaid küsimusi, näiteks sooviti paljudel kordadel nõu teabenõuete täitmise ja juurdepääsupiirangute kohta.

Eraisikute enimkäsitletud valdkonnad seoses isikuandmete kaitsega puudutasid töösuhetega seotud küsimusi. Enim päriti töökohtadel kaamerate kasutamise kohta ning kas töölt lahkudes tuleb tööandjal sulgeda töötaja tööalane e-posti aadress. Samuti oli korduvaks teemaks andmete avalikustamine. Pea kõikidel juhtudel osutus helistajate mureks kas nime, isikukoodi või foto avalikustamine internetis või meedias.

Nõuandetelefoni poolaasta kokkuvõttest tuleb jätkuvalt enamkäsitletud eraisiku teemana välja veel salvestusseadmete kasutamine, ehk siis küsimused kaamerate kasutamise lubatavuse kohta avalikes kohtades, kortermajade juures ning eramajade küljes.

Inspektsiooni järelvalvesse kuuluva elektroonilise side seadusega seonduvad kõned tulid samuti nii eraisikutelt kui ettevõtetelt ning ületasid möödunud aasta sama perioodi kõned kahekordselt. Peamiselt puudutasid kõned elektroonilise otseturustuse (nn spämmi) edastamist. Kõige rohkem tuli kõnesid e-poodide pidajatelt, kes seoses üldmäärusega vaatasid üle oma andmekaitse tingimusi ning uurisid, kas on vaja tingimusi uuendada.


 


 

LOE VEEL


 


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD