UUDISED

Põlvamaa jaoks oleks parim variant maakonda ühendav omavalitsus

Pildil vasakult paremale: Kalev Kreegipuu (1993–1998), Urmas Klaas (2004–2007), Ulla Preeden (maavanem aastast 2011), Mart Madissoon (1998–2003), Priit Sibul (2007–2011). Pildilt puudub Margus Leivo (1990–1993). Foto: PÕLVA MAAVALITSUSPõlva maavanemad haldusreformist:

5. veebruaril kohtus maavanem Ulla Preeden nelja endise Põlva maavanemaga, et üheskoos haldusreformi teemadel nõu pidada. Kohtumisele olid kutsutud kõik endised Põlva maavanemad: Kalev Kreegipuu, Mart Madissoon, Urmas Klaas, Priit Sibul ning ka Margus Leivo, kes kahjuks osaleda ei saanud. Ühiselt leiti, et Põlvamaa jaoks oleks parim variant maakonda ühendav suur omavalitsus.

„Haldusreform on päevakorral olnud taasiseseisvumisest saadik ning me kõik oleme oma maavanema ametiajal sellega ühel või teisel viisil kokku puutunud,” juhatas Preeden nõupidamise sisse. „Kohalikes omavalitsustes on kahtlemata tegemist kirgi kütva teemaga, kuid kogukondade tasandil ei ole praegu palju kohtumisi olnud, mistõttu on minu eesmärk võimalikult erinevaid osapooli haldusreformi- teemalistesse aruteludesse kaasata. Ühelt poolt selleks, et vähendada inimeste hirmusid ja teisalt lükata ümber negatiivsed väärarusaamad, mis seoses haldusreformiga ringlevad,” jätkas praegune maavanem.

Eesmärk omavalitsuste võimekuse parandamine

Kalev Kreegipuu meenutab: „1990. aastatel osalesid ka maavanemad Vabariigi Valitsuse istungitel. Nad said sõna oma maakonda puudutavate küsimuste otsustamisel ning ühisseisukohti esitati ka muudel teemadel. Mart Laari teise valitsuse avaistungil küsis üks meid märganud uus minister: kas esimese istungi puhul on mingi meeskoor esinema kutsutud? Sealt alates on riigiasutusi järjekindlalt tsentraliseeritud, viidud otsustamist kohapealt kaugemale ning eelistatud üleriigilisi ja erakondlikke huve kohalikele huvidele. Õnneks pole maavanemate puhul enam tegemist mitte meeskoori, vaid tubli segakooriga.”

Riigikogu koosseisu kuuluv Priit Sibul leidis, et inimestele seostub haldusreformiga kaasnev valdade liitumine eelkõige koolide ja poodide kadumisega, mis tegelikult ei sõltu üldse reformist. „Peamine küsimus on siiski rahas ja omavalitsuste võimekuses teenuste kvaliteeti ja kättesaadavust parandada,” leidis aastatel 2007–2011 Põlva maavanem olnud Sibul. „Olemasoleva maksumaksjate hulga ja demograafi lise seisuga ei ole võimalik mitte midagi tehes olemasolevat olukorda säilitada. Praeguse taseme hoidmine nõuab tegutsemist ja julgeid samme, ning kui me tahame, et miski paremaks muutuks, peavad muudatused olema seda suuremad,” jätkas Sibul. Talle sekundeeris Kalev Kreegipuu: „Väikestel omavalitsustel ei ole piisavalt raha ega vahendeid ning valdade liitmine tõstaks tõenäoliselt volikogude kompetentsi.” Tema sõnul on kõige olulisem ikkagi sotsiaalsüsteemi korraldamine, mille arvelt ei saa järeleandmisi teha.

Mõneti skeptilised oldi praeguse vabatahtliku liitumisperioodi suhtes, kus ühe peamise kriteeriumina on ette nähtud kohaliku omavalitsuse üksuse minimaalne arv 5000 elanikku. Kardeti, et paljude valdade eesmärk on saada minimaalne elanike arv lihtsalt kokku, aga pikemat arenguperspektiivi ei arvestata. Mart Madissoon leiab, et kui moodustada maakonnast üks suur omavalitsus keskusega Põlvas, ei tunneks ükski omavalitsus, et on kellelegi alla jäänud või alla läinud. „Kaoks ära omavaheline konkureerimine, kõik liituksid tervikuna,” arvas Madissoon. Ka Tartu linnapea Urmas Klaas nõustub, et sellisel juhul kaob ära naabrimehega võistlemise mentaliteet. „Äärmisel juhul oleks alternatiiv ka kaks omavalitsust maakonnas, keskustega Räpinas ja Põlvas,” leidis Klaas. Praegu on selline kahekeskuseline mudel kirjas ka kehtivas Põlva maakonna arengukavas aastateks 2015–2020. Maavanem Ulla Preeden lisas samuti, et kahe keskusega ühinemine oleks praegu tõenäoliselt kõige valutum ja osaliselt juba suurte vaidluste käigus läbitud tee. Paraku pole maakonna arengukava siduv dokument ja seetõttu teeme kõike justkui otsast peale.

Inimeste hirmud peavad saama selgitatud

4 viisi, kuidas tulumaksutagastust kasutada

Võrumaa TeatajaIgal aastal saab tulumaksutagastust ligi 80% deklareerijatest ja 2015. aastal ulatus pea pooltel tagastatav summa kuni 300 euroni. Tulumaksutagastus ei ole boonus või preemia, vaid välja teenitud, kuid enam maksustatud tulu, mille riik kord aastas tagastab. Eelseisval tulude deklareerimise perioodil tasub üle korrata mõned olulised sammud, kuidas leida enamtasutud tulumaksu kasutamiseks parim võimalik viis.

1. Uuringud näitavad, et enamasti kasutatakse tulumaksutagastust jooksvateks kulutusteks ning vaid 15% inimestest suurendab sellega oma säästutagavara. Tulumaksutagastuse eel on aga mõistlik üle vaadata üle oma tulud-kulud ning küsida, kas suudaksid teha säästudest suurema väljamineku või kui kaua saaksid rahaliselt hakkama, kui ootamatult kaotaksid sissetuleku? Kui peaksid sellisel juhul abi saamiseks lähedaste poole pöörduma või võtma laenu, on hea mõte alustada tulumaksutagastusega isikliku säästupuhvri tekitamist.

2. Kuigi tulumaksutagastust nähakse enamasti kord aastas laekuva rahasüstina, millele on rakendus kohe olemas, tasub selle kulutamist veidi pikemalt ette planeerida. Kui sind või su peret on ootamas mõni sündmus, mis eeldab tavapärasest suuremaid väljaminekuid: kooli lõpetamine, pikem reis või kodu remont, siis võib tulumaksutagastusest olla abi nende kulude katmisel.

3. Kui sul on varasemast mõni võlgnevus (kommunaalmaksed, krediitkaart, laen sugulastelt-tuttavatelt), siis on tulumaksutagastus hea võimalus neid võlgnevusi vähendada või ära klaarida.

4. Tulumaksutagastus on hea viis panustada pikaajalise rahakogumise eesmärkidesse – kasvatada isiklikku säästupuhvrit või pensionisammast. Riik soodustab raha kogumist kolmandasse pensionisambasse. Iga-aastasest maksustatavast tulust võid maha arvata vabatahtliku kogumispensioni makseid kuni 15% ulatuses. Näiteks makstes iga kuu kolmandasse sambasse 50 eurot, koguneb aastaga 600 eurot, millelt saad tagasi 120 eurot.

Olulised kuupäevad tuludeklaratsioonide esitamisel:

15. veebruar Algab tuludeklaratsiooni esitamine e-maksuametis, teenindusbürood hakkavad väljastama eeltäidetud tuludeklaratsioone paberil.

29. veebruar Alustab maksu- ja tolliamet tulumaksu tagastamist neile, kes on deklaratsiooni esitanud e-maksuametis.

31. märts Viimane päev esitada tuludeklaratsiooni.

20. aprill Alustab maksu- ja tolliamet tulumaksu tagastamist neile, kes on deklaratsiooni esitanud paberil.

1. juuli Juurdemaksmisele kuuluva tulumaksu tasumise ja enammakstud tulumaksu tagastamise tähtaeg.


 


 

LOE VEEL


 


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD