EESTI UUDISED BNS

Valitsus kiitis heaks haldusreformi seaduse eelnõu

Pilt on illustratiivne FOTO: VT

Valitsus kiitis neljapäeval heaks haldusreformi seaduse eelnõu ja saadab selle riigikogule.

Riigihalduse ministri Arto Aasa sõnul saavutas valitsus haldusreformi osas konsensuse. "Suur tänu kõigile. Tükike ajalugu," märkis Aas sotsiaalmeedias.

Haldusreformi põhieesmärk on tagada kvaliteetsed avalikud teenused ja tugevad omavalitsused üle kogu Eesti,“ ütles peaminister Taavi Rõivas.„Hoolimata sellest, et enamik inimesi igapäevaselt linna- või vallavalitsusse ei satu, puutume kõik kohalike teenustega kokku – sotsiaalteenustest ja lastehoiust eakatehoolduseni ning need mõjutavad otseselt meie elukvaliteeti,“ lisas peaminister.

Seaduse vastuvõtmisel on omavalitsuse suuruse alampiir 5000 elanikku, valitsuse eesmärk on jõuda vähemalt 11 000 elanikuga omavalitsusteni.

„Tunnustame omavalitsusi, kus on võetud initsiatiiv ühinemiseks. Kui 1. jaanuariks 2017 ei ole liitumistes kokkuleppele jõutud, otsustab selle valitsus,“ ütles riigihalduse minister Arto Aas.

Riigihalduse ministri sõnul toimuvad 26 erinevas piirkonnas läbirääkimised, mille õnnestumisel moodustuksid suuremad kui 11 000 elanikuga omavalitused.

Vabatahtlikult liitunud KOV-idele on määratud kõrgem ühinemistoetus. Kui moodustub üle 5000 elanikuga KOV, siis saavad kõik ühinejad kahekordset ühinemistoetust ehk 100 eurot elaniku kohta.

Valitsus otsustas tõsta liitumise tulemusena 11 000 elanikuga omavalitsuse täiendava toetuse 500 000 euroni. Kui liitub kogu maakond, käsitleb valitsus seda tulevikus eelisena riiklike investeeringute saamisel.

Haldusreformi seaduse eelnõu on haldusreformi läbiviimise esimene etapp. Reformi raamseaduses sätestatakse kohaliku omavalitsusüksuse (KOV) haldusterritoriaalse korralduse muutmise alused ja kord, kohalike omavalitsuste miinimumsuurus, sealhulgas erandid ning ühinemisega kaasnevad õigused ja kohustused.

Reformi teise etapina esitatakse valdkonnaseaduste muudatused kohalike omavalitsuste ülesannete ja rahastamise kohta.

Haldusreformi eesmärk on suurendada KOV-ide võimekust kvaliteetsete avalike teenuste pakkumisel. Tänu reformile on kohapeal võimalik paremini kasutada piirkonna arengueeldusi, suureneb konkurentsivõime ja ühtlustub piirkondlik areng.

Praegu peab 213 omavalitsusest ühinemisläbirääkimisi 182. Üheksa maakonda on Eestis ühinemisläbirääkimiste ettepanekutega täiesti kaetud, nendeks on Lääne, Rapla, Järva, Põlva, Võru, Valga, Pärnu ning Saaremaa ja Hiiumaa.

Võrumaa töömessil pakutakse üle saja töökoha

Töötukassa korraldab reedel Võrus kultuurimajas Kannel töömessi, kus on ameteid pakkumas 25 tööandjat.

Töötukassa Võrumaa osakonna juhataja Jaan Veeroosi sõnul osaleb messil tööandjaid nii Võrumaalt kui kaugemalt. „Piirkonna tööandjate huvi meie messi vastu on olnud märkimisväärne, esindatud on enamik Võrumaa suurematest tööandjatest,“ lisas ta.

Messil tutvustavad enda ettevõtet ja sealseid töötingimusi 25 tööandjat. Kokku on neil kohe pakkuda üle saja vaba töökoha. Tööd pakutakse nii spetsialistidele ja oskustöötajatele kui ka lihttöölistele.

Messil osalevad ka 12 töötukassa koostööpartnerit, kelle seas on nii avaliku sektori organisatsioone kui ka õppeasutusi. Messi ajal saab jälgida erinevaid ettekandeid nii töötukassalt kui partneritelt, osaleda individuaalsel karjäärinõustamisel ja kuulda kasulikke nõuandeid edukaks tööle kandideerimiseks.

Üritus toimub kella 10–13 ja sellel osalemine on kõigile tasuta.

Ministeerium kahtlustab maakondi abivahendite eelarve väärkasutamises

Pilt on illustratiivne FOTO: VT

Sotsiaalministeerium soovib maavalitsustelt detailseid andmeid surnud inimestele kompenseeritud invatehniliste abivahendite kohta, kuna kahtlustab, et maavalitsused võivad olla rahalisi vahendeid väärkasutanud.

Sotsiaalministeerium alustab täiendava informatsiooni kogumist eesmärgiga tuvastada, kas surnud isikutele on maavalitsused abivahendeid kompenseerinud, ning kui jah, siis kui suures see on toimunud ning kuidas maavalitsus ja teenusepakkujad võimalikku eelarvevahendite mittesihipärast kasutamist selgitavad, kirjutas sotsiaalala asekantsler Rait Kuuse maakondadele.

Ta märkis, et abivahendite müügi ja üürimisega tegelevad ettevõtted on esitanud jaanuaris sotsiaalkindlustusametile (SKA) hulgaliselt üüriteenuse arveid inimeste kohta, kes on surnud 2015. aastal või enne seda. "Sellest johtuvalt on meil tekkinud kahtlus, et enne muudatuse jõustumist on maavalitsuste poolt abivahendeid kompenseeritud ka surnud isikutele," teatas Kuuse.

Asekantsler lisas, et seetõttu on sotsiaalministeeriumil tekkinud kahtlus, kas maavalitsused ja abivahendite pakkujad on käitunud reeglite kohaselt ning kas eraldatud vahendeid abivahendite soodustingimustel ostmise ja laenutamise kompenseerimiseks on kasutatud sihtotstarbeliselt, läbipaistvalt ja avalikes huvides.

SKA teatas neljapäeval, et tuvastas jaanuarikuu tehingute kontrolli käigus kokku 68 abivahendi kompenseerimise arvet surnud isikute eest. "Kontrollimisel selgus, et enne abivahendite süsteemi muutust on riik näiteks tasunud ühe surnud inimese abivahendi eest ligi kümme aastat," ütles SKA sotsiaalteenuste üksuse nõunik Merlin Veinberg.

Aasta algusest käivitus uus sotsiaalsete abivahendite müümise ja rentimise korraldus, abivajaja ei ole enam seotud maakondliku eelarve ega abivahendi vajajate arvuga ning kaotatud on senised ettevõtete teenusmahulepingud. Sotsiaalministeeriumi kinnitusel on eesmärk teha süsteem senisest lihtsamaks ja läbipaistvamaks, andes inimestele valikuvõimaluse erinevate pakkujate vahel sõltumata geograafilisest asukohast.

Eesti kolme suurema invatehniliste abivahendite müüja käive oli 2014. aastal kokku 7,9 miljonit eurot ning kasum ühiselt vaid 669 000 eurot. OÜ Tervise Abi puhaskasumi marginaal oli 4,3 protsenti, OÜ-l Invaru 6 protsenti ning OÜ-l ITAK 20,6 protsenti.

Pevkur peab selgitama päästeametis kavandatavaid koduseid valveid

Hanno Pevkur Ränduri pubis oma maailmavaatelisi seisukohti selgitamas. Foto: ANDREI JAVNAŠAN

Riigikogu Keskerakonna fraktsiooni saadikud soovivad siseminister Hanno Pevkurilt saada arupärimisega andmeid ümberkorralduste kohta päästeametis, sest on mures ameti uue plaani suhtes rakendada koduseid valvekordi.

Keskerakondlasest õiguskomisjoni liikme Toomas Vitsuti sõnul on päästeametit on viimastel aastatel koondanud ja kärpinud ning amet peab pidevalt välja mõtlema mooduseid, kuidas uuenenud oludega hakkama saada. Ühe edasise plaanina on välja käidud päästjate võimalik kodune valve, mille eest amet maksab päästeteenistujale kümnendiku tema astmepalga tunnitasust.

"Väljakutse korral sõidab teenistuja komandosse ja reageerib sealt paakautoga. Taolise plaani rakendumisel tekib aga oht, et päästebrigaadide sündmuskohale jõudmine võtab rohkem aega, päästesündmused kestavad kauem ja kahjud on suuremad," rääkis Vitsut. "Ohtu võivad sattuda esmaselt reageerivate päästjate elud, sest neid ei ole piisavalt ja abijõudude kohale jõudmine võtab aega. Tegemist on järjekordse kavaga lihvida päästeametit veelgi õhemaks. Paraku seame sellega ohtu nii päästjate kui ka abivajajate elud."

Aastatel 2010-2015 vähenes päästeameti töötajate arv 115 inimese võrra. Lisaks töötajate arvu kärpimisele on aasta-aastalt vähenenud ka ameti majandamiskulude eelarve, mis on põhjustanud töövahendite nappuse. Suurimaks probleemiks aga on päästjate teadmatus tuleviku ees.

"Pidev ebakindlus ja hirm töökohta kaotada ei ole motiveeriv. Arutu reformimise tulemusel Päästeamet mitte ei tugevne, vaid nõrgeneb ja seetõttu kannatab kogu ühiskond. Siseminister peab selgitama, millised edasised tegevusplaanid on täna ministeeriumi ning Päästeameti laual. Me küll räägime pidevalt julgeoleku ja turvatunde suurendamisest, kuid väljatoodud plaanid maalivad äraspidise pildi. Kui valitsus jätkab koondamiste ja kärbetega, ongi meil peagi vaid priitahtlikud päästjad,“ rääkis Vitsut.

Eesti majandus kasvas mullu 1,1 protsenti 20,5 miljardi euroni

FOTO: Aigar Nagel

Statistikaameti andmetel kasvas Eesti sisemajanduse koguprodukt (SKP) 2015. aastal aasta varasemaga võrreldes 1,1 protsenti, jooksevhindades oli mullune SKP 20,5 miljardit eurot.

Kogu aasta vältel iseloomustas Eesti majandust aeglane, kuid stabiilne kasv. Kui esimeses kvartalis kasvas SKP võrreldes 2014. aasta sama ajaga 1,1 protsenti, siis neljandas kvartalis 0,7 protsenti.

Enim mõjutas majandust veonduse ja laonduse lisandväärtuse vähenemine, kasvu kahandasid oluliselt veel ehitus ning töötlev tööstus.

Ehitusmahud kohalikul ehitusturul vähenesid ja ehituse lisandväärtus kahanes eelkõige rajatiste ehitamise ning hoonete remondi vähenemise tõttu. Eesti suurima tegevusala, töötleva tööstuse lisandväärtus kahanes peamiselt nõrga välisnõudluse tõttu.

Oma panuse SKP kasvu andis põllumajanduse, metsanduse ja kalapüügi tegevusala lisandväärtuse suurenemine. Lisaks panustasid SKP kasvu enim kutse-, teadus- ja tehnikaalane tegevus ning kaubandus. Kaubanduse kasvu toetas jaekaubanduse stabiilne suurenemine.

Vaatamata suurenemisele aasta esimeses kvartalis, vähenes 2015. aastal kogumajanduse kaupade ja teenuste eksport hinnamõju arvestades 1,1 protsenti ning kaupade ja teenuste import 1,4 protsenti. Enim mõjutas väliskaubandust elektroonikaseadmete sisse- ja väljaveo vähenemine.

Sarnaselt välisnõudlusele oli nõrk ka sisenõudlus. Eesti sisemajanduse nõudlus kahanes 0,7 protsenti, mõjutatuna enim varude vähenemisest. Varud vähenesid võrreldes 2014. aastaga kõikides alaliikides.

Samas kodumajapidamiste ja valitsemissektori lõpptarbimiskulutused suurenesid. Kodumajapidamiste lõpptarbimiskulutused kasvasid eelkõige toidule, vabale ajale ning transpordile tehtud kulutuste suurenemise tõttu.

Kapitali kogumahutus kahanes hinnamõjusid arvesse võttes 4,5 protsenti. Enim vähenesid ettevõtete investeeringud masinatesse ja seadmetesse ning transpordivahenditesse. Samal ajal suurenesid valitsemissektori investeeringud.

Kuigi sisenõudlus kahanes, kasvas SKP ning lõpptarbimiskulutused, kapitali kogumahutus ja varude muutus kokku oli toodetud SKP-st väiksem, moodustades 96,6 protsenti SKP-st.

Netoekspordi ehk kaupade ja teenuste ekspordi ja impordi vahe oli aasta kokkuvõttes positiivne. Netoekspordi osatähtsus SKP-s oli 4 protsenti, mis oli aastavõrdluses viimase nelja aasta parim näitaja.

2015. aastal kasvas SKP aeglasemini kui töötatud tundide ning hõivatute arv, mis kasvasid vastavalt 2,3 protsenti ja 2,8 protsenti. Seega vähenes kogumajanduse tööjõu tootlikkus hõivatu ja tunni kohta vastavalt 1,6 protsenti ja 1,1 protsenti. Samas on suurenenud SKP loomiseks tehtud tööjõukulud. Võrreldes 2014. aastaga kasvas tööjõu ühikukulu 5,7 protsenti.

Võru linn tegi 16 vallale ühinemisettepaneku

Võru  FOTO: Andrei Javnašan

Võru linnavolikogu saatis 12 Võrumaa ja neljale Põlvamaa vallale ühinemisettepaneku.

Võru linnavolikogu otsustati teha ettepanek kõigile Võrumaa valdadele ja neljale Põlvamaa vallale algatada ühinemiskõnelused, et moodustada 17 omavalitsuse põhjal üks omavalitsus, teatas linnavalitsus BNS-ile.

Võru linn tegi ühinemisettepaneku Võrumaa Antsla, Haanja, Lasva, Meremäe, Misso, Mõniste, Rõuge, Sõmerpalu, Urvaste, Vastseliina, Varstu ja Võru valdadele ning Põlvamaa Kanepi, Laheda, Orava ja Veriora valdadele.


 


 

LOE VEEL


 


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD