Riigikogu saalis on teisipäeval esimesel lugemisel tulumaksuseaduse muutmise eelnõu, millega vabastataks erisoodustusmaksust ettevõtete kulutused, mis on tehtud töötaja töökoha ja kodu vahelise ühistranspordi kulude katmisel.
Ettepaneku tegija maaelukomisjoni juht Aivar Kokk märkis, et praegu on Eestis kolm erinevat bussitranspordi korraldajat. "On kommertsliinid, mida riik ei doteeri. On omavalitsuste poolt doteeritavad liinid, näiteks õpilaste vedu. Lisaks on avalikud liinid, mida doteerib riik. Nende viimaste puhul rakendatakse 11 maakonnas nüüd tasuta ühistranspordi teenuse pakkumist," selgitas Kokk.
Samas kehtivad Koka hinnangul ebavõrdsed tingimused ettevõtjatele, kes kompenseerivad oma töötajate bussipiletid kommertsliinidel tööle ja koju. "Hetkel kehtib tulumaksuseadusest tulenev regulatsioon, mille kohaselt loetakse tööl käimisega seotud transpordikulude hüvitamist erisoodustuseks, mis kuulub maksustamisele.”
Aivar Koka arvates peame vältima olukordi, kus avalikul liinil saab tööle ja koju sõita tasuta, sama kommertsliiniga sõites tuleb osta pilet ja kui ettevõtja soovib seda kompenseerida, tuleb tal tasuda ka erisoodustusmaks. Olukorras, kus riik püüab ühistranspordi eeliskasutamist soodustada ja pakub niinimetatud tasuta ühistranspordi teenust, ei ole mõistlik jätkata olemuslikult täpselt sama otstarvet täitva teenuse maksustamist erisoodustusmaksuga.
Koka arvates peaks ühistransport olema korraldatud kõigis maakondades terviklikult haarates kõiki asjaosalisi, lõhkumata hästitoimivaid kommertsliine, luues seadusliku aluse, et ettevõtjad saaksid ilma erisoodustusmaksuta tasuda tööliste tööle ja koju sõidu kulud, sõltumata bussitranspordi korraldajast.