13. juunil jõustuvad Eestis ja teistes Euroopa Liidu (EL) liikmesriikides uued ühtsed nõuded tarbijate õiguste tagamise kohta kaugmüügi puhul - see on müük, mis toimub interneti, telefoni või posti teel või väljaspool äriruume, näiteks kodus, töökohal või kaupleja poolt korraldatud ekskursioonil või demonstratsioonil.
Ühesugused tarbijate õiguste kaitsmise nõuded üle kogu Euroopa Liidu muudavad tarbijakaitse tõhusamaks. Samuti peaksid ühesugused nõuded aitama firmadel alustada tegevust teistes EL-i liikmesriikides, et arendada piiriülest kaubandust ja parandada EL-i siseturu toimimist, kirjutab Eesti Otsemüügi Assotsiatsioon (EDSA) enda pressiteates.
Väljaspool äriruume sõlmitud lepingute puhul rakenduvad uued tarbijakaitsenõuded ainult siis, kui tehingu väärtus ületab 20 eurot. Seni on rangemaid tarbijakaitsenõudeid rakendatud lepingutele, mille väärtus ületab 15 eurot. Kauplejad peavad avaldama toote või teenuse kogu maksumuse, samuti kõik lisatasud. Internetis oste sooritavad inimesed ei pea maksma tasusid ega kandma muid kulusid, kui neist ei teavitatud korrektselt enne tellimuse esitamist.
Kuigi Eestis juba kehtib 14-päevane taganemisaeg, siis mõnedes liikmesriikides, nagu Suurbritannia, Leedu ja teised, oli see vaid 7 päeva. Nüüd kehtib 14-päevane periood seega kõigis EL-i liikmesriikides. Praegu arvestatakse Eestis otsemüügilepingute ehk väljaspool äriruumi sõlmitud lepingute puhul 14-päevast taganemisaega alates lepingu allkirjastamisest.
Kui kaupleja ei ole klienti selgelt teavitanud taganemisõigusest, siis pikeneb kauba tagastamise periood senise 3 kuu asemel 12 kuuni.
Kaupleja peab tagastama tarbijale toote eest raha 14 päeva jooksul alates taganemisest, sealhulgas ka tarnekulud. Praegu tuleb Eestis ja paljudes teistes EL-i liikmesriikides raha tagastada 30 päeva jooksul.
Lepingust taganemise korral on tarbija kohustatud tagastama kaubad kauplejale 14 päeva jooksul - välja arvatud juhul, kui lepingus on sätestatud teisiti, näiteks kui kaupleja tuleb ise kaupadele järele. Praegu peab tarbija Eestis kaubad tagastama 30 päeva jooksul.
Kui tarbija nõustub sõlmima telefoni teel pakutud lepingut, siis peab kaupleja kinnitama tarbijale tehtud pakkumist püsival andmekandjal, samuti loetakse leping sõlmituks alles pärast seda, kui tarbija saadab oma nõusoleku. Sellega välditakse olukordi, kus tarbijale saadetakse telefoni teel antud nõusoleku põhjal mittesoovitud tooted ja nõutakse talt nende eest tasumist.
Tarbijatel tekib kaitse internetis varitsevate hinnalõksude eest. Mõnikord püüavad petturid meelitada inimesi maksma näiliselt tasuta pakutavate teenuste, näiteks horoskoopide või retseptide eest. Uue õigusakti kohaselt peab tarbija selgelt kinnitama oma teadmist, et ta peab tasuma. Ka näiteks internetis lennupiletit ostes võidakse teile pakkuda ostu sooritamise käigus lisavalikuid, näiteks reisikindlustust või rendiautot. Neid teenuseid võidakse pakkuda juba märgistatud märkeruutude kaudu. Praegu peavad tarbijad need märkeruudud tühjendama, kui nad ei soovi lisateenuseid. Uute nõuete jõustudes on juba märgistatud märkeruudud kogu Euroopa Liidus keelatud.