EESTI ELU

Uude viirusesse nakatunute arv riigiti

Pixabay

Hiinast detsembris alguse saanud uus viirus on nüüdseks nakatanud maailmas üle 14 400 inimese.

Kinnitatud nakatunute arv pühapäeva hommiku seisuga.

Hiina: Mandri-Hiinas on nakatunuid leitud 14 380, Hongkongis 12 ja Macaus viis.

Enamik viirusesse surnud 304 inimesest kaotasid elu Hubei provintsis, kus viirus esmakordselt leiti.

— Jaapan 20 — Tai: 19 — Singapur: 18 — Lõuna-Korea: 15 — Taiwan: 10 — Malaisia: 8 — Saksamaa: 8 — USA: 8 — Austraalia: 7 — Prantsusmaa: 6 — Vietnam: 6 — Araabia Ühendemiraadid: 5 — Kanada: 4 — Itaalia: 2 — Suurbritannia: 2 — Venemaa: 2 — Filipiinid: 1 — Hispaania: 1 — India: 1 — Kambodža: 1 — Nepal: 1 — Rootsi: 1 — Sri Lanka: 1 — Soome: 1

Maailma Terviseorganisatsioon (WHO) kuulutas epideemia neljapäeval globaalseks terviseohuks, kuid ei soovitanud piirata rahvusvahelist kaubandust või reisimist.

Praeguseks on nakkus levinud enam kui kahte tosinasse riiki.

Sõidu- ja teooriaeksam läksid veebruarist alates uutele alustele

Foto: Aigar Nagel

Alates laupäevast muutusid nii autokoolide pakutav õpe kui ka riiklike teooria- ja sõidueksamite vastuvõtmine – uus süsteem arvestab rohkem igapäevases liikluses toimuvat ning annab eksamineeritavale tulevikus võimaluse enda õppeprotsessi paremini planeerida.

Neile õpilastele, kes alustavad autokoolis õppimist pärast 1. veebruari, kestab B-kategooria mootorsõidukijuhi esmaõppe algastme koolitus minimaalselt neli nädalat, aga see sõltub eelkõige autokooli võimekusest õppetöö planeerimisel. Õppur peab läbima vähemalt 30 sõidutundi ning 28 teooriatundi, kirjutab maanteeamet enda kodulehel.

Nüüdsest on teooriaeksamil kümme küsimust rohkem ehk siis kokku 40, millele tuleb vastata 30 minuti jooksul. Teooriaeksamil on kaks osa:30 küsimust liiklusreeglite, liikluspsühholoogia ja sõiduki teemadel nagu ka varem. Vastamisel võib teha kuni viis viga.

Kümme küsimust puudutavad aga liiklusohutust, kirjeldades liiklussituatsioone, kus reaalses liikluses võib keegi viga saada või hukkuda. Vastamisel võib teha maksimaalselt ühe vea.

MNT ameti sõidueksami küsimused enne sõitu alates 01.02.2020

Aprillis lisandub võimalus registreerida ennast riiklikule teooriaeksamile kohe, kui autokoolis on teooria osa lõpetatud. Seega ei pea enam ootama, et kõik õppesõidud saaksid sõidetud. Meeles tasub pidada, et maanteeametis sooritatud teooriaeksam kehtib 12 kuud ning selle aja jooksul tuleb sooritada sõidueksam.

Sõidueksamil ei ole enam detailselt manöövrite kaupa kirjeldatud viisi, kuidas harjutusi sooritada. Nüüd otsustab eksamineeritav, kuidas etteantud situatsioon lahendada. Enne iga harjutust selgitab eksamineerija harjutuse sisu, eesmärki ja hindamise parameetreid.
Harjutuste sooritamisel ei ole enam määratud võimalik katsete arv. Sõidueksamil nõutud kolm harjutust tuleb sooritada kümne minuti jooksul. Eksamineerija loeb eksami mittesooritatuks, kui eksamineeritav teeb arvestatava vea või ei soorita harjutusi selleks ettenähtud aja jooksul.

Enam ei ole ka kindlat vigade loetelu, mille põhjal loetakse sõidueksam mittesooritatuks. Eksamineerija teeb otsuse, kas eksamineeritav sooritas sõidueksami või mitte, lähtuvalt sellest, kas eksamineeritav järgib liiklusreegleid ning sõidab ohutult.

Kui eksamineeritav ei soorita sõidueksamit kolmandal korral, siis suunatakse ta autokooli jätkuõppele, kus peab võtma vähemalt kaks sõidutundi. Uuele sõidueksamile saab registreerida pärast jätkuõppe läbimist.

Eelmisel aastal võttis maanteeamet vastu  34 068 teooriaeksamit ja 36 207 sõidueksamit. Teooriaeksami läbis esimesel korral 76 protsenti ja sõidueksami 56 protsenti eksamineeritavatest. Sõidueksamitest 26 370 olid B-kategooria eksamid, mille läbis 41 protsenti juhikandidaatidest.

Piima kokkuostuhind kasvas möödunud aastal ühe protsendi võrra

2019. aastal oli Eesti piima kokkuostuhind 310,07 eurot ühe tonni eest, mida on 1 protsendi võrra enam kui aasta varem.

Kuigi piimalehmade arv on kujunenud turuolukorra valguses järjepidevalt vähenenud, toodeti eelmisel aastal siiski 821 000 tonni piima, mis on viimase 27 aasta suurimaks näitajaks, kirjutas statistikaameti analüütik Anton Kardakov ameti blogis.

Selle põhjuseks on aasta keskmise piimatoodangu suurenemine lehma kohta 9633 kilogrammini. Tartu-, Järva-, Lääne-Viru- ja Põlvamaal ületas see lausa 10 000 kilogrammi. Selle näitaja poolest oleme Euroopas Taani järel teisel kohal.

Detsembris kujunes piima kokkuostuhinnaks 313,15 eurot tonni eest, mis oli küll viimase poolaasta kõrgeim hind, kuid ei jõudnud siiski aasta alguse tasemeni.

Madalaimaks jäi piima kokkuostuhind augustis, mil see oli 300,56 eurot tonni eest, kõrgeimaks kujunes aga veebruaris, mil see ulatus 320,32 euroni tonni eest. "Seega jätkus ka varasematele aastatele omane trend, et piima kokkuostuhind on kõrgem aasta alguses ja lõpus, languses aga suvekuudel," märkis Kardakov.

Kogu toodetud piimast osteti kokku 93 protsenti. Kokku ostetud piimast 80 protsenti moodustab eliitsordi piim. Eestis toodetud piima keskmine rasvasisaldus on 3,9 protsenti ja valgusisaldus 3,4 protsenti.

Kõrgest kvaliteedist hoolimata jäi Eesti piima kokkuostuhind möödunud aasta novembris Euroopa Liidu riikide võrdluses tagantpoolt neljandale kohale kohe peale Lätit, Leedut ja Portugali. Euroopa Liidus oli keskmine piima kokkuostuhind 353,1 eurot ühe tonni eest.


 


 

LOE VEEL


 


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD