Sõiduõpetajad kiidavad tsiklijuhi vanusepiiri tõstmise heaks

Sõiduõpetajate hinnangul on igati põhjendatud alates järgmise aasta jaanuarist rakenduv seadusemuudatus, mis tõstab tsiklijuhi vanusepiiri, kirjutab Saarte Hääl.

“Mootorratas on üks ohtlikumaid sõiduriistu, mistõttu teatud elukogemus ja tasakaalukus tuleb kindlasti kasuks,” arvab omanimelise autokooli omanik ja sõiduõpetaja Taavo Tenno.

2013. aasta 19. jaanuarist tõuseb A- ja D-kategooria ehk tsikli- ja bussijuhi vanuse alammäär 24-aastale. Kui inimesel on vähemalt kaks aastat olnud A2-alamkategooria juhtimisõigus, saab A-kategooria juhtimisõigust taotleda 20-aastaselt.

24-aastane inimene on Tenno arust enamasti küpsem ja tasakaalukam, mis on kindlasti oluline ka mootorratta juhtimisel. Tenno lisas, et ka bussijuhtidel on teatav elukogemus vajalik, sest nemad vastutavad paljude inimeste turvalisuse eest. “Arvan, et seadusemuudatus on ellu kutsutud, järgides teiste maade kogemusi selles vallas. Samas võib selle taga olla kindlasti ka muid põhjuseid – liiklusõnnetused noorte mootorratturitega,” ütles Tenno Saarte Häälele.

Ta lisas, et kui selline vanusepiir on paljudes maades juba varem paika pandud, siis on seda kindlasti tehtud läbiviidud põhjalike analüüside ja kaalutletud otsuse põhjal.

Ka Kuressaare ametikooli autotehnika juhtõpetaja Margus Kivi kiidab muudatuse suvel igapäevase mootorrattaga liiklejana heaks. Tema sõnul on huvilistel, kes on eelnevalt teinud endale A2-kategooria juhiloa, nüüd võimalik saada mootorratta piiranguteta juhiloa omanikuks aasta varem, kui see oli võimalik vana seadusega.

“Tegelikult, kes tahab end rattaga surnuks sõita, sõidab ikka, olenemata vanusepiiridest ja juhiloa olemasolust,” märkis Kivi, kes isiklikult ei ole seaduste karmistamise ja vanusepiiride tõstmise suur toetaja. Pigem oleks vaja parandada inimeste suhtumist liiklusse ja teistega arvestamise oskust, kirjutab Saarte Hääl.

Seaduse karmistamist ei poolda Erestoni autokooli sõiduõpetaja Erki Kuusk, kelle arvates oleks pidanud selle vanusepiiri tõstmise tegema kuidagi individuaalselt. Näiteks arvestades inimese käitumist liikluses. “Kui ei ole rikkumisi liikluses, siis võiks ju mootorrattaloa varem saada,” arvas Kuusk, lisades, et noor inimene tahab ju mootorrattaga ringi liikuda ning vanusepiirangu tõstmine tuli üllatusena. Küll aga peab ta õigeks vanusepiiri tõstmist bussijuhtidel, sest vastutus on suur.

Kõik alla 24-aasta vanused, kes alustasid A- või D- kategooria koolituskursusel osalemist või eelnimetatud kategooriate mootorsõiduki juhtimisõiguse taotlemist enne 19. jaanuari 2013 ning ei ole nimetatud kuupäevaks A- või D-kategooria mootorsõiduki juhtimisõigust saanud, saavad juhtimisõiguse taotlemist jätkata üksnes 24-aastaseks saamisel. Alates uuest aastast A- ja D-kategooria mootorsõiduki juhtimisõigust alla 24-aastastele isikutele ei anta ning vastava kategooria juhiluba neile ei väljastata.

Muudatus on tulemas juhiloa kehtivuse osas, nimelt hakkab eelolevast aastast C-, D- ja C1-, D1-alamkategooria mootorsõiduki ning CE-, DE-kategooria ja C1E-, D1E-kategooria autorongi juhiluba kehtima viis aastat praeguse kümne aasta asemel.

Veel juhib Taavo Tenno tähelepanu muudatusele, mis on tulemas mootorsõidukijuhi tervisekontrolli läbimise tähtpäeva osas – nimelt peatub mootorsõidukijuhi juhtimisõigus tervisekontrolli läbimise tähtpäeva saabumisel, kui isik ei esita hiljemalt nimetatud tähtpäeval maanteeametile uut tervisetõendit.


 


 

LOE VEEL


 


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD