EESTI ELU

Riik peatas teise pensionisambasse tehtavad maksed

Riik peatas alates tänasest teise pensionisambasse tehtavad neljaprotsendilised sissemaksed, mis aitab riigil koroonakriisi tõttu kahel aastal kokku hoida 350 miljonit eurot, teatas ETV uudistesaade "Aktuaalne kaamera".

 Oktoobrist saavad pensionikogujad soovi korral teha avalduse ka oma palgalt kahe protsendi makse peatamiseks.

Riik maksab teise sambasse neli protsenti, millele pensionikogujad lisavad oma brutopalgast kaks protsenti. Juulist peatatakse see sotsiaalmaksu arvelt tehtav riigipoolne makse kuni järgmise aasta 31. augustini. Erandina jätkuvad sissemaksed enne 1960. aastat sündinud inimestele. Kui soovitakse ise loobuda sissemaksete tegemisest, tuleb oktoobrikuus esitada avaldus.

Koalitsiooni kokkuleppe järgi on maksete peatamine üks koroonakriisist tingitud majandusmeede. Sisuliselt võtab riik pensionikogujatelt teise samba maksetest 350 miljonit eurot laenu.

See raha kompenseeritakse inimestele aastatel 2023-2024. Teise sambasse kantakse raha tagasi aga ainult neile, kes jätkavad ise kaheprotsendilist sissemakset. Kompensatsiooni saab 14 kuu eest, kuid oma maksest loobudes viie kuu eest. 1500 euro suuruse keskmise palga juures on vahe märgatav.

Vanemahüvitise maksmine muutub paindlikumaks

Kolmapäeval jõustuvad perehüvitiste seaduse kolm muudatust, mis muudavad vanemahüvitiste ja -puhkuste süsteemi paindlikumaks ning võimaldavad töö- ja pereelu paremini ühildada.

Edaspidi saab vanemahüvitise maksmist kalendrikuude kaupa peatada ja jätkata. Lisaks hakatakse maksma isa täiendavat vanemahüvitist, millega kaasneb 30-päevane isapuhkus. Tõuseb ka järjestikku sündivate laste vanusevahe piir 2,5 aastalt kolmele aastale, mil säilib eelmise lapsega saadud vanemahüvitise summa, kui uue lapse vanemahüvitise suurus on väiksem kui eelmise lapsega.

Kolmapäevast kehtib uus liikluskindlustuse rohelise kaardi vorm

FOTO: Aigar Nagel

Kolmapäevast kehtib uus rahvusvahelise liikluskindlustuse poliisi vorm, mida nimetatakse roheliseks kaardiks  edaspidi tuleb see printida valgele paberile, mitte enam rohelisele.

Kindlustusandjad võivad nüüd väljastada rohelise kaardi elektrooniliselt pdf failina. Sellisel juhul tuleb see sõiduki kasutajal printida enne välisriiki sõitmist valgele paberile.

Eesti Liikluskindlustuse Fondi (LKF) kahjukäsitluse juhi Toomas Pajo sõnul lähevad enamik Euroopa Majanduspiirkonna riike üle valgele poliisi vormile. „48 rohelise kaardi süsteemi riigist 22 muudavad senist rohelist kaarti, sealhulgas meie naabrid Läti, Leedu ja Soome. Näiteks Venemaa, Ukraina ja Valgevene aga jätkavad rahvusvahelise liikluskindlustuse poliisi trükkimist rohelisele paberile. Vaatamata vormi erinevale värvusele ei tohiks välismaal probleeme tekkida, sest kõik riigid on oma ametkondi teavitanud uuele vormile üleminekust,“ ütles Pajo.

„Tänasest ei ole enam Ühendkuningriik uuel rohelise kaardi vormil märgitud Euroopa Majanduspiirkonna riigina, mistõttu peab roheline kaart Suurbritanniasse sõites kaasas olema. Soovitan ka kaugematesse Euroopa Liidu riikidesse koos liikluskindlustuse poliisiga kaasa võtta roheline kaart, et vältida arusaamatusi liiklusõnnetuse korral või asjaajamisel,“ selgitas Pajo.

Roheline kaart on rahvusvaheline liikluskindlustuse poliis, mille saab sõidukile tellida kindlustusseltsilt koos Eesti liikluskindlustuspoliisiga. See peab olema paberil kaasas riikides, mis ei ole Euroopa Majanduspiirkonna lepinguriigid, näiteks Venemaal, Ukrainas ja Valgevenes.

Kuni 1. juulini rohelisel paberil välja antud rohelised kaardid kehtivad edasi ja neid ei pea ümber vahetama.

LKF on Eesti rohelise kaardi büroo, liikluskindlustuse garantiifond, liikluskindlustuse registri pidaja ja liikluskindlustuse lepinguta sõidukite sundkindlustaja. LKF hüvitab registreerimata, sundkindlustusega ja tuvastamata jäänud sõidukiga tekitatud kahju. Samuti korraldab LKF liikluskindlustuse vaidluste lahendamist liikluskindlustuse lepitusorgani kaudu.


 


 

LOE VEEL


 


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD