EESTI ELU

Pidevalt võrgutasu tõstev Elektrilevi on suures kasumis

Pidevalt võrgutasu tõstev Elektrilevi on suures kasumis

Sellel nädalal teatas Elektrilevi võrgutasu suurest tõusust, ehkki firma teenib suurt kasumit, ning milleks lisaraha vaja on, jääb ettevõte selgitustele vaatamata ebamääraseks, kirjutab Postimees. 

Elektrilevi andis teada, et alates oktoobrist ootab kliente keskmiselt 7,1-protsendiline võrgutasu tõus. Selle tulemusena on võrgutasu alates sügisest 4,4 s/kWh kohta. Elektrilevi põhjendab hinnatõusu suurema hooldus- ja investeerimisvajadusega. Jääb mulje, nagu ei tuleks Elektrilevi hinda tõstmata omadega välja, kuid nii see pole.

2023. aastal teenis Elektrilevi 287,2 miljoni euro suuruse müügitulu juures 34,3 miljonit eurot puhaskasumit (ärikasum oli 44,5 miljonit). Ka tänavune aasta algas võimsalt: esimeses kvartalis tuli 85,6 miljoni euro suuruse müügitulu pealt 32,4 miljoni euro suurune ärikasum. Investeeringuid tehti mullu 167,4 miljoni euro eest.

«Ettevõtte rahalist olukorda ei saa hinnata ainult kasumiaruande põhjal, sest see ei anna infot investeeringute vajaduse ja rahavoo kohta,» ütles aga Elektrilevi finantsjuht Kristi Ojakäär.

Tema sõnul seisavad Elektrilevil aastatel 2025–2026 ees suured investeeringud. «Suuremate projektidena tooks välja keskpingevõrgu uuendamise; Viljandi, Jõgeva ja Reola piirkonnaalajaamade rekonstrueerimise, liinide rekonstrueerimised ning Saaremaa ja Hiiumaa vahelise merekaabli uuendamise,» loetles Ojakäär.

Ent kuigi plaanid on suured ja selged, ei taha Elektrilevi öelda isegi seda, kui palju näiteks üks piirkonnaalajaam maksma läheb. «Kuna iga objekt on unikaalne, ei saa keskmist hinda välja tuua,» pareeris Ojakäär.

Elektrilevi on viimastel aastatel hoogsalt võrgutasu tõstnud. 2021. aastal oli võrgutasu 3,04 senti, 2022. aastal jõudis Elektrilevi hinda tõsta lausa kolm korda. Sel sügisel kasvab võrgutasu 4,4 eurosendini.

Samas on viimastel päevadel Eestis elektri börsihind olnud 7–14 senti kWh kohta ning on hulk tunde, mil elektri hind on null või lausa negatiivne ehk elektriarvest suurima osa moodustabki võrgutasu.

Iga kümnenda Eesti inimese auto on tehniliselt nii korrast ära, et jätab omaniku tee äärde

Iga kümnenda Eesti inimese auto on tehniliselt nii korrast ära, et jätab omaniku tee äärde. Foto: KUVATÕMMIS FACEBOOKIST

Keskeltläbi iga kümnes inimene kogeb väga tihti olukorda, kus tema auto läheb rikki ning seetõttu jääb sõit pooleli, regulaarselt puutub isikliku autoga seotud probleemidega kokku aga pool elanikkonnast, selgus kindlustusseltsi Balcia ja uuringufirma Norstat läbi viidud uuringust.

Eesti inimeste seas läbi viidud uuringuga soovis kindlustusselts Balcia teada saada, kui sagedasti peavad inimesed oma sõidu pooleli jätma, sest autoga juhtunud probleemid ei luba enam edasi liikuda. Selgus, et peaaegu iga kümnes inimene puutub autoga seotud riketega kokku väga tihti. 48% vastanutest kogeb probleeme sõidukiga aeg-ajalt ning 44% pole kunagi pidanud ühtki sõitu pooleli jätma.

Vene toll ja piirivalve kurdavad ülekoormuse üle Eesti piiril

Vene toll ja piirivalve kurdavad ülekoormuse üle Eesti piiril FOTO: Kalev Annom

Venemaa ja Eesti piiril asuv Jaanilinna tollipunkt on üle koormatud ning Vene tolli- ja piirivalveteenistused on oma tööd seetõttu hoogustanud, kuulutas neljapäeval Vene Loode tolliameti pressiteenistus.

"Jaanilinna tollipunkti läbiv keskmine ööpäevane tollipiiri ületavate isikute arv ületab oluliselt kontrollpunkti jalakäijate osa kavandatud ööpäevase läbilaskevõime," seisab teates.

Varem teatas tolliamet Interfaxile, et Jaanilinna tollipunkti projektvõimsus on 7000 inimest päevas. "Venemaa tolli- ja piiriteenistused töötavad tugevdatud režiimis," lisas pressiteenistus.

Ametkond süüdistas selles Eesti poole otsust piirata Narva-1 kontrollpunkti lahtiolekuaega ja sulgeda jalakäijate kontrollpunkt Narva-2. Reisijatevoo suurenemist mõjutab Vene tolliameti sõnul oluliselt ka Vene-Soome piiril Soome piiripunktide sulgemine.

Toll palub seda teavet arvestada piiriületuste planeerimisel ning valida marsruut läbi Šumilkino ehk Eesti pool Luhamaa ja Kunitšina Gora ehk Eesti pool Koidula autode kontrollpunktide. Need töötavad ööpäevaringselt.

Alates juunist kurdavad Jaanilinnas ja Narvas Venemaa-Eesti piiri ületada soovijad ebatüüpiliselt pikkade järjekordade üle. Suhtlusvõrgustikes olevate teemarühmade teabe kohaselt võtab piiriületus praegu aega keskmiselt neli kuni kuus tundi, mõni päev üle kaheksa tunni.

Varem hoiatas Venemaa julgeolekuteenistuse Peterburi ja Leningradi oblasti piirivalveosakond ummikute eest Jaanilinna-Narva jalakäijate piiripunktis nädalavahetustel, pühadel ja teatud kellaaegadel tööpäeviti.

Praegu saab Leningradi oblastist Eesti piiri ületada vaid jalgsi. Kontrollpunkti liiklus autodele on alates 1. veebruarist rekonstrueerimiseks suletud.


 


 


 


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD