Homme peaks riigikogus sündima järjekordne tõde eestimaalaste jaoks - hiigeltrahvid. Kui näiteks Saksamaal, kus keskmine kuutöötasu on umbes 3000 eurot, trahvitakse lahtise turvavöö eest 30 euroga (üks sajandik palgast), siis Eestimaal oleks trahv 400 eurot – peaaegu pool keskmist kuupalka. Pensionär peab ära andma terve pensioni ja jätma maksmata kommunaalmaksed, sattudes üürivõlglaste nimekirja. Ravimite ostmisele ja toidule ei jää sentigi.
Muidugi on mugav vastus, et ei tasu rikkuda … Kuid kuidas tasub oletatavad rikkumised kümne miljoni euroga ennatlikult riigi tähtsaimasse dokumenti, eelarvesse varakult sisse kirjutada? Võime öelda, et ei tasu kiirust ületada. Saksamaal seevastu on korralikud kiirteed, kus polegi võimalik kiirust ületada, sest piiri polegi. Meie väike riik suudab tagada kiirema sõidu enamjaolt ainult pealinna ümbruses.
Me pole viie rikkama riigi sekka jõudnud. Nüüd saame Euroopa kõige kõrgemate trahvidega riigiks. Mille nimel? Ikka katteta valimislubaduste ja valearvestuste nimel.
Häbiväärne on, et oleme ka vangistuste pikkuse poolest Euroopas esimeste seas. Rahvaarvu silmas pidades on meil neli korda rohkem vange kui Soomes. Miks ometi? Kas me oleme tõesti nii hull rahvas? Küllap tuleb lääne-eurooplasi mõista, kui nad nimetavad meid mõruda ilmega ida-eurooplasteks.
Miks ei ole meie kõrgetele kohtadele kandideerinud ametnikud suutnud Eesti mainet tõsta? Pigem anname lahketele ja vabadele lääne-eurooplastele märku, et ärge siia sõitke. Lahtise turvavööga parklas manööverdamine tähendab trahvi, mille eest saaks ligemale kümme paagitäit bensiini. Kas me seda tahamegi?
Erilise loogilise kaose tekitas laupäeval (9. aprillil) justiitsministeeriumist saabunud teade, et minister moodustas 18liikmelise karistuspoliitika töörühma. Milleks siis praegune trahvieelnõu, kui valmistutakse tegema uut? Küllap näitab valitsus sellega, kui kummitempel riigikogu tegelikult on.
Kas hiigeltrahvid, mis on mõne rikkumise eest (turvavöö) isegi kuni 13 korda kõrgemad kui Saksamaal, teevad vaese väikeriigi rikkaks?