Menu

.      

Võimukandjad muudavad piiriületuse absurdiks

Inara LuigasTore on peale seda, kui sinu pihta on tulistatud, elus olla. Setomaa ajalehe peatoimetaja Igor Taro lasi tina Päevalehes Lõuna-Eesti toetusgruppide parlamendisaadikute pihta, kes esitasid muudatusettepaneku seaduseelnõusse, millega oleks lubatud reisijal tuua maksuvaba kütust enda tarbeks Venemaalt kaks korda kuus. Ta kirjutab: ,,Ausalt, sedavõrd piinlikke aktsioone näeb isegi küünilises eesti poliitikas harva.” Kuna oman rohkem informatsiooni kui Taro ja olen seaduseelnõu komisjonipoolne juhtivmenetleja, jagan selgitusi.

Mis muutub?

Alustuseks täpsustus, et seadusemuudatuses ei käsitleta piirielanikke ega illegaalset kütusevedu. Seadus reguleerib reisijate käitumist piiril. Reisijaks on eestlane, venelane, sakslane ja soomlane. Reisi eesmärgiks saab olla majanduslike, sotsiaalsete ja kultuuriliste suhete edendamine Venemaaga, milleks Euroopa Liidu direktiivid ning määrused annavad palju võimalusi lihtsamaks ja takistusteta piiriületuseks. Sõnastatakse ka, et paagitäie kütust võib tuua enda tarbeks edasimüügi eesmärgita, kui reisija piiriületus on juhuslik. Kordade arvu ei reguleerita.

Vene turist siseneb praegu veel julgelt täispaagiga ning sõidab Värskast Tallinnani välja, jättes raha toidubaaridesse ja käsitööpoodi. Meie jaoks ongi tähtis, et välisriikide reisijad oleksid rikkad tulles ja puruvaesed minnes – mida rohkem nad raha meile jätavad, seda jõukamalt saame oma elu sättida. MTA sõnul on turistide hulk Venemaalt viimase aja jooksul tunduvalt kasvanud.

Seaduse jõustumisel hakkab Venemaa turist ehk reisija käituma piiril hoopis teistmoodi. Selgitan. Esmakordselt Venemaalt tulles saab täispaagiga reisija kulutada Eestis aega ja raha spaanaudinguteks, tervishoiuteenusteks, sisseostude tegemiseks ning muuks. Ta võib nautida Eesti imesid, kuni jõuab tagasi piiripunkti, et kodumaale naasta. Piiril tuleb tal nüüd täita kirjalik deklaratsioon, milles märgib kütuse jäägi paagis. Kui ta ei oska täpset kütust paagis deklareerida, tuleb talle appi tollitöötaja, kes pumpab kütuse välja, mõõdab, deklareerib, kannab kütuse koguse andmebaasi ja lubab reisijal ületada piiri. Igale reisijale peab MTA ametnik andma selgitusi tegevuse kohta ja alati võimaldama lugeda seadusesätet, millest tulenevalt on vaja sellist protseduuri.

Miks selline tegevus?

Kütuse täpne deklareerimine annab reisijale õiguse siseneda teistkordselt Eestisse sama koguse kütusega maksuvabalt. Kui reisija on aga tankinud Venemaal paagi täis, peab ta teistkordsel Eestisse sisenemisel deklareeritud ületavalt koguselt maksma aktsiisimaksu. Kui reisija ei oska öelda, kui palju tal ülemäära olevat kütust on, algab sama protsess uuesti: sõidukist pumbatakse välja kütus, mõõdetakse, arvutatakse kogus ja maksustatakse. Taoline protsess muutub piiril reegliks, sest muudatusettepanek, millega oleks loodud mõõtmata kütuse deklareerimine ning eksimuse määr, Reformierakonna ja IRLi toetust ei saanud. Just selle seadusemuudatusega aga võivad piiril tekkida aeganõudvad protseduurid ja ummikud, mis omakorda võivad esile kutsuda häireid elektroonilises registris, sest füüsiline teenindamine piiril on prognoosimatu. Kui Eestist väljudes kütust ei deklareerita, tasutakse Venemaalt tulles kütuse eest täies ulatuses.

Tere tulemast Eesti riiki!

Pärast taolisi sanktsioone turistidele ,,Tere tulemast!” hõigata oleks päris piinlik. Enamgi veel. Kes paar korda sellise kadalipu turistidest läbi teevad, võivad meie poodidest, spaadest ja muudest teenustest päris loobuda, mis üldjuhul tähendab Kagu-Eestis ettevõtluse langust. Leedukad ja lätlased on selles osas palju kavalamad. Nemad lasevad turistidel sõita täispaagiga riiki kord nädalas. Sellise muudatusettepaneku, et reisija saaks Venemaalt täispaagiga Eestisse siseneda korra nädalas, tegin ka mina. Soomlased üldjuhul ei tülita reisijaid, kui nad nädalas kaks korda täispaagiga riiki sisenevad. Ka nemad on aru saanud, et nii on riigile kasulikum ja piiriliiklus lihtsam.

Igor Tarole veel selgituseks, et eelmise aasta juunikuuni olevad ummikud piiril olid MTA tekitatud, see oli nende omavoli ja tegemata töö. Seadus ei lubanud ka siis tuua kütust rohkem kui kord päevas. Samas MTA endi tunnistuste kohaselt toodi kütust täispaakidega ühe päeva jooksul kordi. Endine MTA juht Enriko Aav vaatas kütuseäri pealt ja laiutas käsi, samas teades, et iga piiriäärse kuuse taga peitus kütuse niinimetatud ,,ümberlaadimisjaam”.

Piiriäärsetele elanikele

Nii nagu välisriikide reisijatele, kehtivad samad reeglid ka kõigile eesti kodanikele. Juba seaduseelnõu menetlemise ajal hoiatas riigikontrolör Tarmo Olgo, et välistatud on erisugune kohtlemine eestlaste ja venelaste vahel. Reeglid kütuse kontrolliks kehtivad kõigile. Seetõttu julgustan kõiki, kes näevad ja tajuvad kõrvalekaldeid seaduse täitmises, julgesti teada anda! Kuigi piiriäärsed elanikud heidavad juba praegu ette, et tehakse vahet  eesti ja vene numbrimärgiga autode osas ning vastavalt sellele sõidukeid ka tuuseldatakse. Iga kõrvalekalle seadusest tekitab piiril aga taas tüli ja pahandusi, proteste ning pahameelt. Emotsionaalne konflikt kestab edasi.

Kes võidab?

Rahandusministeeriumi arvutuste kohaselt laekub sellest riigieelarvesse lisaks 8,4 milj eurot. Kindlasti ei jagu piiriäärsetelt inimestelt maksudena korjatud rahast ministrite järgmise aasta palgatõusuks. Kuskilt tuleb pitsitada lisa. Mitme euro jagu aga piiriäärsed elanikud sellest vaesemaks jäävad, seda arvutust tehtud pole. Tean, et iga enda tarbeks toodud Venemaa kütuse pealt kokku hoitud euro ei lähe riigist välja, vaid viiakse lähimasse toidupoodi, millest kurvematel juhtudel ostetakse lastele leiba.

Piiriäärne kaubandus on eksisteerinud kauem kui Eesti riik. Kahju, et Eesti riik piiriäärsest kaubandusest endale kasu ei oska teenida. Riigikogus vastu võetud seadus hakkab kehtima alates 1. detsembrist.

LOE VEEL

LOE VEEL

20 PÄEVA ENIMLOETUD