EESTI ELU

Täiskasvanud ei mõista helkuri tähtsust

FOTO: VT

Aasta pimedaim periood muudab jalakäijad, ratturid, emad kärudega ja kelkudel hullavad lapsed autojuhtidele nähtamatuks ka tänavavalgustuse olemasolul. Turvaliseks liiklemiseks peab iga inimese südameasjaks olema helkuri kandmine.  

Sügise saabudes sagenevates liiklusõnnetustes viga saanud jalakäijate puhul tuleb pahatihti välja tõsiasi, kus inimene ei olnud enda nähtavaks tegemiseks kandnud helkurit. Oht ei varitse liiklejat üksnes pimedal asulavälisel teel, vaid ka ülekäigurajal, teepervel bussi oodates ning jalgrattaga liigeldes.

Helkurita liikleja ei jäta autojuhile aega reageerimiseks

„Lapsed teavad, et helkur on vajalik, küll aga näitab statistika, et just täiskasvanud on need, kes helkuri tähtsust unustama kipuvad või ei mõista selle olulisust. Need, kes ei ole ise autoroolis olles kogenud seda, kuidas eikuskilt ilmub teeservale must kogu, ei oska ka vast aimata, et tegelikult ei ole tumedasse riietatud ja helkurita inimene tõesti autojuhile nähtav. Lisaks muudavad nähtavuse halvaks peegeldav teekate ja teiste liiklejate pimestavad tuled,“ rääkis Seesami varakindlustuse tootejuht Dagmar Gilden isiklikust kogemusest.

Pimedal ajal muutub inimene halvasti nähtavaks ka tänavavalgustuse olemasolul. Ülekäigurajale uljalt astuva inimese märkamine on keeruline, veel võimatum on näha inimest, kes kõnnib teepervel talvele kohaselt tumedasse riietunult. Helkurita liikuv inimene muutub lähitulede valguses autojuhile nähtavaks alles 30 meetri kauguselt, helkurikandja on aga autojuhile nähtav juba 120 meetri kauguselt, mis jätab piisavalt aega reageerimiseks ja ohutuks möödasõiduks.

„Arvestades helkurita liikleva inimese nähtavust, ei ole autojuhil ka parima tahtmise juures võimalik näha üleni musta riietunud lapsukest, kes põõsaste vahelt teele tormab. Või hääletajaid, kes maantee ääres, lootuses end paremini nähtavaks teha, peaaegu teele astuvad. Samamoodi ei paista autojuhile vankrid, mis emade ees ülekäigurajale ilmuvad,“ kirjeldas Gilden ohtlikke olukordi.

Helkur peab olema ka autojuhil

Kindlustusspetsialistile valmistavad muret ka jalgratturid, kes võitlevad ruumi pärast halva oluga teedel ega tee end nähtavaks. „Kui õnnetus toimub ratturi süül, siis võivad teda oodata lisaks kehavigastustele ka teise õnnetuses osalenu kahjud.“

Helkuri mittekandmisel on Gildeni sõnul mitmeid põhjuseid – mõni peab seda koledaks, teine jälle mitte piisavalt vajalikuks, kolmas on helkiva elupäästja kaotanud ning lükkab uue soetamist edasi. „Helkur ei ole kole ja selle kandmine ei peaks olema häbiasi ka täiskasvanud liiklejale. Kui helkur on kaduma läinud, siis tuleb see kärmelt asendada ja ajal, mil helkurit meid kaitsmas pole, tuleb jalakäijal teha enda turvalisuseks kõik, mis võimalik – kõndida vastassuunas, teed ületades veenduda, et autojuht on liiklejat märganud ning jõuab ka peatuda. Helkur on elulise tähtsusega – sõna otseses mõttes,“ toonitas Gilden.

 Kindlustaja paneb ka autojuhtide südamele kanda helkurit, sest kunagi ei tea, millal on vaja autost väljuda ja mõni samm liikluses jalgsi teha.

„Ohutu liikluskeskkond ja turvaline kodutee peaksid olema iga liikleja südameasjaks. Üle Eesti rajatakse helkuripuid ja – väravaid, politsei jagab tasuta helkureid, poest on võimalik soetada mitmeid erinevaid helendavaid elupäästjaid ning fantaasia ei sea piiranguid valmistada ise üks vahva helkur - põhjuseid helkuri mitte kandmiseks ei ole!“

Autojuhi 5 abilist talvistes oludes sõitmiseks

Pilt on illustratiivne FOTO: Võrumaa Teataja

Ootamatult saabunud talvise liiklusega hakkamasaamiseks ei piisa vaid suverehvide väljavahetamisest. Selleks, et ka lumiste ja jäiste oludega auto aknast välja näha ning käreda pakasega parklasse või teeservale seisma ei peaks jääma, tasub enda sõiduk kiiresti järgnevateks talvekuudeks ette valmistada. Pole olemas kehva ilma, on vaid ebapiisav sõidu- ja ohutusvarustus!

Kaup24 turundusjuht Rauno Kristjan toob esile sügistalvised populaarsemad autohooldusvahendid, mida Eesti e-poe külastajad viimastel nädalatel lisaks talverehvidele tellinud on, et sõiduk talvisteks oludeks valmis oleks.

1. Enne sõitma alustamist veendu, et sõiduki aknad on puhtad ja nähtavus hea

Selle asemel, et parkimiskella või krediitkaardiga lumist autoakent puhastada, tasub autosse muretseda korralik jääkaabits, mis võimaldab eemaldada nii kergema lume kui ka tugevama jää.

“Sõidukijuhtidel on võimalik valida endale sobib jää- ja lumekraabits, et kiiresti ja hõlpsasti autoklaasid puhastada ning lumekiht ka auto katuselt maha pühkida – vaid nii on liiklemine ohutum, sest juhi nähtavus pole piiratud,” rõhutas Kaup24 turundusjuht, tuues esile, et populaarne toode on n-ö kaks ühes hari-jääkraabits, mis muudab auto puhastamise kiireks ja mugavaks. “Lumekartlikumad inimesed saavad soetada ka jääkraabitsa-kinda ühes, et hoida kindaid märjaks saamast,” tõi Rauno Kristjan esile. Ta rõhutas, et külmemate ilmadega ei tee halba ka jääsulataja olemasolu, mida saab spreist akendele pritsida.

2. Uste ja lukkude avamiseks varu sõidukisse ka lukuõli

“Lukuõli ja silikoonõli on spetsiaalselt ette nähtud jää sulatamiseks, puhastamiseks ja lukkude määrimiseks ekstreemsetes ilmastikutingimustes. Eesti oludes, kus soe ja külm ilm vahelduvad, on autolukud ja tihendid altid jäätuma, mistõttu tasuks need külmade ilmade saabumise eel ära õlitada,” tõi Kristjan esile, rõhutades, et kuigi neid tooteid on harjutud pigem soetama tanklatest või autokauplustest, siis on viimase kuu jooksul ka e-poest autoõlide tellijate arv hüppeliselt kasvanud.

3. Krokodillid autosse või akulaadija garaaži!

Kui tegemist pole tuttuue autoga või pole äsja vahetatud akut, tasub sõiduki pagasiruumi soetada süütejuhtmete komplekt ehk rahvakeeli krokodillid, mis tagavad, et ka külma öö järel saab autoga sõitma asuda. “Viimastel aastatel eelistatakse pigem spetsiaalses pakendis süütejuhtmete komplekte, et juhtmete sõlmeminemist vältida ning neid kompaktselt hoiustada,” tõi Kristjan esile tarbijate eelistusi. “Juhtmete kõrval soetatakse ka spetsiaalset akulaadijat, millega saab auto akule särtsu anda ka ilma teise auto olemasoluta,” selgitas Kaup24 turundusjuht.

4. Lumistele teedele suundudes olgu köis või tross autos

Talveperioodil võiks sõidukis olla varuks ka köis või tross, millest võib abi olla nii endal kui ka mõnel tee ääres seisval juhil. "Köit valides tuleks arvestada sellega, et see taluks vähemalt 3-tonnist raskust," tõi esile Kaup24 esindaja ning lisas, et trossi maksumus sõltub selle tugevusest ehk üldjuhul on võimalik väikeauto pukseerimiseks tellida tross juba vaid paari euroga, kuid suuremate sõidukite vedamiseks tasuks investeerida paarkümmend eurot maksvasse trossi, mille kandevõime on suurem.

5. Salong kuivaks ning iste soojaks

Selleks, et vältida niiskuse kondenseerumist autos, tasub hankida autosse ionisaator, mis neelab liigset niiskust ning aitab hoida nii aknaid sisemisest jäätumisest kui ka niiskeid automatte külmumisest. “Külmakartlikumad autoomanikud, kelle autoistmetel pole automaatset soojendust, on leidnud hea alternatiivi ka istmesoojenduskatte näol, mille saab mugavalt nii juhi- kui kõrvasõitja istmele lisada, et selg soojas hoida,” tõi Kristjan esile, rõhutades, et nii mõnelgi juhul kasutatakse autoistme soojendajat ka tubastes oludes, eriti kui sel on massaaži lisafunktsioon.

Millistes reisisihtkohtades küsitakse autot rentides rahvusvahelist juhiluba?

FOTO: ANDREI JAVNAŠAN Võrumaa Teataja

Euroopast väljapoole reisides tasub meeles pidada, et paljudes riikides ei piisa sõiduki juhtimisõiguse tõendamiseks tavapärasest juhiloast, vaid enne reisi tuleb taotleda rahvusvahelist juhiluba. Eelkõige on see vajalik eestlaste seas järjest populaarsemaks tõusnud reisisihtkohtades nagu Araabia Ühendemiraatides, USA-s, Kanadas jne.

Eesti ja Baltimaade suurima reisibüroo Estraveli andmetel on eeloleva turismihooaja populaarsemateks reisisihtkohtadeks puhkusereisijate hulgas Kanaari saared, USA, Tai ja Araabia Ühendemiraadid, eelkõige Dubai. Ärikliendid reisivad sügistalvisel hooajal enim Saksamaale, Rootsi, Belgiasse, Prantsusmaale ning Suurbritanniasse.

“Kui reisile minnes on plaanis auto rentida, tasub varakult uurida, milline on kohapealne liikluskultuur ja seadused ning milliseid dokumente juhilt nõutakse. Kõige mugavam on auto juba Eestis olles broneerida ning seeläbi ka vajalikud lisadokumendid vormistada -  lisaks on varakult broneerijatel laiem sõidukite valik ja ka soodsamad hinnad,” sõnas Estraveli autorendi tootjasuhete juht Kristi Kukk.

Osades riikides ei piisa tavapärasest juhiloast, vajalik on ka rahvusvaheline juhiluba, mis tuleb aegsasti koduriigis taotleda, ning sõltuvalt riigist võidakse nõuda veel lisanduvaid dokumente.

Rahvusvahelise autorendifirma Budget välisrendi juht Meryl Kärner tõi esile, et rahvusvaheline juhiluba on eelkõige vajalik mootorsõidukite juhtimisõiguse tõendamiseks Euroopa Majanduspiirkonda mittekuuluvates riikides.  “Rahvusvaheline juhiluba on vajalik nii auto rentimiseks kui ka juhtimiseks Araabia Ühendemiraatides, Brasiilias, Kanadas, Indias ja Indoneesias kui ka paljudes Lähis-Ida riikides ning USAs, kuigi viimases küsitakse seda pigem harva,” tõi Kärner näidetena riike esile, soovitades reisile minnes dokumentide korrektsuses juba koduriigis veenduda.

Ta lisas, et rahvusvaheline juhiluba kehtib ainult koos Eesti siseriikliku juhiloaga ning kehtib kuni kolm aastat.

“Mõned riigid nõuavad lisaks kohapeal väljastatavat luba, mis kehtib kas eraldi või koos rahvusvahelise juhiloaga. Näiteks võib tuua Sri Lanka, kus nõutakse turistidelt nii rahvusvahelist juhiluba kui ka Sri Lanka kohalikku juhtimisõigust tõendavad dokumenti. Viimase saab taotleda saareriigi pealinnas, aga mugavam on lasta see autorendifrmal väikse lisatasu eest eelnevalt enda eest ära vormistada - sellisel juhul ei kulu selleks eraldi aega ja dokumendi saab kätte koos autoga,” rõhutas Estraveli esindaja.

Budgeti välisrendi juht lisas, et näiteks Tais tasub valmis olla, et koos juhiloaga tuleb alati esitada ka pass ning riiki sisenemise luba, mida väljastatakse lennujaamas. “Tai liikluskultuuri arvestades tasub samuti kaaluda sõiduki rentimist koos juhiga või vormistada rendisõiduki juhiks pikaajalise kogemusega juht, sõlmides kindlasti ka nii liiklus- kui ka kaskokindlustuse lepingu,” sõnas Kärner, selgitades, et Tais on liiklusõnnetuse puhul tavapärane, et kannatanu küsib õnnetuse põhjustajalt rahalist kompensatsiooni, seda ka juhul, kui liikluskindlustus katab kannatanu ravikulud. Kompensatsiooni maksmisest keeldudes võib kannatanu seda nõuda ka kohtu kaudu.

Eestis väljastab rahvusvahelist juhiluba Maanteeamet, kellele tuleb esitada taotlus koos isikut tõendava dokumendi ning dokumendifotoga. Rahvusvahelise juhiloa väljastamise aluseks on Eestis kehtiv juhiluba. Riike, kus vajatakse rahvusvahelist juhiluba, saab kontrollida Maanteeameti kodulehel.

Maanteeameti eksamiosakonna peaspetsialisti Heikki Käo sõnul väljastati Eestis möödunud aastal 1115 rahvusvahelist juhiluba ning sel aastal antakse välja ilmselt sama palju.


 


 

LOE VEEL


 


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD