Maanteeamet on asunud nõudma liinibussidesse alkolukkude paigaldamist ja esimesed alkolukkudega bussid peaks tulema liinile tuleval aastal, kirjutab Postimees.
Valitsuse liikluskomisjon leidis juba mullu sügisel, et purjus bussijuhtide roolist eemale hoidmiseks võiks kaaluda liinibussides alkolukkude kohustuslikuks muutmist. Samas tõdeti, et see on üpris kallis meetod.
Nüüd on maanteeamet seadnud eesmärgi, et 2023. aastaks võiksid kõik Eestis tasuliselt sõitjaid vedavad bussid olla nendega varustatud. Selleks hakati nende kasutuselevõttu soodustama järk-järgult, et mitte liigselt transpordiettevõtjaid koormata.
"Esmajärjekorras võiks alkolukkude kasutuselevõtmise kohustust rakendada riigi korraldataval avalikul liiniveol," ütles ameti avalike suhete osakonna peaspetsialist Mari-Jaana Adams.
Seadused alkolukkude kasutamist sõidukitel ei reguleeri. "Seega on võimalik avaliku liiniveo hangetel sätestada ühe tingimusena, et liiniveoks pakutavad bussid peavad olema varustatud alkolukkudega, või sätestada see hinnatava kriteeriumina, mille eest antakse pakkumusele punkte," sõnas Adams.
Esimesena pandi joobes juhte takistavate seadmete kasutamine bussides kui lisapunkte andev kriteerium sisse nende maakonnaliinide vedaja leidmiseks korraldatud hankedokumentidesse, kus eelmine leping hakkab peagi lõppema. Nüüd tulevadki alkolukkudega bussid alates tuleva 1. jaanuarist liinidele Põlvamaal, Tartumaal ja osal Valgamaast.
"Juhul kui see nõue lisada ka kõikidesse järgnevatesse hankedokumentidesse ja tänu sellele kriteeriumile varustavad hangete võitjad oma bussid alkolukkudega, siis on aastaks 2022 saavutatud olukord, kus kogu riigi pakutava avaliku sõitjateveo bussid maakondades on nendega varustatud," ütles Adams.
"Umbes 70 protsenti Soome juhtidest, kes olid kasutanud alkolukku, tunnistasid, et see mõjutas nende käitumist ning peatas napsise peaga autorooli minemise. 2008. aastast alates on alkolukud hoidnud Soomes ära üle 12 000 korra alkoholi tarvitanud juhi juhtima asumise, alkoholi tarvitamise piirmäära ületamisi tuvastati aga üle 40 000 korra," loetles politsei- ja piirivalveameti juhtivkorrakaitseametnik politseimajor Veiko Kommusaar. "Meetme rakendamist on ka Eestis vahelduva eduga arutatud."
Bussifirma Atko logistik Jüri Saar peab selliseid seadmeid mõttetuks, sest need annavad vaid lühiajalist efekti. "Alkomeetrisse, kuhu peab puhuma, et saada mootor tööle, võib ka sõbra puhuma panna ja sõit algab. Meenutab lasteaeda," leidis ta. Saare sõnul tuleb püüelda selle poole, et purjuspäi rooli lihtsalt mitte kunagi ei istuta.