EESTI UUDISED BNS

Ajateenistusest kõrvalehoidjad võivad ilma jääda juhiloast

FOTO: Aigar Nagel

Valitsus arutab neljapäevasel istungil eelnõu, mis võimaldab ajateenistusest kõrvalehoidjate juhiloa või kalastuskaardi kehtivuse peatada.

Valitsus arutab neljapäevasel istungil kaitseministeeriumi esitatud kaitseväeteenistuse seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu, mis annab võimaluse hakata piirama kaitseväekohustuse täitmisest kõrvalehoidjatele väljastatud õiguste ja lubade kehtivust ning väljastamist, edastas valitsuse pressiesindaja.

Eelnõu kohaselt saavad kaitsevägi ja kaitseressursside amet hakata kohtult taotlema mootorsõiduki juhtimise õiguse, väikelaeva ja jeti juhtimise õiguse, relvaloa, relva soetamisloa, kalastuskaardi ning jahipidamisõiguse kehtivuse või väljastamise peatamist.

Muudatuste jõustumise ajaks on kavandatud tuleva aasta 1. jaanuar.

Apteekides võib tulevikus olla võimalus end vaktsineerida

Pixabay

Apteekides võib tulevikus olla võimalus end gripi ja ehk ka puugihammustuse vastu vaktsineerida, vahendas ETV uudistesaade "Aktuaalne kaamera".

Apteekrid on nõus hakkama seda teenust osutama, enne aga on vaja muuta praegu kehtivaid seadusi, korraldada koolitusi ja pidada vaidlusi.

Euroopas on 12 riiki, kus on juba praegu võimalik end apteegis vaktsineerida ja ka Eesti võiks tulevikus nende riikide hulgas olla, ütles Eesti Apteekide Ühenduse juhatuse liige Kristiina Sepp.

25. märtsil mälestatakse märtsiküüditamise ohvreid

FOTO: Aigar Nagel

25. märtsil süüdatakse üle Eesti küünlad mälestamaks märtsiküüditamise ohvreid.

Pühapäeval möödub 69 aastat märtsiküüditamisest, mil loetud päevade jooksul viidi vägivaldselt asumisele rohkem kui 22 000 Eesti inimest. Enam kui pool sajandit hiljem mõtiskletakse jätkuvalt selle üle, kas, miks ja kuidas mälestada inimsusvastaste kuritegude ja küüditamise ohvreid nooremate põlvkondade seas, meenutab Inimõiguste Instituut.

Küünalde süütamise algatasid 2010. aastal MTÜ Tulipisara noored ning mälestuspäeva korraldusel osalevad ka teised inimõiguste-, ajaloo- ja noorteühingud.  

Kindlustaja: pea iga nädal unustab keegi tankimispüstoli sõiduki paaki

Pilt on illustratiivne FOTO: VT

If Kindlustuse statistikast selgub, et pea igal nädalal registreeritakse mitmeid kahjujuhtumeid, kus kliendid on bensiinijaamast minema sõites tankimispüstoli paaki unustanud.

2017. aastal teatati Ifile 69 sellisest liikluskindlustuse kahjust. Suurim kütusetankurile tekitatud kahju ulatus mullu 3400 euroni ja keskmine hüvitis oli 430 eurot juhtumi eest.

If Kindlustuse sõidukikahjude grupijuhi Martin Kuke sõnul on aastatega olukord kordades paranenud, kuid siiski teatatakse kindlustusele igal nädalal sellisest tanklale tekitatud kahjust. „Kindlustusselts käsitleb tankuri kahjustamist liikluskindlustuse juhtumina ning hüvitab tanklale enda kliendi tekitatud kahjud. Üldjuhul rikub tankimispüstoliga minema sõitmine kaitseklapi. Samas on olnud ka juhtumeid, kus välja tuleb vahetada kogu tankur ning siis võib kahjusumma ulatuda ka 10 000 euroni,“ ütles Kukk.

Enne bensiinijaamast liikuma hakkamist tuleks kontrollida küljepeeglist, et tankimispüstol poleks paaki ununenud. Tankimispüstol paagis sõidu alustamine on ohtlik lähedal olevatele inimestele, sest kütusevoolik tõmmatakse enne selle purunemist väga suure pinge alla.

Politsei: jääle minnes tuleb olla väga ettevaatlik

Sulailm muudab veekogude jää hapraks, mistõttu tuleb enne jääle minekut tõsiselt kaaluda, kahtluse korral tuleks aga jääle minemisest loobuda, rõhutab politsei- ja piirivalveamet (PPA)

„Eelmise nädala lõpus PPA merevalvekeskusesse laekunud teated näitasid, et päikeselised talvepäevad on inimesed jääle meelitanud. Vahepealsetest külmadest hoolimata on jääl liikumine alati riskantne ning seetõttu tuleb seda alati eelnevalt kaaluda, ka siis, kui jääolud on head,“ ütles PPA juhtivkorrakaitseametnik Marge Kohtla. 

Kui jää olukorda hinnates tekivad kahtlused, tuleb jääle minekust loobuda. „Näiteid vahejuhtumitest saab tuua eelmisest nädalast. Saime teateid läbi järvejää vajunud sõiduautodest ja merevalvekeskusele anti teada üksinda jää peal liikuvatest lastest,“ rääkis Kohtla.

Laupäeva õhtul laekus info kahest merejääl uisutanud inimesest, kes ei olnud pimedaks tagasi pöördunud. „Meie jaoks tähendas see kohest merepäästeüksuse ja päästekopteri alarmeerimist – pimedus ja öised madalad temperatuurid tähendasid, et kadunud inimesed tuli kiirelt leida. Õnneks jõudsid mehed iseseisvalt randa ning nendega oli kõik korras.“

Jää kandevõime ei sõltu vaid jää paksusest. Tegureid, mis seda mõjutab, on palju, alates ilmastikust kuni veealuste mõjuriteni välja. Kohtla sõnul hakkab kevadel jääd lagundama intensiivne päikesekiirgus, lisaks mõjutavad lagunemist ümbritseva maapinna soojusjuhtivus ja jää all voolavad sulaveeojad.

„Jääolusid mõjutab ka tuul, mis soodsatel tingimustel jää rannikust eemale kannab ning tekivad lahtise vee alad. Kevadel on jää peal tihti näha veelompe – vesi võib jääle sattuda erinevalt, näiteks soojeneva ilmaga vee hulk jää all suureneb ning sellega surutakse jääkaant üles, see murdub ning vesi tungib jää pinnale. Samuti tekivad lombid lume sulades, kui vesi hakkab soojenema ning sulamist kiirendama,“ lausus Kohtla.   

Tema sõnul peab jääle mineja veenduma, et jää teda kannab, ning arvestama, et kevadine jää pole kunagi ohutu. "Võta kaasa ohutusvarustus  - jäänaasklid, vile, ujuvusvahend, aga ka laetud ja veekindlas kotis mobiiltelefon- Anna lähedastele teada, millal ja kus sa jääle lähed ning kuna naased. Üksinda liikumist tuleks vältida. Kui midagi peaks juhtuma, eriti külmemal aastaajal, on aeg kriitilise tähtsusega. Seetõttu on tähtis, et päästetöödel keskendutakse koheselt õigele piirkonnale,“ selgitas Kohtla.   

Inimese raskust kannab vähemalt 10 sentimeetri paksune jää, mootorsaani või ATV-d kannab umbes 15 ja autot vähemalt 22 sentimeetrit paks jää. Jää paksus on vaid üks faktor, mis määrab selle tugevuse – kindlasti peab arvestama ka ilma, vee sügavuse, veekogu suuruse ja takistustega. 

Värske jää on üldjuhul tugevam kui vana jää, kerge tuul soodustab ja kiirendab külmumist, samas kui tugevad tuuled aeglustavad jäätumist. Taimestik ja kivid aeglustavad jäätumisprotsessi. Jää paksus võib veekogu piires oluliselt erineda – jää on üldjuhul ebaühtlane. 

Ohtlikud on kohad, kus on voolav vesi, aga ka sildade alused, madalikud, paksu lumega kaetud kohad, postide, kivide, vette kukkunud puude võrade, kõrkjate ümbrused, praod ja üleujutatud jää. Jää võib muutuda ohtlikuks, kui sellel on palju inimesi, see on päikselises piirkonnas või laevatee läheduses. 

Jää muudab soojemaks ja nõrgemaks lumi, mis toimib isolaatorina. Oluliselt nõrgestab jääd veetaseme kõikumine, mis võib ka kiirendada jää lagunemisprotsessi.

Maksehäiretega ettevõtete arv kasvas kuue kuuga veerandi võrra

Eelmise aasta teisel poolaastal oli maksehäiretega 2940 ettevõtet ehk 3,3 protsenti aktiivsetest ettevõtetest ning maksehäiretega ettevõtete arv on kuue kuuga suurenenud veerandi võrra, selgub Creditinfo Eesti AS uuringust.

Maksehäiretega ettevõtete osakaal on poolaastaga suurenenud, mullu esimesel poolaastal oli see kõigest 2,7 protsenti ehk 2120 ettevõtet.

Kõige enam on maksehäiretega ettevõtteid jätkuvalt majutuse ja toitlustamise, ehituse ning veonduse ja laonduse valdkondades. Järsult on suurenenud veevarustuse, kanalisatsiooni või jäätmekäitlusega tegelevate ettevõtete makseraskused.


 


 

LOE VEEL


 


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD