EESTI ELU


Edasi lugemiseks palun logige sisse
Digilehe lugemisõigusega saab ligipääsu portaalidele vorumaateataja.ee ja digileht.vorumaateataja.ee, mis sisaldavad kõiki artikleid, kaastundeavaldusi, kuulutusi ja reklaame. Lugemisõiguse saab vormistada SIIT. Eesti inimesed abielluvad järjest hilisemas vanuses">Edasi lugemiseks palun logige sisse
Digilehe lugemisõigusega saab ligipääsu portaalidele vorumaateataja.ee ja digileht.vorumaateataja.ee, mis sisaldavad kõiki artikleid, kaastundeavaldusi, kuulutusi ja reklaame. Lugemisõiguse saab vormistada SIIT.Kui 1993. aastal oli alla 30-aastaste osakaal 60–70 protsenti kõigist abiellujatest, siis 2023. aastal oli alla 30-aastaseid abiellujaid meeste hulgas vaid 24 protsenti ja naiste hulgas 34 protsenti, selgub statistikaameti andmetest.
„30–44-aastate osakaal kõigist abiellujatest on viimase 30 aastaga pea kahekordistunud. Kui 1993. aastal abiellus selles vanusevahemikus 24 protsenti meestest ja 20 protsenti naistest, siis 2023. aastal olid need protsendid vastavalt 51 ja 46,“ selgitas statistikaameti analüütik Henry Lass.

Taristuehituse liit saatis esmaspäeval riigieelarve läbirääkimisi pidavale valitsusele pöördumise, milles rõhutab praegu langetatavate otsuste pikaajalist mõju ning nõuab teehoiu rahastamise taseme kohest viimist vähemalt 250 miljoni euroni aastas, mis on liidu hinnangul miinimum teede seisundi säilitamiseks.
Taristuehituse liidu tegevjuhi Tarmo Trei sõnul on käimasolevatel eelarvekõnelustel väga oluline mõju Eesti teedevõrgu seisukorrale ja selle arendamisvõimekusele lähikümnendite jooksul. "Kui valitsus ei langeta õigeid otsuseid ega eralda riigiteede hoiuks piisavalt vahendeid, siis halveneb meie teede olukord lähiajal märgatavalt, inimeste jaoks muutuvad teed ohtlikumaks, väheneb ligipääsetavus ning teekonnad pikenevad. Riigieelarveliselt saavad teede säilitamiseks ja korrashoiuks kuluvad summad tulevikus olema palju suuremad kui praegu vaja oleks," märkis Trei pressiteates.
Trei sõnul on riigieelarve läbirääkimiste kontekstis eriti oluline, et teedevõrgu säilitamiseks ja seeläbi ka sektori jätkusuutlikkuse tagamiseks oleks koheselt teehoiu rahastamise tase vähemalt 250 miljonit eurot aastas. "Sealjuures oleks selline tase pea kaks korda vähem kui riigiteede teehoiu rahavajaduse strateegilises analüüsis välja toodud koguvajadus teede arendamiseks ja säilitamiseks," tõdes ta ning lisas, et sealjuures on veelgi halvem kohalike teede olukord, kus valitseb samuti pidev vahendite puudus.
Trei lisas, et taristuehitajad on viimase paari aasta jooksul pidevalt proovinud juhtida valitsuse tähelepanu riigi- ja kohaliku teedevõrgu säilitamiseks ja arendamiseks vajalike vahendite kroonilisele puudusele, kuid seni pole sel piisavat tulemust olnud. "Samas on tegu üliolulise valdkonnaga, millel on tugev mõju nii majandusele, regionaalarengule kui inimeste turvalisusele. Riigil puudub taristuehituse pikk plaan, mistõttu on löögi all kogu sektor ja riigi enda võimekus tulevikus teid nõuetekohaselt säilitada ja ehitada, et sellega tagada inimeste liikuvus ning turvalisus, riigi ja piirkondade areng," ütles Trei.
Tema sõnul on riigiteede hoiu aastaid kestnud rahaliste vahendite puudus jõudnud praeguseks staadiumisse, kus juba alates tänavusest aastast peaks riigiteedesse suunatama vähemalt 450 miljonit eurot, kuid ette on nähtud vaid 153 miljonit eurot. Sealhulgas näiteks liiklusohtlike kohtade ümberehitamise meetme raames investeeritakse vaid 12 protsenti sellest, mida tehti aastas viimase nelja aasta jooksul.
Kui kehtivas teehoiukavas on kirjas, et riigiteede olemasoleva seisundi säilitamiseks tuleks aastas teha umbes 200 kilomeetrit katete taastusremonti, siis tänavu on plaanis uuendada katteid vaid ligi 80 kilomeetrit ehk 40 protsenti vajaminevast.
Transpordiamet plaanib riigieelarves eraldatud vahenditega teha 2024. aastal teetöid kokku ligi 1060 kilomeetril, mis on üle 300 kilomeetri vähem kui eelmisel aastal ning kaks korda vähem kui kolme aasta eest. "See tähendab, et ühel hetkel hakkavad teed nõudma järsult rohkem vahendeid, kuna tuleb teha õigel ajal korrastamata jäänud tee konstruktsiooni läbivat kapitaalremonti," nentis liidu tegevjuht.
Riigikontrolli audit 2022. aasta septembrist tõi välja, et Eesti ei suuda selliselt jätkates ka täita 2030. aastaks Euroopa Liidu ees võetud kohustusi TEN-T võrgu ehk põhimaanteede väljaehitamisel. Trei lisas, et sel aastal uuendatud TEN-T määrus seab eesmärgiks vähendada transpordi keskkonna- ja kliimamõju ning suurendada taristuvõrgu ohutust ja vastupidavust, mida ei ole aga võimalik eraldatud ning aina vähenevate vahenditega teha.
- Vanemad on hakanud laste taskuraha kasutust rohkem jälgima
- Kõik 1. klassi õpilased alustavad õppimist eesti keeles
- Rallisõitja Ott Tänaku kõrvale istus uus kaardilugeja
- Lõuna-Eestis tuleb ulatuslik evakuatsiooniõppus
- Maa-amet avaldas geoportaalis 2024. aasta ortofotod
- Autojuhte ajab enim närvi nende sõidurajale trügijad
- Haigestumus COVID-19sse on taas kasvama hakanud
- Automaksu tulemusel omavad veelgi vähem noori isiklikku autot
- Tervisekassa järgmise aasta eelarve puudujääk on 210 miljonit eurot
- Ligi veerandil Eesti noortest on kogutud üle 3000 euro
- Keskmine palk kasvas aastaga 7,2 protsenti 2007 euroni
- AirBaltic avalikustas lennukitele pandavad Eesti linnade nimed
- Kuperjanovi pataljoni tabanud haiguspuhangut uuritakse laboris
- Sidefirmad: internet on Eestis piisavalt kiire ja mõistliku hinnaga
- Neljandik Eestimaa noortest ei plaani tulevikus autot osta
- Eesti inimesed valmistuvad automaksu tulekuks
- Inimeste laenuvajadus on aastaga kasvanud
- Võrumaa arenduskeskuse meeskonnaga liitus Reet Kasekamp
- Õpetajate töötasu on hoogsalt kasvanud
- Tervisekassa nimel kirjutavad ja helistavad inimestele petturid
- Admiral Pitka luurevõistluse võitis Kaitseliidu Järva malev
- Noored sooviks iga kuu teenida 1500–2000 eurot kätte
- Valio Eesti kaotas mullu kolmandiku kasumist
- Juulis registreeriti 917 sündi
- Kütteseadme uuendamise taotlusvoor pikeneb 11. septembrini
- Eesti kaalub vanglakohtade väljarentimist välisvangide tarbeks
- 40 protsenti sõidukikahjudest toimub parklates
- Elisa kontrollib Omniva nimelt petusõnumite saatmist
- Ettevõtte tulu avansiline maksustamine tekitab ettevõtjates ärevust
- Hinnavõrdlus: koolitarvete ostukorvi maksumus on poodides vähenenud
- Rahahädas valitsus liigub sotsiaaltoetuste kärpimise poole
- Tänavune Maapäev toimub Võrumaal
- President kuulutas automaksu seaduse välja
- Parempoolsed: peame kaaluma pensioniea tõstmist
- Eesti idapiiril käivitub täielik tollikontroll
Edasi lugemiseks palun logige sisse
Digilehe lugemisõigusega saab ligipääsu portaalidele vorumaateataja.ee ja digileht.vorumaateataja.ee, mis sisaldavad kõiki artikleid, kaastundeavaldusi, kuulutusi ja reklaame. Lugemisõiguse saab vormistada SIIT. Riigikontroll: riigi 2023. aasta raamatupidamise aastaaruanne on õige">Edasi lugemiseks palun logige sisse
Digilehe lugemisõigusega saab ligipääsu portaalidele vorumaateataja.ee ja digileht.vorumaateataja.ee, mis sisaldavad kõiki artikleid, kaastundeavaldusi, kuulutusi ja reklaame. Lugemisõiguse saab vormistada SIIT.Riigikontrolli kinnitusel on riigi 2023. aasta raamatupidamise aastaaruanne õige, kuid kaitseministeeriumile tehti märkus, sest ministeerium ei ole osa majandustehingute kajastamisel lähtunud Eesti finantsaruandluse standardist.
Lisaks jõudis riigikontroll aastaaruandes järeldusele, et riigisiseseid toetusi tuleks jagada läbipaistvamalt ning veenduda sagedamini nende kasutamise sihipärasuses.