EESTI ELU

CV Keskus: Iga seitsmes küsitletu tunnistab, et on saanud ümbrikupalka

Võrumaa Teataja

CV Keskus.ee värske küsitlus näitab, et ümbrikupalk on levinuim madala haridustasemega töötajate ja noorte seas ning ehitus- ja kinnisvarasektoris. Võrreldes eelmise aastaga jääb ümbrikupalga osakaal sarnasele tasemele.

„Eelmise aasta küsitlusega võrreldes suurt trendimuutust näha ei ole – ka tänavu tunnistas iga seitsmes küsitletu, et on, kasvõi osaliselt, saanud palka nii-öelda mustalt,“ ütles Eesti suurima tööportaali CV Keskus.ee Baltikumi kommunikatsioonijuht Henry Auväärt. „Kui eelmisel aastal tunnistas ümbrikupalga saamist 12,2% küsitletuist, siis tänavu on see osakaal 13,9%.“

Henry Auväärt lisas, et ümbrikupalga saajad jagunevad omakorda kaheks suureks rühmaks – 8,1% küsitletuist saab osa palgast ümbrikus, 5,8% küsitletuist aga kogu palga ümbrikus. „Nii osalise kui ka täieliku ümbrikupalga näitajad on eelmise aastaga võrreldes samal tasemel, mil 6,1% vastajatest olid täielikult „mustalt“ tasustatud. Küll aga on antud näitajad kordades madalamad võrreldes 2015. aastaga, mil koguni 31% vastajatest olid saanud töötasu „mustalt“. Seega võib öelda, et varimajanduse vastane võitlus on näitamas oodatud tulemusi.“

Küsitlus selgitas välja ka selle, kes on ümbrikupalgale avatumad. „Pea veerand (22,2%) alla 19-aastastest vastajatest olid saanud ümbrikupalka. Seega on „must“ töötasu noorte seas tunduvalt rohkem levinud, tulenedes suuresti hooajatööde valdkondadest ja haridustasemest – uuring näitas, et pea viiendik põhiharidusega vastajatest olid saanud ümbrikupalka, keskharidusega vastajate seas langes antud näitaja 8,1%-le ja kõrgharidusega 4,9%-le. Lisaks on ümbrikupalk levinuim ehitus- ja toitlustussektorites, kus leidub ka suur arv hooajalisi töid,“ lisas Henry Auväärt.

Uuringu peamised järeldused:

  • Ümbrikupalka saavate meeste arv on märkimisväärselt vähenenud, kuid endiselt on „must“ töötasu meeste seas kaks korda rohkem levinud kui naiste seas.
  • Noored on ümbrikupalga riskirühmas – pea veerand (22,2%) alla 19-aastastest vastajatest oli saanud ümbrikupalka.
  • Mida madalam on haridustase, seda suurem on oht saada palka ümbrikus – pea viiendik (18,1%) põhiharidusega vastajatest olid saanud palka ümbrikus. Keskharidusega vastajate seas oli antud näitaja 8,1% ja kõrgharidusega 4,9%.
  • Valdkondade lõikes said ümbrikupalka enim ehituse ja kinnisvara- (18,5%) ning toitlustussektori (14,6%) töötajad.

Iga seitsmes küsitletu tunnistab, et on saanud ümbrikupalka

Aasta

Ümbrikupalga osakaal

2017

13,9%

2016

12,2%

2015

31,0%

2014

20,4%

2013

24,9%

2012

26,1%

2011

25,2%

2010

29,8%

Allikas: CV Keskus.ee (küsitlusele vastas 2294 töövõtjat üle Eesti)

Statistika: Samsung hoiab Võrumaa populaarseima mobiiltelefoni tiitlit

FOTO: Pixabay
Tele2 viimase kolme kuu jooksul Võrumaal müüdud mobiiltelefonide statistika kohaselt on maakonnas endiselt kõige populaarsem Samsung, veidi üllatuslikult on kolmandale kohale rebinud lätlaste mobiilifirma Just5.
 
Tele2 turundus- ja müügidirektori Kristjan Seema sõnul on üle Eesti kaheksas maakonnas tõusnud mobiiltelefonide liidrikohale hiinlaste Huawei, kuid võrumaalased on jäänud Samsungile truuks. “Mudelitest ostsid võrumaalased enim Samsung Galaxy J3 ja Just5 Freedom nutitelefone,” lisas Seema.
 
“Lätis väljatöötatud Just5 on tõeline üllatusmudel ning lähemal vaatamisel on tegemist soodsa, kuid heade kvaliteedinäitajatega telefoniga. Võrreldes näiteks mõne sarnase sihtgrupi Aasias valmistatud telefoniga on Just5 Freedomi tehnilised näitajad samad, põhikaamera isegi parem, aga hind oluliselt odavam,” selgitas Seema ja lisas, et lätlaste telefonibrändi müüakse juba enam kui 30 riigis.
 
“Kui mujal Eestis on Nokia telefonide menu langenud, siis Võrumaal on need endiselt väga populaarsed. Samuti jõudis TOP5 edetabelisse teiste maakondadega võrreldes erandlikult Alcatel,” lisas Seema.
 
Aprillis – juunis Tele2s enimmüüdud telefonid Võrumaal: 
 
1. Samsung 
2. Nokia
2. Just5
4. Alcatel
5. Sony

Ära satu piinlikku olukorda: millal, kui palju ja kus maksta jootraha?

Võrumaa Teataja
Ettevõtluskõrgkooli Mainor turismi- ja restoraniettevõtluse õppejõud Anne Roosipõld räägib, millistes riikides reisides on jootraha maksmine kelneritele, juuksuritele, taksojuhtidele ja paljude teiste ametite esindajatele kohustuslik ning millistes see lausa teenindajat solvab.
 
Tõenäoliselt on jootraha andmine pärit 16. sajandi Inglismaalt, kus kohvikutes ja hiljem ka pubides olid messingist urnid kirjaga „To insure promptitude“ (kindlustamaks õigeaegsuse). 18.sajandil kasutati Londoni kohvikutes kasti sildiga T.I.P. (To insure promptness - tagamaks kiiruse), kuhu panid inimesed, kes tahtsid erilist teenindust, mõne mündi.
 
Kolm kõige olulisemat põhjust, miks inimesed jootraha maksavad on teenindajale tänulikkuse näitamine ja sissetuleku täiendamine ning sotsiaalse normi järgimine. Jootraha antakse ka negatiivsetel põhjustel, aga need on vähemolulised. Näiteks vältida süütunnet ja häbi, kartus saada teenindaja halva tuju osaliseks ning vältida tulevikus viletsat teenindust.
 
Jootraha etikett erinevates riikides
 
Riigid, kus jootraha maksmine on solvav:
 
Jaapanis ei maksta jootraha kunagi! Jootraha andmine nii restoranis, ilusalongis, taksos või mujal kohtades solvab teenindajaid. Hind on hind, sellele pole vaja enam midagi lisada! Sama kehtib ka Lõuna-Koreas.
 
Hiinas ei ole samuti kombeks jootraha anda. Küll aga on hakatud lisama kõrgetasemelistes restoranides arvele 10-15% teenustasu.
 
Riigid, kus jootraha maksmine ei ole kombeks:
 
Singapuris on tavaliselt arvele juba lisatud 10% teenustasu. Kohalikud ei jäta kunagi jootraha, aga turistid võivad.
 
Hong-Kongis on tavaliselt 10-15% teenustasu juba arvele lisatud. Siiski on viisakas hea teeninduse puhul jätta mõni dollar teenindajale.
 
Omaanis ja Kataris ei ole jootraha maksmine kombeks. Küll aga on teenindajatel hea meel, kui turistid seda teevad. Keskmine summa, mida turistid jätavad, jääb 10% piiresse.
 
Prantsusmaal tähendab service compris, et teenustasu on arvele lisatud. Üldiselt jootraha ei oodata, aga kohalikud jätavad vahel kelnerile 10% ringis.
 
Iisraelis on jootraha lisatud juba arve sisse. Ühe kohaliku seekli võib siiski hea teeninduse puhul kelnerile jätta.
 
Soomes üldiselt jootraha maksmist ei oodata, küll aga võib seda teha 10-15% arvest.
 
Riigid, kus jootraha maksmist väga oodatakse:
 
Indias oodatakse jootraha maksmist igal pool ja 10% arvest on küllaldane.
 
Filipiinidel tuleks kontrollida, kas arvesse on juba lisatud teenustasu. Kui jah, siis piisab 1-2 dollarist. Kui ei, siis oleks hea jätta teenindajale 10% arvest või isegi veidi rohkem.
 
Namiibias ei ole jootraha maksmine küll kohustuslik, kuid seda oodatakse. Jootraha võiks maksta mitte vähem kui 10% arvest, aga tavaliselt mitte üle 100 Namiibia dollari.
 
Türgis (nagu ka Eestis) oodatakse jootraha maksmist sularahas. Keskmiselt makstakse 10% või isegi veidi rohkem.
 
Riik, kus jootraha maksmine on kirjutamata reegel:
 
USAs tuleks jootraha maksta alati. Ametlikult ei ole küll kuskil fikseeritud, aga see on see kirjutamata reegel ja soovituslik jootraha summa on viimastel aastatel tõusnud. Nii on nüüd restoranides soovituslik jootraha määr 20% endise 15% asemel. Erilise, esmaklassilise teeninduse eest soovitatakse maksta isegi 25% summast. Kui mõni klient maksab aga 10%, siis ei ole ta ilmselt üldse teenindusega rahul. Kui külastajate seltskond on üle kuue või üle kaheksa inimese, siis lisatakse jootraha (tavaliselt 18%) automaatselt arvele.
 
Endale kindlustunde tekitamiseks on hea enne reisi kohalikud viisakuskombed selgeks teha. Infot leiab nii internetist kui TripAdvisorit lugedes.

 


 

LOE VEEL


 


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD