Nafta hinna kukkumine ei ole Eestis seni suurt hinnalangust toonud, kuid nüüd on see kütusemüüjate arvates nädalate küsimus, kirjutab Äripäev.
Kuigi nafta hind on aastaga langenud poole võrra, ei ole Eesti kütusehinnad märkimisväärselt odavnenud.
Statoil Fuel & Retail Eesti ASi peadirektor Kai Realo loodab, et toornafta hinnalangus hakkab lõpuks mõjutama ka valmistoodete hindu. "Praegu on bensiini hind küll allapoole liikunud, aga kahjuks mitte sellises tempos, nagu võiks," ütles ta.
Põhjuseid, miks nafta madal hind senimaani valmistoodeteni jõudnud pole, on Realo sõnul mitu. Üks neist võib olla, et tehased võivad suvisel ajal remondis olla, mistõttu pole nafta töötlejad end hinnalangusest mõjutada lasknud.
"Pikemas perspektiivis ma väga loodan, et jõuame taas toredatesse hindadesse, mis meil aastavahetusel olid," märkis ta. Siis maksis nii mootorikütuste liiter ühe euro ringis.
Olerexi juhatuse liige ja kütuste sisseostujuht Alan Vaht usub, et Eesti kütuse jaehinnad langevad. Tõenäoliselt langeb veelgi ka seni kõvasti kukkunud nafta hind. Vaht selgitas, et praegune nafta hinna langus on suuresti seotud Iraani tuumakokkuleppega, mis lubab riigil paisata rahvusvahelisele turule suure hulga naftat.
Tuumaleppe esimene mõju avaldus hindadele juba eelmisel nädalal. Bensiini hind on eelmisest nädalast alates langenud 25 eurot tonni kohta, diisli kütuse oma 11 eurot tonni kohta. "Usun, et mõju jõuab õige pea ka lõpptarbijani. Ajanihe on tavaliselt umbes nädal," ütles Vaht.
Ta lisas, et hinnakõikumisi mõjutab suuresti ka kohalik konkurents ehk tanklakettide valmisolek hinnamuutustega kaasa minna.
Eesti Õliühingu tegevjuht Toomas Saks ütles seevastu, et langenud nafta hind ei tähenda automaatselt, et ka kütuste hinnad peaksid kukkuma. Kuna aga Eestis naftat ei töödelda, sõltub siinsete toodete hind teistest. "Praegusel juhul võtavad töötlejad ilmselt ilusat kasumit välja," rääkis Saks.