Palmér: 2014. aastal saab Estonian Air loodetavasti ka kasumit

Estonian Airi juhatuse esimees Jan Palmér ütles intervjuus Postimehele, et 2013. aasta kulub lennufirmal praegusest kulukoormast lahtisaamiseks ja omadega nulli jõudmiseks ning 2014. aastal saab firma loodetavasti ka kasumit.

Samas möönis Palmér lehele, et olukord on keeruline. "Peame vähendama lennukite arvu praeguselt kümnelt viiele. Küsimus on selles, kas viis lennukit toovad piisavalt palju sisse. Arvutusi tehes näen, et see on võimalik," rääkis ta.

Palméri sõnul on lennufirmal hetkel kolm Bombardier CRJ900 ja neli Embraer E170 ning kolm Saab 340. Lisaks on tulemas kaks Embraer E190, mille kohta on varem leping sõlmitud ja mis jõuavad Eestisse järgmise aasta alguses.

Kuna Bombardiere on Palméri hinnangul peaaegu võimatu müüa, kuid Ameerika Ühendriikides on suurenenud vajadus 76–79-kohaliste lennukite järele, siis üritab lennufirma lennukeid sinna müüa. Bombardieris on 88 istet, aga Embraerides 76.

"Saabide liising saab järgmise aasta kevadel läbi. Need kaovad ise," lisas ta.

Järgmisel aastal saabuvate Embraeride saatus on veel lahtine. "Eelmise juhtkonna strateegiaga oleksid need sobinud, kuid nüüd, mil me selle lõpetasime, pole nii suuri lennukeid vaja. Pean selle üle veel mõtlema," lausus Palmér.

Kui palju lennufirma võiks riigilt lisaraha vajada, ei osanud Palmér veel öelda. "Ei ole veel kindlat summat. Põhjus on selles, et ma ei tea, mis täpselt lennukitest saab."

Lennufirma juht märkis ka, et probleemid ja halb meediakajastus on Estonian Airi lendudele broneerimist negatiivselt mõjutanud. "Kaotame sellega raha," selgitas ta.

Restruktureerimise maksumuse väljaselgitamisega on Palméril aega detsembri esimese nädalani. Sellesse investorite kaasamist ei pea Palmér võimalikuks, kuna firma kaotab liiga palju raha ja pole kuluefektiivne. "Firmas pole väärtust, mida osta. Nad ostaksid ainult probleeme, ja kes seda vajab," ütles ta.

Rääkides uue kollektiivlepingu tingimustest, ütles Palmér, et tema jaoks on väga üllatav, kui kallis on praegu inimeste koondamine. "Kui anname piloodile kohe praegu koondamisest teada, lõpeb tema leping kuni kuue kuu pärast. Kohe, kui oleme ette teatanud, ei pea ta enam lendama. Eesti on ainuke koht maailmas, kus nii on," selgitas ta.

Steriki ei pea Palmér praeguses olukorras kuigi tõenäoliseks, kuna olukorras, kus lennufirma vajab riigabile heakskiitu, on vaja näidata, et on meeskond, kes tahab firma ellujäämist.

"Olen 100 protsenti kindel, et kui ükskõik kes streikima hakkab, oleme "surnud", ütles ta. Kui see peaks ikkagi tulema, siis soovitab Palmér ettevõtte likvideerimist. "Kui streik tuleb, kaotame liiga palju raha ja usaldusväärsust."

Jan Palmér, mis on teie hinnangul Estonian Airi siiani tekkinud kahjumi põhjuseks?

Lennufirma kahjumisse jõudmise põhjusena tõi Palmér välja ettevõtte laiendamise, kuna Estonian Air sai seeläbi küll reisijaid, aga keskmine hind reisija kohta ei katnud kulusid. "Probleemiks saigi see, et mida rohkem nad lendasid, seda rohkem nad kaotasid," märkis ta.


 


 

LOE VEEL


 


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD