EESTI ELU

Politsei hoiatab: teed võivad olla libedad

FOTO: Aigar Nagel

Politsei hoiatab, et seoses muutlike ja talviste ilmastikuoludega võivad teed olla libedad.

Kuna paljudel sõidukitel on all veel suverehvid, peavad autojuhid olema liigeldes eriti ettevaatlikud.

Enne talve tuleb sõidukijuhtidel üle vaadata oma auto ja selle varustus. Oluline on sõita tehniliselt korras ja talvehooajaks ettevalmistatud sõidukiga. Kontrollida tuleb, et pidurid, tuled ja kojamehed oleksid töökorras.

Naastrehvid on lubatud alates 15. oktoobrist, kuid hiljemalt 1. detsembriks peavad kõikidel sõiduautodel all olema talverehvid.

MTA: maksuvõlgades ettevõtte tegelik juht ei pääse võlast ka ettevõtet maha jättes

Maksu- ja Tolliamet (MTA) tuletab meelde, et erinevate skeemide, likvidaatorite või variisikute kasutamine ei vabasta ettevõtte tegelikku juhti maksuvõla tasumisest.

2019. aasta jaanuaris jõustus maksukorralduse seaduse muudatus, millega sai MTA täiendavaid võimalusi, et nõuda maksuvõlg sisse ettevõtte juhilt, kes on riigile tahtlikult maksukahju tekitanud. Kohtupraktika on nüüdseks näidanud, et tankistide, likvidaatorite või variettevõtete kasutamine ei päästa ettevõtte tegelikku juhti tema põhjustatud maksuvõlgade tasumisest.Selle asemel tuleb maksudest kõrvale hiilijal arvestada ka lisanduva kopsaka intressisummaga.

MTA juriidilise osakonna valdkonnajuhi Revo Krause sõnul tegeleb MTA erimenetluse valdkond aastas ligi saja sellise isikuga, kes on proovinud ettevõtte maksuvõlgade tasumisest kõrvale hoiduda. „Sellel aastal oleme kohtus võitnud 86,4% vastutusmenetluse vaidlustest, millega on jõusse jäänud kogusumma 3,2 miljonit eurot. Seega on oluline teadvustada, et avalikkuses levivad arusaamad erinevate skeemide edukast kasutamisest on valed,“ ütles ta.

Majanduslikult keerulistel aegadel võivad sageli ettevõtetel tekkida raskused kohustuste täitmisega, kuid maksuvõlgade tasumisest hoidumine erinevate skeemidega toob kaasa vaid intressisumma kasvu. „Soovitame raskustes ettevõtetel pöörduda MTA poole ning leida koos maksuhalduriga lahendus võlgade tasumiseks. Näiteks on võimalik taotleda maksuvõlgade ajatamist ning saada intressilt soodustust,“ ütles Krause.

2019. aasta seadusemuudatus oli oluline samm maksuvõla sissenõudmise tõhustamiseks ning järgmine samm võiks Krause sõnul olla äriregistri andmete ja järelevalve parandamine, millega saaks takistada pahatahtlikke ettevõtjaid, piirates näiteks nende võimalusi järjest uute maksuvõlgades äriühingute loomiseks.

Politsei tuletab meelde: viimane aeg on otsida üles helkur

Pimedat aega on iga päevaga järjest enam, mistõttu tuletab politsei meelde, et jalakäija peab enda nähtavaks tegemiseks kandma helkurit või valgusallikat.

Igal aastal juhtub mitmeid traagilisi õnnetusi, sest helkurita jalakäija ei ole autojuhile õigeaegselt nähtav. Kuna valget aega on ööpäevas järjest vähem, on viimane aeg otsida välja helkurid.

Politsei- ja piirivalveameti (PPA) juhtivkorrakaitseametniku Sirle Loigo sõnul päästab helkur elusid, kuid mitte siis, kui see on kotis, taskus või kinnitatud nõnda, et see pole sõidukijuhile nähtav. „Helkur on küll odav, kuid väga efektiivne vahend enda nähtavaks tegemiseks ning sõidukijuhid on väga tänulikud, kui märkavad tee ääres kõndivat jalakäijat juba kaugelt. Kõige turvalisem on pimedal ajal liikuda nagu särav jõulukuusk, siis on kindel, et oled teistele liiklejatele nähtav,“ rääkis Loigo.

Katsetes tegi politsei kindlaks, et heledates riietes jalakäija on autojuhile nähtav kuni 65 meetri kauguselt, ent tumedates riietes jalakäija vaevu eristatav alles 30 meetri kauguselt. Isegi valgustatud ülekäigurajast ei pruugi piisata, et autojuht tumedates riietes jalakäijat õigeaegselt märkaks. Helkuriga liikleja on igal juhul paremini märgatav, kuid enne tee ületamist peab jalakäija ikkagi veenduma, et juht on teda märganud. 

Enne helkuri riiete külge kinnitamist tasub korra mõelda autojuhi vaatevinklist, kas see ka tegelikult autojuhile nähtav on. Helkurit on soovitav kanda sõiduki tuledega samal kõrgusel ehk umbes 50-80 sentimeetri kõrgusel maapinnast. Seejuures on oluline, et rippuv helkur jope või mantli serva alt välja ulatuks ning oleks nähtav võimalikult mitmest küljest. Pimedal ajal maanteel liikudes kindlasti ei piisa ainult ühest helkurist, vaid lisavalgusallikana tasub kasutada ka taskulampi või telefoni, et selle abil ennast autojuhtidele nähtavaks teha. 

“Selleks, et meie lähedased jõuaksid turvaliselt sihtpunkti, saame ise väga palju ära teha, kui kanname helkurit ja hoolitseme selle eest, et meie lähedastel see olemas oleks,“ rõhutas Loigo.

Möödunud aasta 1. oktoobrist kuni käesoleva aasta 31. märtsini ehk pimedatel kuudel hukkus õnnetustes üheksa ja sai vigastada 180 jalakäijat. Käesoleva aasta oktoobri algusest on jalakäijate osalusel juhtunud 12 liiklusõnnetust, milles on vigastada saanud 14 inimest. 


 


 


 


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD