Auto ostmine tähendab suurt rahalist väljaminekut ja seda üldjuhul ka siis, kui soetada omale sõiduvahend järelturult.
Kui näiteks tuttuute autode hinnad algavad paarikümnest tuhandest eurost, siis heas korras kasutatud automarkide hinnaklass jääb vahemikku mõni tuhat alla või üle 10 000 euro. Ent ka sellise summa kokku kogumine muude igapäevakulude kõrvalt võib osutuda päris keeruliseks ja aeganõudvaks.
Kui aga vajadus oma liikumisvahendi järele on nüüd ja kohe ning pole võimalik auto välja ostmiseks vajaliku rahasumma kokku saamiseni oodata, on heaks lahenduseks autolaen või autoliising.
Mis vahe neil kahel on?
Autolaenuga kohe omanikuks
Autolaen on nii mõneski mõttes autoliisingust veidi paindlikum lahendus. Autolaen on võimalus muretseda oma isiklik transpordivahend ka siis, kui pole olnud võimalust varasemalt veidi raha kõrvale panna, sest autolaenuga saab auto osta ka ilma omafinantseeringu ehk sissemakseta. Autolaenu saab võtta kuni 100% ulatuses soetatava auto väärtusest.
Laenuga ostetud sõiduki omanikuks saab ostja kohe pärast tehingu vormistamist. Auto edasisel kasutamisel, tuunimisel ja/või täiustamisel pole seega mingeid piiranguid. Võib auto kasutamist edasi volitada, sõita sellega ükskõik millisesse riiki ilma, et peaks selleks kellegi käest mingeid nõusolekuid või kooskõlastusi hankima.
Saab minna autoga jäärajale kätt harjutama, nädalavahetusel Audru ringrajale nii enda kui oma auto võimekuse piire kompama või tuunida neljarattalist igal võimalikul moel. Ehk nagu ütleb rahvatarkus: oma tuba, oma luba.
Vabadusega kaasneb vastutus
Ka ei ole autolaenuga ostetud sõidukile vajalik sõlmida kohustuslikus korras kaskokindlustuse leping. Kogu autoga seotud vastutus ja kohustused on omaniku õlul ja auto pidamisega seotud riskid tema otsustada.
Autolaen annab kindlasti rohkem vabadust, aga koos vabadusega kaasneb ka vastutus. Lisaks kipub vabaduse hind tihtipeale kõrge olema.
Antud kontekstis tähendab see seda, et autolaenuga seotud jooksvad kulud ehk autolaenu igakuised tagasimaksed on veidi priskemad, kui vastava sõiduki autoliisingu maksed oleksid. See on ka igati mõistetav, sest krediidiandjalt laenatav summa on omafinantseeringu jagu suurem ja riskid ostu finantseerimisel ilma tagatiseta ongi suuremad. Sestap on paari protsendipunkti võrra kõrgemad ka autolaenu intressimäärad võrreldes autoliisingu intressidega.
Autoliisinguga vähem riske
Autoliising on võimalus auto ostmist finantseerida koos laenuandjaga. Selle eelduseks on, et ostjal on endal kõrvale pandud veidi raha, et finantseerida sõiduki soetamist. Üldjuhul vähemalt 10-protsendilise omaosaluse summaga soetatava sõiduki hinnast.
Autoliisingu puhul on sõiduki omanikuks kogu liisinguperioodi vältel autoostu finantseerija ehk liisinguandja. See tähendab piiranguid auto kasutamisel. Näiteks ei pruugi liisinguandja lubada ilma eriloata sõita kolmandatesse ehk Euroopa Liidu välistesse riikidesse.
Ka ei tohi liisitud autot märkimisväärsel määral ümber ehitada ega näiteks osaleda sellega autospordiga seotud tegevustes. Peale selle kõige tuleb kogu liisingulepingu perioodi vältel omada kehtivat kaskokindlustuse lepingut.
Auto saab liisinguvõtja omaks alles pärast viimase lepingujärgse liisingumakse tasumist.
Palju vähem vabadust autolaenuga soetatud sõidukiga võrreldes. Teisalt jälle palju kindlam seljatagune ja väiksemad riskid nii auto liisijale kui ka liisingandjale. Need väiksemad riskid väljenduvad otseselt väiksemas laenuintressis ja krediidikulukuse määras ning lühidalt kokkuvõttes on igakuine liisingumakse tuntavalt väiksem, kui analoogse auto ostu rahastamisel läbi autolaenu.