ARVAMUS

Haanjalastel ei ole mitte ainult Suur Munamägi, vaid ka suur ja soe süda

1107 elanikuga Haanja valla rahvas panustas sedavõrd ennastsalgavalt Haanja maratoni korraldamisse, et seda tundsid ka maratonil olijad.

Kas saab olla midagi veel muljetavaldavamat, kui maratoniraja Mõrtsuka tõusu ja haanjalaste salajase retsepti järgi keedetud supi võrdlus? Maitseelamusi pakkuva supi retsepti võrreldi Coca Cola salajase retseptiga. Muidugi möödasõit lõõtsamängijast, hapukurk, krõbeda koorikuga pehme leib, mida süües on aimata küpsetaja sooja südant.

Ja muidugi väga efektne finiš, kus võitja Timo Simonlatseri aeg oli 2:03:35,4 ja teiseks tulnud Eno Vahtra aeg 2:03:35,5. Mehed tegid võidu nimel lihaseid rebestades spagaati. Haanja finiš on Eestimaa suusaspordi ajalukku minev ja võrreldav 23 aasta taguse Faluni MMi finišiga.

Raske on teenida maratonide rivist maratonide maratoni nime. Haanja maraton on seda suutnud. Veelgi enam. Haanja maratoni kutsutakse ka suusapeoks, kus saavad hea enesetunde isegi need, kel suuski all pole. Kui valitakse 2016. aasta tegu, siis selleks võiks ja peakski saama Haanja 42. maraton. Seda enam, et järgmisel aastal möödub 55 aastat, mil alustati matkadega Kubja-Haanja-Vällamägi-Kubja.

Maratoni tegijad pole poole sajandi jooksul väsinud. Endistelt tegijatelt eesotsas legendaarse Harri Neemega on teatepulga üle võtnud mitu nooremat põlvkonda. Traditsioon jätkub. Urmas Veerojal on mitmeid huvitavaid ja kavalaid mõtteid, kuidas maratonirada ka üle vesise soo saaks minna. Haanjas mõeldakse juba järgmisele maratonile.

Libiseda, liuelda, õhus lennata saab suuskadel aga oi kui imeliselt … ning kui seda ka just ise ei tee, pakub ka vaatamine peaaegu et samasuguseid emotsioone. Nii et tavapärasest liikumismoodusest on arenenud talispordi üks ja päris paeluv osa. Kuid suusad on võitnud koha ka suvel – veesuuskadena.

Omaette vaatepilt Haanjas oli näha skijöringut ja ehtsaid Haanjamehe suuski. Kohtumiseni suusarajal!

Metsaomanik kui börsikaupleja – kas osta Apple’i aktsiad või müüa metsa?

Tänapäeva metsaomanik peab olema justkui osav börsikaupleja. Metsamaterjali hind võib muutuda niisama kiirelt nagu elektroonika- ja arvutihiiu Apple’i aktsiate hind ülemaailmsel börsil, või nii nagu muutub Eesti pensionifondi tootlikkus.

Metsaomanik peab olema tark, millal lõppraie otsus teha. Ta peab muu hulgas teadma, milline on suurte metsamaterjali tarbijate Hiina ja India majandusseis, sest maailmaturu hinnast sõltub ka kohapealse metsamaterjali kokkuostu hind.

Ta peab olema piisavalt informeeritud teadmaks, et tõusud ja mõõnad toimuvad metsanduses tsüklite kaupa. Praegu on männipalgi tihumeetri kokkuostuhind 65 eurot, see on sama, mis kolm aastat tagasi. Vahepeal, poolteist aastat tagasi, tõusis hind 80 euroni. Parimatel aegadel 2006. aastal oli palgi hind 110 eurot, 2009. aastal langes aga 48 eurole.

Kuidas siis käituda? Meie soovitus on lähtuda oma vajadustest. Kui raiemüük on juba ammu mõtetes ja lähiaja tegevused sellest ka sõltuvad, tasuks müüa. Sest praegune hind võib olla kõrgem kui näiteks aasta pärast. Kui müügiga kiiret ei ole, tasuks oodata järgmist hinnatõusu. Metsakinnistu hinnad ei ole oluliselt muutunud, sest kinnisvara hinnatõus pidurdab metsamaterjali hinnalangust.

Kui otsus on metsa praeguste hindadega mitte müüa, on teiseks soovituseks tegeleda iga-aastaste metsahooldustegevustega. Sel juhul poleks mõtet raiuda maha jämedaid okaspuupalke, vaid tegeleda valgustus- ja harvendusraiega ning uute puude istutamisega. Kui metsa majandamisega praegu ei tegeleta, maksab see valusalt kätte kolmandale põlvkonnale.

Kahjuks pole metsamüügi osas ka tarku usaldusväärseid nõuandjaid. Igasugune nõuandmine on kallutatud ühes või teises suunas, sõltudes nõuandja enda vaatenurgast. Erinevad metsandusega seotud organisatsioonid ei näe aga igapäevast äritegevust, neil on pigem tagantjärele vaataja ja analüütiku roll.

Kui keegi julgeb ennustada, mis toimub metsandussektoris kolme kuu pärast, siis ta valetab või pole asjadega kursis. Selliseid teadmisi ei ole kellelgi. Olukorda võib muuta mõne sõja lõppemine või uue sõja algamine, maailma majandus ning kaubavood on seejärel kohe tagurpidi. Olgu see siis Venemaa ja Euroopa vaheline kaubandussõda või sõda ümber Süüria.