EESTI ELU

Võru spaa ehitus võib alata kõige varem järgmise aasta lõpus

Esialgne visioon planeeritavast vabaajakeskusest Võru linnas. Keskus hakkaks tulevikus piirnema Luha ja Turba tänavaga ning oleks uueks naabriks Jüri-Luha tänava ääres asuva Maksimarketile. Allikas: VÕRU LINNAVALITSUS

Võru linna ligikaudu kümne hektari suurusele maa-alale plaanitava mitmeotstarbelise vabaajakeskuse ehitustööd võivad parimal juhul alata järgmise aasta lõpus - selle aasta sügiseks loodetakse kinnitada detailplaneering, järgmine aasta kulub aga projekteerimise ja ehitushanke peale, kirjutab Lõuna-Eesti Postimees. 

«Keskuse projektiga on praegu gaas põhjas,» rääkis suurprojekti vedav ettevõtja Urmas Johanson. «Kõige paremal juhul, kui kõik asjaolud klapivad ideaalselt, saaks kopa maasse järgmise aasta lõpus.»

Johansoni sõnul on siiski tõenäolisem, et ehitustöödega saab alustada 2023. aasta alguses. «Väga optimistlike plaanide kohaselt võiks vabaajakeskus valmis saada 2023. aasta sügishooajaks, kui siseruume ja spaad aktiivsemalt kasutama hakatakse.»

Võru Maksimarketi kõrval Luha tänaval asuvale võsastunud platsile kerkivas vabaajakeskuses peaksid koha leidma spaa koos veeprotseduu ride, saunade ja atraktsioonidega, ujula ja lastebassein. Samuti peaks sinna tulema hoki- ja uisuväljak, tennisehall, squash’i väljakud, võimlemishall, jõusaalid, ravikeskus, hotell ja kino.

Ehitamisel oli esialgu takistus asjaolu, et krunt asus aktiivse turbavaru alal. Nüüdseks on sellega kaasnevatest aeganõudvatest uuringutest siiski pääsetud. Linn algatas uue, muudetud detailplaneeringu ning korraldas ka selle koostamiseks hanke, mille võitis Hendrikson & Ko OÜ. «Praegu koostamegi tavapärasest põhjalikumat detailplaneeringut, kus lähtume juba ka hoone funktsionaalsusest,» rääkis Johanson.

Järgmise sammuna tutvustatakse lähiajal projekti ka linnavolikogule. «Tahame teha asju avatult ja avameelselt, kuna ehitis kujundab Võru linna tuleviku üht olulisemat kvartalit.»

Johanson loodab, et planeering läheb enne suvepuhkusi avalikustamisele, nii et selle saaks sügisel kinnitada. «Meil on linnaga kokkulepe, et hoone välisilme osas tuleb ideekonkurss. Kui saame ka selle aasta lõpuks tehtud, on meil hästi läinud. Ja kui suuremaid vaidlustuskohti ei teki, saame hakata aasta lõpus hankeid läbi viima,» lausus Johanson, lisades, et projekteerimishange ja projekteerimine võtavad kokku ligikaudu viis-kuus kuud. «Sellele järgneb ehitushange, ka ehituslepingu allkirjastamiseni jõuame kõige varem nelja-viie kuuga.»

Peaminister Jüri Ratase 29.4.19-26.1.21 juhitud valitsuse töö ülevaade ja statistika

Jüri Ratas FOTO: Aigar Nagel
Peaminister Jüri Ratase juhitud teine valitsus jõudis oma ametiajal pidada kokku 139 istungit ja 115 kabinetinõupidamist.
 
COVID-19 kriisi juhtimise kõrval jõuti ära teha 68 protsenti tegevusprogrammiga selleks perioodiks ette nähtud tööst. Muu hulgas kiideti Ratase teise valitsuse ajal heaks erakorraline pensionitõus, jätkati riigireformiga, samuti möödus edukalt Eesti esimene aasta ÜRO Julgeolekunõukogu ajutise liikmena.

Valitsuse istungid 

Valitsuse esimene istung toimus 2. mail 2019. Kokku on toimunud 139 istungit, neist 52 erakorralist, millest omakorda 34 sidevahendite kaudu.

Valitsus arutas istungitel kokku 1487 päevakorrapunkti ning kehtestas 179 määrust ja 710 korraldust. Riigikogule esitas valitsus 156 seaduseelnõu ja 33 Riigikogu otsuse eelnõu ning andis arvamuse 72 Riigikogus algatatud seaduseelnõu kohta.

Valitsus pidas 6 väljasõiduistungit, need toimusid:

29. augustil 2019 - Võrumaal Piusa kordonis, kui valitsus tutvus piiritaristu rajamisega.

19. septembril 2019 - Eesti Pangas. Istungiga märgiti ära Eesti Panga 100. sünnipäeva ning 75 aasta möödumist Otto Tiefi valitsuse tegevusest.

26. septembril 2019 - Läänemaal Põgaris. Istungiga märgiti ära 75 aasta möödumist Otto Tiefi valitsuse tegevusest. Istung toimus kohas, kus toimus Otto Tiefi valitsuse viimane istung.

5. detsembril 2019 - Tartu Ülikooli peahoones. Väljasõiduistungiga tähistati rahvusülikooli 100. sünnipäeva.

10. septembril 2020 - Lääne-Virumaal Sagadi mõisas, kus valitsusliikmed arutasid 2021. aasta riigieelarve ja riigi eelarvestrateegia 2021–2024 eelnõusid.

26. novembril 2020 – Toimus valitsuse istung kaitseministeeriumis, kus arutati riigikaitsega seotud küsimusi.

Eriolukord 12. märts – 17. mai 2020

12. märtsil 2020 kehtestas valitsus eriolukorra, et tõkestada koroonaviiruse levikut Eestis. Eriolukorra ajal toimus 26 valitsuse istungit, neist 17 olid erakorralised, millest omakorda 11 toimusid sidevahendite kaudu.

2020. aastal kujunes tavapäraseks, et pea igal valitsuse istungil osalesid mõned ministrid videoühenduse kaudu. 10. detsembril 2020 toimus valitsuse istung esmakordselt ainult videoühenduse kaudu.

Valitsuse kabinetinõupidamised

Peaminister Jüri Ratase juhitud teine valitsus pidas 115 kabinetinõupidamist. 2020. aastal toimusid kabinetinõupidamised tavapärase ühe korra asemel kaks korda nädalas.

71 kabinetinõupidamisel oli vähemalt üheks päevakorrapunktiks COVID-19 haigust põhjustava koroonaviiruse levikuga seotud küsimused. Kõige pikem kabinetinõupidamine toimus 21. detsembril 2020, kestes koos vaheaegadega 15 tundi ja 40 minutit. Nõupidamisel arutati ja otsustati muu hulgas pühadeaegsete piirangute üle kogu Eestis ning rangemate piirangute üle Harjumaal ja Ida-Virumaal.

Koalitsioonileppe ja tegevusprogrammi täitmine

Kuigi COVID-19 kriisi lahendamine mõjutas valitsuse ja ministeeriumide töökorraldust, tehti pidevalt tööd koalitsioonileppes kokkulepitud ülesannete täitmiseks.

Eesti Keskerakonna, Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna ja Isamaa Erakonna koalitsioon oli seadnud kokku 355 valitsusliidu aluspõhimõtet. Tegevusprogramm uuendati 6. juunil 2020. Tegevusprogrammis oli perioodil mai 2019 kuni jaanuar 2021 ette nähtud kokku 405 ülesande täitmine. 25. jaanuari seisuga on täidetud 277 ülesannet, mis moodustab 68 protsenti selleks perioodiks planeeritust tööst. Hilinenud või pooleli jäi 128 ülesande täitmine.

Mõned valitsuse olulisemad tegevused prioriteetide lõikes aastatel 2019-2020

PERESÕBRALIK EESTI

Kiideti heaks lähisuhtevägivalla ennetamise tegevuskava aastateks 2019–2023.

Algatati „Rahvastiku ja sidusa ühiskonna arengukava 2021–2030“ koostamine, mille eesmärk on leppida laiemalt kokku, kuidas toetada eesti rahva kestlikkust, saavutada ühiskonnas suurem sidusus ja ühtekuuluvustunne, kaasata rahvuskaaslasi senisest enam Eesti ellu ning soodustada tagasipöördumist.

SIDUS ÜHISKOND

Esitati Riigikogule arvamuse avaldamiseks „Rahvastiku tervise arengukava 2020–2030“ eelnõu. Rahvatervise poliitika peaeesmärk on pikendada Eesti inimeste eeldatavat eluiga ja tervena elatud aastate arvu ning vähendada ebavõrdsust tervises.

Esitati Riigikogule arvamuse avaldamiseks „Eesti keele arengukava 2021–2035“. Arengukava üldeesmärk on tagada eesti keele elujõud ja toimimine Eesti Vabariigis esmase keelena igas eluvaldkonnas, tagada igaühele õigus ja võimalus kasutada Eestis eesti keelt, säilitada ja tugevdada eesti keele staatust, mainet ja eestikeelset kultuuri- ja inforuumi ning väärtustada teiste keelte valdamist.

Kiideti heaks kogumispensioni teise samba reform.

TEADMISTEPÕHINE MAJANDUS

Valmis „Riiklik energia- ja kliimakava aastani 2030“.

Kuulutati välja Eesti esimene taastuvenergia vähempakkumine.

Esitati Riigikogule arutamiseks valminud „Eesti teadus- ja arendustegevuse, innovatsiooni ning ettevõtluse arengukava 2021–2035“. Arengukava üldeesmärk on järgmine: Eesti teadus, arendustegevus, innovatsioon ja ettevõtlus suurendavad koostoimes Eesti ühiskonna heaolu ja majanduse tootlikkust, pakkudes konkurentsivõimelisi ja kestlikke lahendusi Eesti ja maailma arenguvajadustele. Arengukavas seatakse sihiks teadus- ja arendustegevuse ühiskondliku ja majandusliku mõju suurendamine, sealhulgas teadmusmahukusele tuginev tootlikkuse ja lisandväärtuse kasv ning teadmussiirde võimekuse kasvatamine.

TÕHUS VALITSEMINE

Töötati välja regionaalpoliitika programm.

Riigireformi osana jätkati riigiametite konsolideerimisega. Moodustati haridus- ja noorteamet, põllumajandus- ja toiduamet, transpordiamet ning keskkonnaameti ja keskkonnainspektsiooni ühendamisel keskkonnaamet.

Kiideti heaks hoonete pikaajalise rekonstrueerimise strateegia, mille eesmärk on parandada järgneva kolmekümne aastaga ligi 80 protsendi Eesti elanike kodude ja töökohtade tingimusi.

VABA JA KAITSTUD RIIK

Möödus Eesti esimene aasta ÜRO Julgeolekunõukogu ajutise liikmena, kus tõstatati Eesti jaoks olulisi küsimusi ning tugevdati seeläbi liitlassuhteid ja Eesti digikuvandit.

Eesti sai ÜRO Julgeolekunõukogu mittealaliseks liikmeks 2020-2021.

Viidi edukalt läbi Põhja- ja Baltimaade koostööformaadi (NB8) ja Balti Ministrite Nõukogu (3B) eesistumine 2020. aastal.

Balti riikide ja Poola valitsusjuhid ning Euroopa Komisjoni president allkirjastasid Balti riikide elektrisüsteemide sünkroniseerimise projekti poliitilise tegevuskava.

Viidi läbi virtuaalne Kolme Mere Algatuse viies tippkohtumine ja veebifoorum, mille keskmesse tõi Eesti targa ühenduvuse, mis aitab info efektiivsema kasutamise, digilahenduste loomise ning andmevahetuse edendamise kaudu leida viise taristut tõhusamalt kasutada.

Loodi piirivalve osakond eraldiseisva struktuuriüksusena politsei- ja piirivalveameti koosseisus.

GALERII JA VIDEO Kaja Kallas sai Riigikogu toetuse valitsuse moodustamiseks

FOTOD: Erik Peinar

Riigikogu andis tänasel istungil peaministrikandidaat Kaja Kallasele volituse valitsuse moodustamiseks. Kallast toetas 70  saadikut, vastu oli 30 saadikut.

Kallas tõi oma kõnes esile uue valitsuse tegevuse tähtsamad suunad. Programmis on sõnastatud Eesti väljakutsed, mille elluviimisest lähtuvad kõik valitsuse tegevused.

„Minu jaoks ei ole valikut, mida teha. Tahan anda endast kõik, et Eestis oleks inimestel hea elada. Hea mõelda, hea töötada, hea õppida, hea lapsi kasvatada, hea nautida meie kaunist loodust. Tahan näha Eestit taas naeratamas, mitte kulm kipras ja rusikas taskus nurka tõmbumas. Tahan näha Eestit, mis on valla uutele ideedele ja huvitavatele arvamustele. Eestit, mis liigub tulevikku julge, avara ja targa pilguga,“ ütles Kallas. Ta märkis, et see on COVID-19, mis on praegu pea kõikide valitsuste prioriteediks. Tervisekriis. Isegi kõige suletumad riigid pole pääsenud surmavast viirusest. Tervisekriis on andnud valusa löögi nii majandusele kui ühiskonnale tervikuna. Ka Eestis.

Kallas rõhutas, et COVID-19 teine laine on absoluutselt esimene asi, millega uus valitsus koheselt tegelema hakkab. Viimased nakatumisnäitajad on küll stabiliseerumas, aga oht ei ole sugugi kadunud. „Meie eesmärgiks on hoida Eesti nii lahti kui võimalik, et inimesed saaksid käia tööl, lapsed  koolis ja jätkuks ka majandustegevus,“ selgitas Kallas. Ta lisas, et saaksime ühiskonna avada ilma, et kaotaksime inimelusid ja riskiksime meditsiinisüsteemi kokkuvarisemisega, selleks on teadlaste sõnul ainult üks tee. See on kriitilise hulga Eesti inimeste vaktsineerimine.

„Ma tahan kriisi lahendamisel tunnustada ka meie eelmist valitsust. Jah, on palju asju, mida meie oleks teinud teistmoodi ja millele me oleme opositsioonist tähelepanu juhtinud. Ent suures plaanis on Eesti läinud õiget teed. Ma arvan, et tänaseks on kõik poliitilised jõud aru saanud, et sellest kriisist ei juhi meid välja poliitilised viroloogid, vaid ikka päris teadlased.“ Kallas tänas kõiki häid Eesti inimesi, kes on oma kaasteeliste tervise nimel teinud palju ohverdusi.

Kaja Kallas peatus ka väärtuste kriisil. „Kuid miks me peame oma vaateid esitades teist inimest solvama, mõnitama? Miks meil on nii palju viha üksteise vastu? Kuhu on kadunud väärikus?“

„Kõige halvem, mida ühe valitsuse liige võib Eestile teha, on ise provotseerida ja eskaleerida konflikte. Uus valitsuskabinet seda kindlasti ei tee. Me ei jaga ühiskonda põhimõttel „meie“ ja „nemad“. Ka „nemad“ on meie inimesed,“ toonitas Kallas.

Kallas käsitles süvenevat majanduskriisi ja sellest tulenevat vaimse tervise kriisi. Seetõttu teeb uus valitsus pingutusi majanduse maksimaalseks võimalikuks käigus hoidmiseks ja piirangute alla jäänud sektorite taas käivitamiseks. Siin on abiks Euroopa Liidu toetused, kuid me peame neid väga targalt kasutama. Raha ärakulutamine ei saa olla eesmärgiks omaette.

„Peame võitlema selle eest, et inimestele, kaupadele ja teenustele oleks jälle tagatud vaba liikumine. Et Eestisse tuleks investeeringuid ning olemasolevad ettevõtted näeksid võimalusi oma tegevust siin laiendada. Peame taastama Eesti hea maine ettevõtlus-sõbraliku maana,“ rõhutas Kallas. Ta selgitas, et see kriis on meile andnud võimaluse korraldada tööd paindlikumalt, ka seadused peaksid paindlikkust senisest rohkem soosima. Kaugtöö vajadustega peab kaasas käima ka taristu. Kahjuks on kaugemates Eestimaa paikades töötamine takistatud kehva internetiühenduse tõttu. Lõppeks ei ole see üksnes tööhõive küsimus - see on elementaarsete elutingimuste küsimus. „Seetõttu investeerime Euroopa Liidu raha kiirete internetiühenduste väljaehitamiseks kõikidesse Eestimaa paikadesse,“ ütles Kallas.

Peaministrikandidaat kõneles ka korruptsioonikriisist. „Kokkulepitud reeglitest tuleb kinni pidada. Õigusriigis ei tohi otsused sündida salaraha mõjutusel. Kui selles vallas järele anda, hävitaks see mitte ainult ühe erakonna või valitsuse, vaid kogu riigi usaldusväärsuse tema kodanike silmis.“  Ta rõhutas: „Uus valitsus tahab olla järjekindlam, samas arvan, et reeglid, millega reguleerida erakondade rahastamist või parlamendi enda tööd, peaksid olema kehtestatud erakonnaülesel põhimõttel või vähemalt kvalifitseeritud enamuse toel.“

Kallas tõi esile ka Eesti rahvusvahelise maine kriisi. Tema sõnul ei ole see kellegi pahatahtlik väljamõeldis ega kujutelm.  Inimesed, kes esindavad meie riiki välismaal, on seda viimastel aastatel igapäevaselt kogenud. „Me tahame elada tulevikku vaatavas riigis, millega arvestatakse nii Euroopas kui maailma areenil. See oli ju ka meie ühine eesmärk nii iseseisvumisel kui ka iseseisvumise taastamisel – jääda eestlasteks, aga olla ka eurooplased.“

Kallas ütles rääkides tõekriisist, et elame ajastul, kus valed levivad kiiresti ja kaugele. „Tänapäevases infoühiskonnas on valesid avaldada kordades lihtsam ja nende levikut takistada peaaegu võimatu. Hirmutamise eesmärki teenivate valedega on juba jõutud üle ujutada ka alles ametisse astuva valitsuse kavatsused. Valed maksude tõusust, immigrantide massilisest sissevoolust, riiklikust homondusest, jne.,“ ütles Kallas. Inimesed ei tea enam, mida uskuda ja mida mitte. See seab omakorda löögi alla otsuste usutavuse rahva silmis. Seetõttu oleme võtnud eesmärgiks kõikides valdkondades kaasata teadlasi ja eksperte. Ent samavõrd peab ka valitsus olema oma otsuste selgitamisel veenev ja avatud, ütles ta. 

Kallase sõnul oleme küll kriisiolukorras, kuid taibuka tegutsemise korral võime kriisist kujundada tuleviku väetise. „Kriis võimaldab meil panustada rohkem Eesti digiriiki, lihtsustada  inimeste ja ettevõtete suhtlemist riigiga. Samuti on kriis õige aeg meie tööstuse puhtamaks ja rohelisemaks muutmisel. Niiöelda targemad töökohad annavad ka võimaluse maksta inimestele rohkem palka. Erilist tähelepanu pöörame Ida-Virumaale, kuhu tuleb kaasata selliseid investeeringuid, mis vajavad sarnaste oskustega inimesi. Ida-Virumaal on nad olemas.“

Kallas märkis, et kõige eeltoodu realiseerimiseks on vaja raha, aga rahaga on riigieelarves seis pehmelt öeldes keeruline. „Me ei saa lõputult üle võimaluste elada, mistõttu tulude ja kulude tasakaalu saamine muutub ühel hetkel vältimatuks kohustuseks. Anname endale aru, et see ei saa juhtuda üleöö.“

Kallas ütles oma esinemise lõpus: „Mis on minu oluliseks eeliseks eelkäija Jüri Ratase ees? Ei, mitte see, et ma olen naine. Ega ka see, et pooled ministrid on naised. Eeliseks on see, et mul on parem koalitsioonipartner ja selle võrra jääb mulle enam aega ja energiat pühenduda riigi teenimisele.“

Peaministrikandidaat vastas Riigikogu liikmete arvukatele küsimustele.

Vabas mikrofonis võtsid sõna Mart Helme, Peeter Ernits ja Kalle Grünthal.

Istung lõppes kell 18.18.

FOTOD: Erik Peinar, Riigikogu


 


 

LOE VEEL


 


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD