EESTI ELU

Mis värvi telefon sobib sinu iseloomuga?

Kui klassikaliselt on olnud nutiseadmete põhivärvideks valge või must, siis iga järgneva uudistootega laieneb ka toodete värvivalik, et tarbijatel oleks võimalik eristuda ning väljendada seeläbi oma isikupära ja eelistusi. Värvipsühholoogia ja tootearendus on käinud alati käsikäes – seega mida ütleb telefoni kui igapäevase elustiilitoote värvus selle omaniku kohta?

Mobiiltelefone valitakse tänapäeval samamoodi nagu ilusat disainerkella või moekat käekotti, mis annab aimu kasutaja moe-eelistustest ning peab samal ajal olema kvaliteetne.

Kuigi telefonide algusaegadel oli värvivalik kesine ning enamik toodetest olid musta värvi, siis tootearendusega on musta korpuse värv saanud uue tähenduse. Musta seostatakse jõu, elegantsuse, elutarkuse ja professionaalsusega. Need assotsiatsioonid võivad olla ka põhjuseks, miks kasutaja eelistabki musta värvi.

Musta eelistamine võib olla ka soov näidata üles privaatsust või olla nähtamatu ja tagasihoidlik.

Valides aga praegu endale musta nutitelefoni, võib sellega vihjata, et kasutaja suhtub telefoni kui lihtsasse tarbevahendisse.

Valget värvi seostatakse nende kasutajatega, kes eelistavad puhtust, neil on kõrged standardid ning võib-olla ka kergelt obsessiiv-kompulsiivsed. Valge on ka väga avatud värv, mis võib peegeldada, et kasutaja on avatud meelega inimene, avatud võimalustele, tal on oskus jääda erapooletuks ning ta ei mõista liiga kiirelt hukka.

Kuna värvipsühholoogias seostatakse valget ka lihtsusega, siis sobib valge telefon kasutajale, kes eelistab selgust ka kasutajakogemuses: oluline on põhifunktsioonid ning stiilipuhtus ilma liigsete täiendusteta.

Sinist tootevärvi seostatakse reserveerituse, rahulikkuse ja tagasihoidlikkusega. Samuti sügavamõttelisuse, ettevaatlikkuse, analüütilisuse, efektiivsuse ja konservatiivsusega. Toote eelisena on sinine haruldasem valik, vihjates soovile olla unikaalsem ning väljendada oma maitset. Tumesinine toon võib vihjata soovile mitte paista liigselt silma, samuti loomingulisele kalduvusele.

Nutitelefonide puhul on lisaks puhastele toonidele kasutajatel võimalik eelistada ka värviüleminekuga toone, mille puhul on värvide külluslik mitmekesisus avardanud oluliselt disainerite võimalusi ja aitab ka sinise- lembelistel tarbijatel end julgemalt väljendada. Näiteks Huawei P20 seeria „Videviku“ (Twilight) ultravioletne toon pärines põhjamaisest taevast ja virmalistest, olles esimene sellise värvitooniga telefon tehnoloogiamaailmas. Selle värvitooni eelistajaid iseloomustab imelisus, müstika ning julgus eristuda.

Punast seostatakse füüsilise energia, konkurentsivõime, iha, impulsiivsuse ja agressiivsusega ning need seosed võivad viidata kasutaja temperamendile.

Punane on ebatraditsiooniline, samuti ka jõuline valik. Punane tõmbab ligi tähelepanu, mis võib olla ka põhjuseks, miks just selles toonis telefoni valitakse. Punase telefoni omanik otsib tähelepanu, on sageli sotsiaalne ja jutukas ning laeb oma akusid teiste inimestega suheldes.

Samuti on nad väga väljendusrikkad, rohkem keskendunud enda arvamusele ja eelistusele. Nad ei hooli väga teiste inimeste arvamusest, vaid soovivad teha asju enda moodi selmet olla kooskõlas üldsuse arvamusega. Punase värvi eelistamine aitab olla tähelepanu all ning samas hoida ka enda tähelepanu tootel.

Lisaks klassikalisele punasele, teeb hetkel ilma ka oranž toon, mis on moemaailmas olnud kahtlemata viimase kahe aasta superstaar. Värv annab tunnistust kandja enesekindlusest, optimismist ja entusiasmist. Just seetõttu otsustas ka Huawei kui tootearenduse turuliider uue P30 Pro telefoni välja arendades oranži värvitooni kasuks, soovides saavutada selle abil võimsaimat efekti. Värvitoon „Amber Sunrise” ehk „Hõõguv koit” näitab elujõulist ja julget ellusuhtumist ning võimaldab kasutajatel heas mõttes maitsekalt silma paista.

Värvispektris punase ja kollase vahel paiknev oranž on oma olemuselt kõige soojem. Oranži värvitooni iseloomustab helgus, erksus, ilu ja särtsakus. Lisaks võib oranž ergutada inimese lõhnataju, kuna meenutab oranžide lillede aroomi. Oranžid toonid võivad anda edasi ka delikaatse ja pehme ilu väärtusi – oranž toon on tugev ja samas elegantne, intensiivne ja siiski värske.

Kuldse värvivalik tähendab üldjuhul, et nende iseloomuomadused on vastavuses üldlevinud assotsiatsiooniga kuldsest värvist – jõukus, staatuse otsimine, lahkus, materiaalsus ning tarkuse omandamine.

Kuldse telefoni omanik on suure tõenäosusega väga sotsiaalne ning hindab väga sotsiaalset staatust. Nad soovivad, et inimesed teaksid nende finantsilist edukust ning kirge luksusliku elu vastu.

Roosa telefoni omanik on tõenäoliselt sõbralik, sotsiaalne, südamlik, hooliv ning väljendab end emotsionaalselt. Nad on ka väga intuitiivsed ja idealistlikud oma mõtlemises ja ideedes, kuid mitte kõige praktilisemad inimesed.

Neil on suur soov end väljendada ning neil on palju naiselikke omadusi. Samuti saavad nad energiat ja positiivseid emotsioone erksatest värvidest, olles ühtlasi väga loomingulised.

Isapuhkus pikeneb ja hüvitise saamine lihtsustub

Pixabay

Sotsiaalminister Tanel Kiik allkirjastas määruse, millega senine 10 päevane isapuhkus pikeneb 30-le päevale ning isa täiendavat hüvitist hakkab Sotsiaalkindlustusamet maksma otse lapsevanemale.

Muudatus jõustub 1. juulist 2020. „Muudatus annab peredele paremad võimalused jagada laste eest hoolitsemise koormust, kuna nüüd saavad ka isad jääda isapuhkusele kauemaks ning seda soovitud ajal, kas emaga samal ajal või eraldi,“ sõnas sotsiaalminister Tanel Kiik.

Kui seni maksis isapuhkusele jääjale puhkuse tasu välja tööandja, siis nüüd teeb seda Sotsiaalkindlustusamet otse vähendades sellega tööandja koormust. Vanemahüvitise süsteemi korrastamisega kehtestati isadele õigus vanemahüvitisele, mis ei sõltu tema eelnevast töösuhtest ega töötamise lepingulisest vormist ning isa saab hüvitist kasutada emaga samal ajal või eraldi. 30-päevast isapuhkust ja/või isa täiendavat vanemahüvitist on võimalik kasutada kuni lapse 3-aastaseks saamiseni ning seda võib kasutada nii ühes osas kui ka osade kaupa. Näiteks võib isa kasutada esimesed 10 päeva isapuhkusest siis, kui laps sünnib (et olla emale abiks) ning ülejäänud 20 päeva siis, kui laps on juba aastane või pooleteist aastane. Riigikogu võttis vastavad seadusemuudatused vastu 2017. aasta lõpus.

2018. aastal kasutas isapuhkust 72% kõigist isadest, kellel oli selleks õigus - Vanemahüvitise saajate seas oli 2018. aastal isasid 10.9%. - 2018. aasta jooksul määrati esmakordselt vanemahüvitis 1910-le isale. - Riikides, kus osa vanemapuhkusest on reserveeritud isadele, on isade osakaal vanemapuhkuse kasutajate hulgas väga kõrge nt Norras, Islandil ja Rootsis on see ligi 90%.

Uute sõiduautode müük kasvas juulis 13,5%

Pixabay

Eestis tegi uute sõiduautode turg juulis tempoka tõusu ületades möödunud aasta juulikuu müügi 13,5 protsendiga ja kergitades ka tänavuse seitsme kuu tulemuse plusspoolele.

Juulis müüdi 2426 uut sõiduautot, mida on ligi kolmsada rohkem kui mullu. Kokkuvõttes on tänavu seitsme kuuga müüdud 16359 uut sõiduautot, mis ületab möödunud aasta sama perioodi tulemuse 0,2%.

Jätkuvalt on tarbijate hulgas populaarsemateks segmentideks keskmised maasturid ja väiksemad keskklassi autod, milliste osakaal oli juulis vastavalt 26,3% ja 23,8%. Hübriidautod moodustasid juulis umbes kümnendiku kogu müügist ja elektriautosid läks kaubaks 12.

Automarkidest oli juulis populaarseim Toyota, milliseid müüdi 456. Teise koha vallutas Škoda 345 autoga ja kolmas oli Renault 231 autoga. Ka mudelitest olid edukaimad kaks Toyota mudelit – Corolla ja RAV4, milliseid tarbijad eelistasid vastavalt 162 ja 159 korral. Kolmandaks müüduim mudel oli Škoda Octavia 119 autoga.

Tarbesõidukite müük on tänavu olnud kerges languses ja see jätkus ka juulis, mil müük jäi 1,2% alla möödunud aasta juulikuu tulemusele. Seitsme kuu kokkuvõttes on tarbesõidukite müük langenud 6,3%. Automarkidest oli edukaim Peugeot 102 müüdud sõidukiga, ja kaugele maha ei jäänud ka Citroen 93 müüdud tarbesõidukiga. Kolmanda koha haaras Toyota 50 sõidukiga. Veokite segmendis oli ülekaalukalt edukaim Scania, milliseid müüdi 41.


 


 

LOE VEEL


 


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD