ARVAMUS

Poliitikud ütlevad, et see on vajalik. Rahvas küsib: kelle jaoks?


Poliitikud ütlevad, et see on vajalik. Rahvas küsib: kelle jaoks?


Kas sina tead, kes tegelikult otsuseid teeb? Poliitika ei ole enam ammu ideede võitlus, vaid ellujäämismäng. Loeb see, kes suudab valjemini karjuda, rohkem skandaale tekitada ja oma narratiivi peale suruda.

Poliitika on etendus, mille parimad stseenid elavad internetiveergudel edasi kogu elu. Seadused on muutunud tööriistaks, mida painutatakse vajaduse järgi. Kui miski ei sobi, muudetakse see ära. Kui reeglid segavad, leitakse kiire lahendus, et need enam ei segaks. Õigusriik? Selle definitsioon sõltub sellest, kes on parajasti võimul. Venemaa näitas, et demokraatia on habras ning võimu säilitamiseks piisab valijate hirmutamisest ja info suunamisest. Trump tõestas, et tõde ei ole enam oluline, vaid tähtis on ainult see, mida inimesed uskuda tahavad.
Eestis on need õppetunnid hästi omaks võetud.

Maksud tulevad ja lähevad, aga viimasel ajal tundub, et need ainult tulevad. Riik räägib vajadusest katta kulusid, kuid kas Eesti rahvas on selleks valmis? Kas valitsus tõepoolest teab midagi, mida rahvas ei tea?

Kas kuskil on analüüs, mis ütleb, et eestlaste rahaline seis on piisavalt tugev, et veelgi rohkem makse tõsta? Või on hoopis tõde see, et maksta tuleb nagunii? 



 

JUHTKIRI Supp läks taas lahjemaks

JUHTKIRI Supp läks taas lahjemaks

27. veebruaril avas Euroopa juhtiv jaemüüja Lidl oma kauaoodatud kaupluse Võrus. See on ettevõtte 17. kauplus Eestis, mis märgib olulist sammu Lidli laienemisstrateegias meie riigis. 

Võru on tuntud oma tiheda kaubandusvõrgustiku poolest, kus tegutseb palju jaekette, pakkudes elanikele laia valikut ostuvõimalusi. Siin on esindatud nii Selver, Maxima, Grossi Toidukaubad, Coop, Rimi kui ka kohalik Jaagumäe, mis kõik konkureerivad klientide pärast, pakkudes kampaaniaid, lojaalsusprogramme ja eripakkumisi. Sellises konkurentsitihedas keskkonnas on iga uue turuletulija ülesanne pakkuda midagi unikaalset, et meelitada ligi lojaalseid kliente. Lidli sisenemine Võru turule tõstatab küsimuse: kas kõigile kauplustele jagub piisavalt kliente?

Tihe konkurents kaubandussektoris võib esmapilgul tunduda väljakutsena, kuid tegelikkuses toob see kaasa positiivseid mõjusid. Esiteks sunnib see kaupmehi pakkuma paremaid hindu ja kvaliteetsemat teenindust, mis lõppkokkuvõttes on kasulik tarbijatele. Teiseks soodustab konkurents innovatsiooni ja mitmekesisust, pakkudes klientidele laiemat tootevalikut ning paremaid ostukogemusi. Euroopa kogemus näitab, et piirkondades, kus tegutseb mitu suurt jaeketti, on hinnad sageli madalamad ning tarbijate rahulolu kõrgem.

Lidli Võrru tulek võib esialgu tekitada kohalikes kaupmeestes muret, sest supp, mida omavahel jagada, läks lahjemaks. Pikaajalises perspektiivis võib see aga elavdada kogu piirkonna majandust. Uued töökohad, investeeringud infrastruktuuri ning suurenenud konkurents võivad tõsta piirkonna atraktiivsust nii elanike kui ka investorite silmis. Oluline on, et kõik turuosalised keskenduksid oma tugevustele. Tarbija vaatenurgast võib ollagi kaubanduselu Võrumaal tore ja mõistlik konkurents tõepoolest turgutab ettevõtjaid paremat pakkuma, kuid kuskilt jookseb ka piir. Kõik ju tegutsevad lõppkokkuvõttes selle nimel, et saada tulu. Peab leppima, et iga tegevuse juures on nii keerulisemaid kui ka lihtsamaid aegu, aga kui iga päev on tarvis võidelda viimse hingetõmbeni ellujäämise nimel, siis ilmnevad edukuse ja mitmekesisuse asemel lõpuks hoopis tüdimuse ja ükskõiksuse märgid, millest ei lõika kasu ettevõte ise ega ka tarbija.