EESTI ELU

Valitsusel täitus sada päeva

FOTO: Aigar Nagel

Eesti Keskerakonna, Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna ja Isamaa erakonna valitsusel möödus tööle asumisest sada päeva.

"Valitsuse osapooltele sisse- ja kokku elamiseks mõeldud aeg pakkus rohkelt väljakutseid. Valdav osa neist taandus asjalikele aruteludele ja edasiviivatele otsustele. Kahjuks leidsid suuremat kõlapinda mõned avaldused, mis tegid halba meile ja Eestile. Samas näitasid kõik väljakutsed, et käes on sotsiaalse poliitika aeg. See tähendab, et valitsuse iga otsuse eesmärk peab olema tasakaalus ühiskond," ütles peaminister Jüri Ratas.

Neljapäeval võtab valitsus seni tehtu kokku, et alustatut jätkata. "Meie valitsusel on nii nägemus kui ka koostöösoov, et tagada Eestile parim olevik, tulevik ja maine," kinnitas Ratas.

Saja esimese päeva jooksul on tehtud hulganisti edasiviivaid otsuseid ja alustatud asjalikke arutelusid. "Näiteks oleme otsustanud käivitada üle-eestilise digiregistratuuri, elektrifitseerida raudtee ja suurendada elektrirongide arvu, panustada tõsisemalt lähisuhtevägivalla ennetamisse ja teinud palju muud. Samal ajal võtsime ette terve rea küsimusi, mille lahendamine vajab ulatuslikke uuendusi ja eeldab suuremahulisi investeeringuid. Nende seas on pensionid, riigikulud ja näiteks kliima," ütles peaminister.

Saja päeva tegevuste lõplik ülevaade valmib reedeks ning selle leiab valitsuse kodulehelt rubriigist "eesmärgid ja tegevused": https://www.valitsus.ee/et/eesmargid-ja-tegevused .

Sadu ID-kaarte on tabanud uus müstiline rike

FOTO: Aigar Nagel

Sadu Eesti ID-kaarte on sel aastal tabanud uus ja ekspertidele seni selgusetuks jäänud probleem, mille tagajärjel need mõne poe või tankla kliendikaardina kasutades lukustuvad ja muutuvad ühegi tuvastatava põhjuseta e-kanalites kasutuskõlbmatuteks, kirjutab Postimees. 

"Uut ID-kaarti tanklas sooduse saamiseks kasutades läheb kaart rikki ning muu ei aita, kui tuleb uus kaart teha," rääkis Postimehele üks toimiva ID-kaardita jäänud inimene.

Ta pöördus murega politsei teeninduskeskusesse, kus oldi olukorraga tuttav ning kõlas ka lause, et ta polnud esimene, kellel selline mure on.

"Meie peres juba kaks kaarti nii rikki läinud ning ei julgegi enam ID-kaarti tanklates ega ka mujal kasutada. Uue ID-kaardi tegemine võtab umbes kol, nädalat, panka sisse ei saa, arvete maksmiseks tuleb raha kellelegi teisele kanda. Kas poleks lihtsam inimesi hoiatada, et nad endale tanklates eraldi kliendi- või sooduskaardi teeks, mitte ei kasuta selleks ID-kaarti," oli pöörduja kuri.

Riigi Infosüsteemi Ameti (RIA) eID valdkonna juht Margus Arm tunnistas Postimehele, et sel aastal on lukustunud ehk muutunud elektrooniliselt kasutuskõlbmatuks 164 ID-kaarti, mida kasutati kas kliendikaardina või erinevates e-teenustes. Uut tüüpi ID-kaarte oli nende seas 78, seega ei ole asi nende füüsilises tootjas vaid ID-kaardi tarkvaras.

"Oleme lukustunud kaardiomanikelt küsinud, milliseid teenuseid nad kasutasid, ning saanud muud vajalikku tehnilist infot kaartide kasutamise kohta, kuid siiski ei ole meil veel õnnestunud välja selgitada lukustamise põhjust. See võib peituda väga erinevates asjaoludes ja nende kokkulangemises, näiteks ID-kaardi lugejas, kasutaja arvutis, tarkvaras, uuendamata operatsioonisüsteemis, e-teenuse pakkujas või muus. Otsime probleemile lahendust," rääkis Margus Arm.

RIA teatel oleks suureks abiks, kui kasutajad selliste juhtumite korral ametiga kohe ühendust võtavad. "Mida rohkem infot kogume, seda kiiremini saame probleemi lahendatud," ütles Arm.

Politsei- ja Piirivalveamet (PPA) on kõik lukustunud kaardid tasuta välja vahetanud.

Tänavu on PPA väljastanud üle 200 000 ID-kaardi. Kokku on elektroonilises kasutuses rohkem kui 800 000 ID-kaarti ning praegu kasutuses olevaid ID-kaarte on 1,3 miljonit.

Margus Arm märkis, et kindlasti ei ole need enam klui 100 juhtumit põhjus, miks peaks loobuma ID-kaardi kui kliendi- või sooduskaardi kasutusest.

ID-kaarti on võimalik kasutada kliendi- või sooduskaardina ka ilma kiibilt andmeid lugemata, näiteks ribakoodi abil isikukoodi lugedes.

Mis värvi telefon sobib sinu iseloomuga?

Kui klassikaliselt on olnud nutiseadmete põhivärvideks valge või must, siis iga järgneva uudistootega laieneb ka toodete värvivalik, et tarbijatel oleks võimalik eristuda ning väljendada seeläbi oma isikupära ja eelistusi. Värvipsühholoogia ja tootearendus on käinud alati käsikäes – seega mida ütleb telefoni kui igapäevase elustiilitoote värvus selle omaniku kohta?

Mobiiltelefone valitakse tänapäeval samamoodi nagu ilusat disainerkella või moekat käekotti, mis annab aimu kasutaja moe-eelistustest ning peab samal ajal olema kvaliteetne.

Kuigi telefonide algusaegadel oli värvivalik kesine ning enamik toodetest olid musta värvi, siis tootearendusega on musta korpuse värv saanud uue tähenduse. Musta seostatakse jõu, elegantsuse, elutarkuse ja professionaalsusega. Need assotsiatsioonid võivad olla ka põhjuseks, miks kasutaja eelistabki musta värvi.

Musta eelistamine võib olla ka soov näidata üles privaatsust või olla nähtamatu ja tagasihoidlik.

Valides aga praegu endale musta nutitelefoni, võib sellega vihjata, et kasutaja suhtub telefoni kui lihtsasse tarbevahendisse.

Valget värvi seostatakse nende kasutajatega, kes eelistavad puhtust, neil on kõrged standardid ning võib-olla ka kergelt obsessiiv-kompulsiivsed. Valge on ka väga avatud värv, mis võib peegeldada, et kasutaja on avatud meelega inimene, avatud võimalustele, tal on oskus jääda erapooletuks ning ta ei mõista liiga kiirelt hukka.

Kuna värvipsühholoogias seostatakse valget ka lihtsusega, siis sobib valge telefon kasutajale, kes eelistab selgust ka kasutajakogemuses: oluline on põhifunktsioonid ning stiilipuhtus ilma liigsete täiendusteta.

Sinist tootevärvi seostatakse reserveerituse, rahulikkuse ja tagasihoidlikkusega. Samuti sügavamõttelisuse, ettevaatlikkuse, analüütilisuse, efektiivsuse ja konservatiivsusega. Toote eelisena on sinine haruldasem valik, vihjates soovile olla unikaalsem ning väljendada oma maitset. Tumesinine toon võib vihjata soovile mitte paista liigselt silma, samuti loomingulisele kalduvusele.

Nutitelefonide puhul on lisaks puhastele toonidele kasutajatel võimalik eelistada ka värviüleminekuga toone, mille puhul on värvide külluslik mitmekesisus avardanud oluliselt disainerite võimalusi ja aitab ka sinise- lembelistel tarbijatel end julgemalt väljendada. Näiteks Huawei P20 seeria „Videviku“ (Twilight) ultravioletne toon pärines põhjamaisest taevast ja virmalistest, olles esimene sellise värvitooniga telefon tehnoloogiamaailmas. Selle värvitooni eelistajaid iseloomustab imelisus, müstika ning julgus eristuda.

Punast seostatakse füüsilise energia, konkurentsivõime, iha, impulsiivsuse ja agressiivsusega ning need seosed võivad viidata kasutaja temperamendile.

Punane on ebatraditsiooniline, samuti ka jõuline valik. Punane tõmbab ligi tähelepanu, mis võib olla ka põhjuseks, miks just selles toonis telefoni valitakse. Punase telefoni omanik otsib tähelepanu, on sageli sotsiaalne ja jutukas ning laeb oma akusid teiste inimestega suheldes.

Samuti on nad väga väljendusrikkad, rohkem keskendunud enda arvamusele ja eelistusele. Nad ei hooli väga teiste inimeste arvamusest, vaid soovivad teha asju enda moodi selmet olla kooskõlas üldsuse arvamusega. Punase värvi eelistamine aitab olla tähelepanu all ning samas hoida ka enda tähelepanu tootel.

Lisaks klassikalisele punasele, teeb hetkel ilma ka oranž toon, mis on moemaailmas olnud kahtlemata viimase kahe aasta superstaar. Värv annab tunnistust kandja enesekindlusest, optimismist ja entusiasmist. Just seetõttu otsustas ka Huawei kui tootearenduse turuliider uue P30 Pro telefoni välja arendades oranži värvitooni kasuks, soovides saavutada selle abil võimsaimat efekti. Värvitoon „Amber Sunrise” ehk „Hõõguv koit” näitab elujõulist ja julget ellusuhtumist ning võimaldab kasutajatel heas mõttes maitsekalt silma paista.

Värvispektris punase ja kollase vahel paiknev oranž on oma olemuselt kõige soojem. Oranži värvitooni iseloomustab helgus, erksus, ilu ja särtsakus. Lisaks võib oranž ergutada inimese lõhnataju, kuna meenutab oranžide lillede aroomi. Oranžid toonid võivad anda edasi ka delikaatse ja pehme ilu väärtusi – oranž toon on tugev ja samas elegantne, intensiivne ja siiski värske.

Kuldse värvivalik tähendab üldjuhul, et nende iseloomuomadused on vastavuses üldlevinud assotsiatsiooniga kuldsest värvist – jõukus, staatuse otsimine, lahkus, materiaalsus ning tarkuse omandamine.

Kuldse telefoni omanik on suure tõenäosusega väga sotsiaalne ning hindab väga sotsiaalset staatust. Nad soovivad, et inimesed teaksid nende finantsilist edukust ning kirge luksusliku elu vastu.

Roosa telefoni omanik on tõenäoliselt sõbralik, sotsiaalne, südamlik, hooliv ning väljendab end emotsionaalselt. Nad on ka väga intuitiivsed ja idealistlikud oma mõtlemises ja ideedes, kuid mitte kõige praktilisemad inimesed.

Neil on suur soov end väljendada ning neil on palju naiselikke omadusi. Samuti saavad nad energiat ja positiivseid emotsioone erksatest värvidest, olles ühtlasi väga loomingulised.


 


 

LOE VEEL


 


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD