Eesti Transpordi- ja Teetöötajate Ametiühingu juhatuse esimehe Jaan-Hendrik Toomeli sõnul tuleks bussijuhtide miinimumpalku kergitada järgmiseks aastaks vähemalt 800 eurole kuus.
"Räägime tööandjatega palganumbrist, mis võiks alata kaheksaga – selles osas oleme ka jõudnud tööandjatega üksmeelele," ütles Toomel BNS-ile, kuid möönis, et esialgu on ebaselge, kas lõplikuks summaks jääb 800, 810 või 820 eurot kuus. "Augustis on järgmine läbirääkimiste voor. Septembris tahaks nii meie kui ka autoliit selle numbri uueks aastaks juba kokku leppida."
Kas algselt väljakäidud 850-eurose kuupalga visioon võiks olla ka reaalselt saavutatav, selgub Toomeli hinnangul alles läbirääkimistel, kuid päriselt loobutud sellest ideest ei olda. "Kuna tänane alamnumber on 700, siis hüpe 850 peale oleks üsna suur, aga selle saavutamist ei tahaks päris välja reklaamida," rääkis Toomel.
"Näha on, et ühistranspordi kvaliteet on ka omavalitsustele oluline teema. Nad mõistavad, et konkurents toimub bussijuhtide palkade arvelt ja see ei ole edasiviiv ega konkurentsi parandav jõud. Mida õiglasem on bussijuhi palk, seda parem on bussijuhtide valik ja seda rohkem inimesi valib selle elukutse enda soovi järgi," lisas ta.
"Praegu, kus on palgad jäänud toppama ja isegi mõnel pool langenud, on näha seda, et südamega asja juures olevad kutselised bussijuhid hakkavad sellst tööst loobuma – nad lähevad kas välismaale või valivad endale tasuvama töö, mis tähendab seda, et tööandjad peavad hakkama bussijuhte otsima kas autojuhtide või ehitajate hulgast ja see on teenuse kvaliteedile mõjunud päris kehvasti," rääkis Toomel ning lisas, et erinevalt väikestest piirkondadest pole Tallinnas ja Tartus bussijuhtide valikuga erilist probleemi.
"Keskmine palk võiks väljendada Tartut. Tallinna palk oleks kindlasti natuke kõrgem ja ülejäänud piirkondade palgad mingi protsendi võrra madalamad. Tartus võiks see number bussijuhtide hinnangul olla umbes 930, mis linnaliinides ka keskmisena enam-vähem juba kokku tuleb. Tallinnas on see juba üle 930 ja jääb 1000 kanti," selgitas Toomel.
Augustis toimuvatel läbirääkimistel räägitakse nii palgast kui ka tööajakatkestuste regulatsioonist. "Tavapäraselt on bussijuhtide tööaeg 40 tundi nädalas, aga mõnedes piirkondades on sõiduplaanid ja graafikud sellised, et tihedalt on tööd ainult hommikul ja õhtul. Sellisteks puhkudeks on meil autoliidus lisaks palgale kokku lepitud ka päevasisese tööajakatkestuse regulatsioon, mis tähendab seda, et kui tööpäev on väga hakitud, siis bussijuhile makstakse ikka enam-vähem normaalset palka. Ja need tunnid, mis sinna vahepeale jäävad, peavad ka olema väljamakstud, et ei oleks sellist olukorda, kus juht sõidab tunnikese hommikul ja tunnikese õhtul ja saabki päeva lõpuks ainult kaks tundi kirja, kuigi on terve päeva väljas olnud," ütles Toomel.