Estonian Airi nõukogu liige oleks äärepealt lennuõnnetuse põhjustanud

Estonian Airi nõukogu liige Märten Vaikmaa pani nelja inimese elu ohtu, kui juhtis väikelennuki teisele õhulaevale ohtlikult lähedale, kirjutab Õhtuleht.

25. augustil oli õppelennuk õpilase ja juhendajaga just jõudnud Tallinna lennuvälja lähistel Lõuna ootetsooni. Seal harjutatakse lennuelemente ja oodatakse visuaallennukitega maandumisjärjekorras.

Lõuna ootetsoon on Tallinna–Tartu maantee ääres Jüri ringtee juures suure põllu kohal. "Seal tavaliselt harjutame mootorihäireid. Tõmbame gaasi maha ja siis õpilane peab näitama, et oskab maanduda," kirjeldas lennundusveteran Rein Porro.

"Lennuk läks sinna harjutust tegema. Teine lennuk startis mõned minutid hiljem, aga oli kiirem. Lennuliiklus tegutses nagu ette nähtud: hoiatas meie Cessnat, et startis Tartu suunas minev lennuk ja ka Vaikmaad hoiatati, et Lõuna ootetsoonis on lennuk," meenutab Porro ja lisab, et kõrguste ja kauguste vahet on pilootidel kohustus hoida. "Tagant startinud lennuk oleks pidanud põhimõtteliselt Tartu maantee kohal lendama, aga millegipärast läks lääne poolt," selgitas Porro Õhtulehele.

Ootetsooni jõudes oli õppelennuki ülesanne 1000 jala kõrgusel viraaže teha. "Kohe kui nad esimese viraaži tegid, pöörasid nina Tallinna poole. Sel hetkel, vahetult lähedalt, pani üle pea teine lennuk. See oli ohtlik asi," kirjeldas Porro, kuidas Vaikmaa juhitud lennuk Beechcraft Bonanza 36 kolme reisijaga pardal ohtlikult käitus.

Raadioside vaikis. Küllap oli noor piloot nõnda ehmatanud, et suutis juhtunust rääkida alles pärast maandumist, kirjutab Õhtuleht.

Tagasi tulles täideti kohe intsidendiraport, mis edastati lennutegevuse juhatajale ja sealt lennuametile.

Porrot ei häiri mitte juhtum ise, vaid see, et Vaikmaa hakanud tema meelest õppelennukit süüdistama. "Kokkupõrkeni oli sekund, poolteist," on Porro kindel.

Ohutusjuurdluse Keskuse lennuõnnetuste uurija Jens Haug ütleb, et pärast olemasoleva info analüüsi kategoriseeriti vahejuhtum raskusastmelt intsidendiks.

Samas ütleb Haug, et lennukite lahknemine oleks olnud kindlasti ohutum juhul, kui õhusõiduki meeskonnaliikmed oleksid täpselt järginud kehtivaid reegleid. Kumma lennuki meeskond, kas õppelendu sooritanud lennuk või Vaikmaa oma täpselt reegleid ei järginud, Haug ei täpsusta.

"Ohutusjuurdluse keskuse uurimise eesmärgiks ei ole süüle ega vastutusele viitamine. Ohutusjuurdluse ainsaks eesmärgiks on ettepanekute tegemine sarnaste juhtumite vältimiseks tulevikus," sõnab Haug.


 


 

LOE VEEL


 


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD