EESTI ELU

37% patsiente soovib hambaarsti hirmu tõttu hambaid ravida üldnarkoosis

FOTO: pixabay

Üldnarkoosis hambaravi kasutatakse kõige enam siis, kui patsiendipoolne koostöö on puudulik (65%) selgus Soomes läbiviidud uuringust. Teise põhjusena tuuakse välja hirmu hambatohtri ees (37%) ja kolmandal kohal on mastaapsema kirurgilise ravi vajadus (26%), mistõttu pole lokaalne tuimestus piisav, et protseduure läbi viia.

Üldnarkoosiga hambaravi protseduuri puhul pannakse patsient raviprotseduuri ajaks nö magama ehk aju ei talu valu signaale ja ravi protseduurist annab märku alles üldnarkoosist taastumine. “Meie andmetel on kõige enam ehk veidi üle poolte (57%) üldnarkoosis tehtavatest protseduuridest seotud hammaste ülesehituse ja sellega kaasneva hambaraviga,” ütles Sakala Hambaravi hambaarst doktor Kaja Kiige, lisades, et järgnevad hammaste eemaldamised (24%) ning juureravi (4%). Vähemal määral tehakse kaariese ennetust ning parodontiidiravi. 

Hammaste ülesehitus tähendab seda, et ühe hambaarsti külastuse käigus viiakse läbi mitmeid protseduure. “Kui ühe protseduuri käigus tuleb näiteks eemaldada hambad ja panna implantaadid või proteesid, siis üldnarkoos teeb protseduuri sujuvamaks nii patsiendile kui ka arstile, sest patsiendi keha on protseduuri ajal fikseeritud ja arst saab segamatult tööd teha ning patsient ei pea kartma valu pärast,” selgitas Kiige, rõhutades samas, et tegemist pole kindlasti nö mugavusteenusega ja üldnarkoosis ravile on ette nähtud kindlad põhjused. “Kui inimesel on psüühiline puue või mõni muu meditsiiniline näidustus, siis üldnarkoosiga hambaravi võib olla ainukeseks võimaluseks suutervise eest hoolt kandamiseks,” tõdes Kiige. Ka riik mõistab probleemi olemust ja pakub esimesest juulist hambaravi hüvitist täiskasvanutele, kellel on üldnarkoosis hambaravi ettenähtud meditsiiniliste näidustuste tõttu.

Kuigi meditsiin areneb kiiresti ja protseduure ei anna enam võrrelda aastatetaguse ajaga, mil vahendite piiratuse tõttu nii mõnigi suutervise edendamise tegevus patsiendile kuigivõrd mugav polnud, piisab ühest negatiivsest kogemusest hambaarstiga, et tekitada hirm terveks eluks. “Hirm võib olla alguse saanud juba lapsepõlves, kuid psühholoogi abiga on võimalik välja selgitada, kas sellest on kujunenud foobia ning mis on selle tekke põhjus,” ütles TÜ Lastekliiniku neuropsühholoog Marianne Saard. Kuigi hirm on psühholoogiline, siis väljendub see ka füüsiliste sümptomite näol. “Inimene võib tunda nõrkust, iiveldust, minestuse tunnet ning südame puperdamist, mis kokkuvõttes olukorra veelgi ebameeldivamaks teeb,” kirjeldas Saard. “Probleemist rääkimine on esimene samm lahenduseni jõudmiseks ja hambaarstid on samuti hästi ettevalmistunud olukorraks, kui inimene hirmu tunneb, pakkudes igati omapoolselt tuge,” julgustas Saard.

Üldnarkoos on tänapäeval võrdlemisi ohutu, kuid tegemist on siiski meditsiinilise protseduuriga, mis hõlmab teatud riske. Riskid on kõrgemad, kui inimene on allergiline ravimitele või põeb kroonilist haigust (nt kõrgvererõhutõbe, südame isheemiatõbe, astmat või diabeeti). Samuti võib protseduuri kulgemist mõjutada suitsetamine, alkoholi tarbimine ning rasedus. “Oluline on arsti vastu aus olla, rääkida oma tervislikust seisundist ning järgida reegleid, mis üldnarkoosis protseduuri puhul on ette nähtud,” ütles Kiige. “Kuus tundi enne operatsiooni ei tohi juua, suitsetada ega süüa – isegi närimiskummi ei tohiks närida, sest narkoosis olles ei toimi organismi tavalised kaitsefunktsioonid ning mao sisu võib sattuda hingamisteedesse, põhjustades eluohtlikke tüsistusi. Operatsioonieelsel nädalal ei tohiks juua alkoholi ning protseduurile tulles tuleb arvestada ka sellega, et lakitud, geel- ja kunstküüned võivad takistada pulssoksümeetri tööd,” loetles Kiige mõned näited tähelepanu vajavast enne protseduuri. Pärast üldnarkoosis ravi pole lubatud 24 tunni jooksul juhtida autot, kasutada keerukaid seadmeid, allkirjastada juriidilisi dokumente ega tarvitada alkoholi.

Tegemist on keeruka protseduuriga, mistõttu on patsiendi ohutuse tagamiseks kaasatud lisaks raviarstile ka assistent, anestesioloog ning anesteesiaõde – nii tööjõukulud kui ka spetsiaalsete seadmete hankimine kergitab teenuse hinna üles. “Selleks, et patsientidele üldanesteesias abi pakkuda, peab hambakliinikul olema narkoosiaparaat ning ka ruumid peavad olema teenuse osutamiseks vastavalt planeeritud. Kuna meditsiiniseadmed on väga kallid, siis paljudel kliinikutel neid tõesti veel pole. Ühtlasi on oluline anestesioloogi kättesaadavus," selgitas Sakala Hambaravi tegevjuht Hendrik Kiige.

Tarbijakaitseamet kohustas Elisat lõpetama alusetu tasu nõudmise

Viimasel ajal sagenesid tarbijate pöördumised tarbijakaitseameti ja tarbijavaidluste komisjoni poole seoses Elisa Eesti rahalise nõudega 13,90 eurot, mida mobiilioperaator küsis tarbijailt sidevahendi abil sõlmitud lepingust taganemisel. Ameti hinnangul on sellise tasu küsimine alusetu ning alustas menetluse, mille tulemusel lõpetas Elisa tarbijailt sellise tasu nõudmise.

Tarbijate pöördumistest nähtus, et operaatori klienditeenindajad tegid telefoni teel häid pakkumisi teenusepakettidele koos soodsate nutinutiseadmetega. Nõusoleku andnud tarbijale saadeti nutiseade koju kulleriga. Hiljem aga leidis nii mõnigi tarbija, et ta siiski ei soovi seda nutiseadet ja otsustas kasutada seadusest tulenevat õigust taganeda sidevahendi abil sõlmitud lepingust 14 päeva jooksul. Seejärel tabas tarbijaid aga halb üllatus, kui selgus, et lepingust taganemisega kaasneb Elisa poolt esitatav rahaline nõue summas 13,90 eurot.

Seadus aga ütleb, et  igasugune lepingutingimus või kokkulepe, mis raskendab taganemisõiguse kasutamist ning millega taganemine seotakse käsiraha või leppetrahvi maksmisega, on õigustühine. Ettevõtja võib tarbijale lepingust taganemise korral esitada nõude vaid siis, kui tagastatava seadme olukord on halvenenud ja väärtus vähenenud ning asja tagastamisega seotud otseste kulude kandmise korral, kui seda ei ole kokku lepitud teisiti. Seejuures on oluline teada, et tarbijal ei ole asja tagastamisega seotud kulude kandmise kohustust, kui ettevõtja ei ole tarbijat sellest eelnevalt teavitanud. Seetõttu soovitab ka Tarbijakaitseamet alati tarbijatel endil olla tähelepanelik ning tutvuda sõlmitava lepingu üldtingimustega. Oluline on siinkohal veel märkida, et ettevõtja põhjendamatud ning ilma otseste kulutusteta nõuded on alusetud.

Elisa selgituste kohaselt oli nende lepingust taganemise korral tarbijale esitava rahalise nõude näol tegemist asja kättetoimetamisega seotud kuluga.  Ka asja kättetoimetamisega seotud kulu nõudmine tarbijalt lepingust taganemise korral on alusetu, minnes vastuollu sidevahendi abil sõlmitud lepingu regulatsiooniga.

Tarbijakaitseamet kohustas Elisat viima oma tegevuse seadusega vastavusse. Menetluse tulemusel on Elisa kinnitanud tarbijakaitseametile, et lõpetab tarbijatelt kullerteenuse tasu küsimise summas 13.90 eurot ja on eemaldanud lepingutingimustest info, mille kohaselt on tarbijal kohustus seadme tagastamisel tasuma hüvitist.

Tarbijakaitseamet on võtnud sidevahendi abil sõlmitud lepingust taganemise korral nõutavad tasud kõrgendatud tähelepanu alla.

Mobiilioperaator hoiatab: vargad jahivad praegu kalleid Samsungeid

FOTO: Pixabay

Tele2 statistika näitab, et telefonivarguste arv suvel kahekordistub. Statistika kohaselt moodustasid esimesel poolaastal varastatud telefonidest 47 protsenti Samsungid ja mudelitest paistis eriti silma kallite, 800 eurot maksvate Samsung S7 Edge’ide kadumised.

Tele2 klienditeenindusdirektori Sirli Seliovi sõnul on pikanäpumehed professionaalid ja otsivad teadlikult kalleid mudeleid. „Samsungite kadumisele järgnevad statistika järgi iPhone 6 ja 6S telefonid, mis on samuti kallid. Nendele mudelitele on järelturul suur nõudlus ja vargal seega ka kerge edasi müüa,“ rääkis Seliov.

Seliovi sõnul näitab analüüs, et kõige rohkem läheb seadmeid kaduma avalikes kohtades, kus on palju rahvast – pargid, üritused, tänavad.

„Samuti tuleb väga ettevaatlik olla baarides ja klubides, kus valvsus on väiksem. Elementaarne on jälgida oma vara bussis ja mitte jätta seda pargitud autos nähtavale kohale,“ rääkis Seliov.

„Tulemas on suured väliüritused, kus igal aastal läheb palju seadmeid kaduma. Kui keskmiselt tehakse meile kuus 70 varguse- või kadumisavaldust, siis suvel hüppab see arv 165ni. Et probleeme vältida, ärge hoidke telefone tagataskus või jätke muruplatsile. Samuti kasutage Android Device Manageri ja Find My iPhone’i tüüpi rakendusi, mis aitavad jalutama läinud seadme positsioneerida,“ ütles Seliov ja lisas, et kõige rohkem avaldusi tehakse laupäeval ja pühapäeval.

Tele2 klienditeenindusdirektori kinnitusel tuleb telefoni varguse korral kohe võtta ühendust oma mobiilioperaatori klienditeenindusega. „Seda on vaja, et SIM-kaart ja kõik teenused sulgeda ning nii lisakulu ära hoida,“ soovitas Seliov.

Seliovi sõnul peavad operaatorid varastatud telefonide mustasid nimekirjasid ja seadme päritolu on võimalik IMEI-koodi järgi koduleheküljelt kontrollida.


 


 

LOE VEEL


 


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD