EESTI ELU

Bingo loto võitja vormistas võidu

Pixabay

Kolmapäevases „Suure lotokolmapäeva“ saates võideti internetist ostetud piletiga Bingo loto jackpot summas 325 776,70 eurot.

Võitjaks osutus Pärnumaalt pärit noor mees, kes enda sõnul mängib nii Bingot kui Vikinglottot pea iga nädal. Oma numbreid mehel pole, enamjaolt ostab ikka pliks-plaks pileteid.

Tootmisvaldkonnas töötav mees rääkis loto kontoris võitu vormistades, et võidupilet oleks peaaegu ajapuudusel ostmata jäänud – ost sai tehtud napilt enne loosimise sulgumist.

Enda võidust sai mees teada alles hommikul – õhtul küll kuulis infot suurest lotovõidust, kuid endaga seda seostada ei osanud: „ma ei ole kunagi arvanud, et võiksin võita jackpoti, see on nii ebatõenäoline!“ Võidu-uudist on mees seni jaganud vaid elukaaslasega ja konkreetset plaani, mida võidusummaga peale hakata, veel pole.

„Jõulukingid on juba ostetud, niiet võidusumma jääb ootama suuremaid oste“, ütleb mees.

Tarbijakaitseamet kõrvaldas müügilt ohtlikud lelud ja ehted

Tüdrukute džemper Happy House FOFO - 017/88301-2 Levitaja: Adelli Kaubanduse OÜ Oht: Väikelaste džemprilt eralduvad väikesed osad (lämbumisoht)

Tarbijakaitseamet tuvastanud kaubandusest pistelise kontrolli käigus ohtlike tooteid nii mänguasjade, ehete kui ka tarbetoodete hulgast. 

Mänguasjade hulgast osutusid väikelastele ohtlikuks Akela Kaup OÜ kaupluses Tuhat Vajalikku Asja müügil olnud mängukoerte komplekt Zabawka, Kodutop OÜ kaupluses Kodutop mänguasi Feliz Music ning Maxima Eesti OÜ kaupluses Maxima müügil olnud vannimänguasjad Foxter Soft Balls ja Foxter Bathing Fun, edastas amet. 

Mänguasi Frozen plastikmänguasjade komplekt Levitaja: FIE Aavi Lensment Oht: Ftalaatide sisaldus mänguasjas ületab kehtestatud piirnorme

Need mänguasjad osutusid ohtlikuks, kuna neist eraldus testimise käigus väikeseid detaile, mis võivad hingamisteedesse sattudes põhjustada väikelapsel lämbumisohtu. Lisaks osutusid ohtlikuks väikelastele mõeldud džemper Happy House ning imikute papud, mida müüdi Adelli Kaubanduse kaupluses Adelli, kuna neilt eraldusid samuti väikesed detailid nagu litrid ja pärlid.

Liigse ftalaatide sisalduse tõttu kõrvaldati müügilt plastikmänguasjade komplekt Frozen tegelastega, mis oli müügil FIE Aavi Lensment Kilingi-Nõmmel asuvas kaupluses Perepood. Ftalaate kasutatakse peamiselt plasttoodete elastsuse ja plastilisuse tagamiseks, kuid nende sisaldus mänguasjades ja lastetoodetes ei tohi ületada 0,1 protsenti plastse materjali massist. 

Amet testis ka kuus nahktoodet kroom VI sisalduse testimiseks ning viis moeehet nikli sisalduse kindlaksmääramiseks. Nii nikli kui ka kroom VI sisaldusele tarbijatoodetes on kehtestatud Euroopa Liidus piirnormid, kuna need võivad inimese nahaga kokku puutudes kutsuda tundlikel inimestel esile allergilisi reaktsioone.

Kuuest testimisele saadetud nahktootest leiti liigne kroom VI neljas tootes – ühes käevõrus ja kolmel kindapaaril. Käevõru New Vintage by Kriss oli müügil Pärnus asuvas Suveniir OÜ kaupluses. Nahkkindaid müüsid Võru TÜ kauplus Võru Kaubamaja (nahkkindad GT1174), N-Kaubandus OÜ kauplus N Trend (kindad Birreti) ning Vikserra OÜ kauplus 4 Seasons (kindad Yimer).

Nahkkindad Birreti  Levitaja: OÜ N Kaubandus (kauplus N Trend) Oht: Kroom VI sisaldus tootes ületab kehtestatud piirnorme, allergiaoht

Nikli sisaldus ületas normi Kodutop OÜ Pärnu kaupluses Kodutop müügil olnud ehtekomplektis Fashion Jewelry ja Baltman OÜ Mosaic kaupluses müügil olnud kõrvarõngastes.

Kõikide nimetatud ettevõtjate suhtes alustati haldusmenetlus ning tooted on müügilt eemaldatud.

Tarbijal on õigus juba ostetud, ent ohtlikuks tunnistatud toote eest raha tagasi küsida, seejuures ostutšeki esitamine ei ole kohustuslik.

Tarbijakaitseamet on tänavu testimiseks võtnud kokku 55 toodet, millest ohtlikuks on osutunud 14 ning nõuetele mittevastavaks märgistuse puudulikkuse tõttu kolm toodet. Osade toodete osas on menetlused ettevõtjatega veel pooleli.

Amet teavitas või on teavitamas ohtlike toodete leidudest ka teisi Euroopa Liidu riike läbi kiirteabevahetussüsteemi Rapex.

Vaata fotosid ohtlikest toodetest tarbijakaitseameti Facebooki fotoalbumist.

FOTOD JA VIDEO Eesti noored võitsid ülebaltilise Minecrafti võistluse

Rahvusvahelise IT-hariduse nädala jooksul kutsuti kooliõpilasi kõigist Balti riikidest pöörama tähelepanu kohalikule kultuuripärandile ja ehitama selle elemente Minecrafti mängu virtuaalkeskkonda. Võistlus toimus 1.-8. detsembrini ja leidis aset juba viiendat korda.
 
Suure programmeerimise huviga paistsid teiste hulgas silma Tallinna Õismäe Vene Lütseum ja Võru Kreutzwaldi Kool. Mõlemas koolis said KoodiTunnis osaleda üle 300 õpilase. 
 
Minecrafti võistluse eesmärk on populariseerida programmeerimist ja arendada teisigi osalejatele olulisi 21. sajandi oskuseid. Laste poolt armastatud arvutimängu keskkond pakub selleks suurepärast võimalust, sest virtuaalsesse keskkonda ehitamine treenib osalejate ruumilist mõtlemist, ajaplaneerimise ja meeskonnatöö oskusi jpm. Võistluse teema seoti sel aastal Euroopa Kultuuripärandi aastaga, et noortel oleks võimalik ka paremini tuttavaks saada oma kodukoha ja -riigi ajaloo, rahvatraditsioonide ning tähtpäevadega. Võistlus leidis aset kõigis kolmes Balti riigis ning osalejad said seeläbi tutvuda ka oma naaberriikides olulise kultuuripärandiga.
 
Võistlusel valis kohalik žürii, kuhu kuulusid esindajad Euroopa Kultuuripärandi aasta meeskonnast, Microsoft Eestist ja Vaata Maailma SA-st, välja parimad tööd kolmes vanusekategoorias. Hindamisel pöörati tähelepanu teemakohasusele, tehnilisele teostusele ja loomingulisusele. 
 
 

7-11 aastaste seas osutus parimaks võistkonnaks Team54, kes ehitas detailse ja äratuntava Kuremäe kloostri. Järgmise vanusegrupi (12-14 aastased) parim töö oli meeskonnalt Team55. Nende töö võimaldas jalutada mööda vanalinna tänavaid, külastada Taevaskoda ja uurida rehielamu sisemust. Vanima vanusegrupi (15-18 aastased) võitis eelmisel aastal Baltikumi üldvõidu pälvinud meeskond Öökullid, kelle ehitatud Estonia teater pälvis selgi korral kõrgeima skoori ka Läti ja Leedu žüriidelt ning valiti Balti riikide parimaks tööks. Sel aastal püstitasid noored virtuaalkeskkonda muljetavaldavalt detailitäpse Estonia teatri. Ehitise muutis põnevaks Redstone programmeerimiskeele abil loodud valguslahendused, mida oli võimalik kontrollida suure saali valguspuldist. Samuti oli võimalik teatris vaadata lühikest etendust. Lisaks anti välja auhind parimale videole, mille pälvis meeskond Mooshroom stew, kes ehitas Muhu maalinna. 
 
“Loovus, koostööoskus, aja- ja tegevuste planeerimise oskus, probleemilahendusoskus, suhtlemisoskus... need on vaid esimesed pähe tulevad oskused, mis Minecrafti võistlusel osalejate tegevust kõrvalt jälgides täheldada võis. Kui lisada siia kultuuripädevus, mis võistluse seekordse teemaga väljakutseks seati, ja ka väga erinevate õppeainete teemad, näiteks keemilised elemendid ja nende kooslused, elektri juhtimine ja palju muudki, siis oli selle nädala jooksul võistlusel osalejatel õppimist või õpitu kasutamist väga palju,” kommenteeris võistlust Haridus- ja Teadusministeeriumi esindaja Kristel Rillo, kelle lapsed ka ise võistlusest osa võtsid. “Programmeerimist nähakse tihti kui väga keerulist tegevust, kuid Minecrafti mängides kirjutavad lapsed oma tegevuse lihtsustamiseks koodi ilma, et seda programmeerimiseks oskavad lugeda. Loodan, et Vaata Maailma SA ja algatust eest vedavad ettevõtted pakuvad sellist elamust lastele ka edaspidi,” lisas Rillo.
 
 
Microsoft Eesti juht Mart Mäe kommenteeris, et tal on hea meel näha suurt huvi Minecrafti vastu: “Olen väga tänulik algatust vedavatele inimestele selle olulise töö eest. Minecraft on üks nendest mängudest, mida vanemad tahaksid, et nende lapsed mängiksid. Kui olin ise väike, siis ehitasin Legodest autosid ja lennukeid, just selliseid nagu mina tahtsin. Minecraft aitab sisuliselt lastel samuti ehitada endale sobiv maailm, kuid seda virtuaalses keskkonnas. Usun, et see mäng arendab lapsi täna sama palju, kui mind arendas kunagi Legodega mängimine.“
 
Minecrafti ehitusvõistlus toimub üle maailma toredaks traditsiooniks saanud IT-hariduse nädala KoodiTund (Hour of Code) raames. Selle nädala jooksul viisid vabatahtlikud juhendajad ja õpetajad läbi KoodiTunde üle kogu Eesti. Kokku osales KoodiTundides üle 50 kooli ja asutuse. KoodiTunde viiakse läbi spetsiaalse tunnikava abil, mis toetub õppemängudele www.code.org veebilehelt. Ettevalmistatud tunnikava võimaldab ka varem õpetamisega mitte kokku puutunud vabatahtlikel juhendajatel hõlpsasti KoodiTunde läbi viia. Lastele põnevates õppemängudes kasutatakse visuaalset programmeerimist, kus koodiridu asendavad graafilised plokid. 

 


 

LOE VEEL


 


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD